19,696
19
0
Hvorfor bruke noen kroner på skikkelige festestropper?
1,151
Akershus
0
For de som lurer på hvorfor man trenger skikkelige festestropper (jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har sett folk surre hyssing rundt en svær materialhaug og kjørt avgårde fra byggevaren)
Bilde hentet ifra http://www.varden.no/nyheter/plankene-raste-ut-i-veien-1.7852255
Mange andre som har fine bilder av folk med Aha opplevelse innen dette?
Godt verktøy er halve jobben, inkludert alle former for festemateriell!
Bilde hentet ifra http://www.varden.no/nyheter/plankene-raste-ut-i-veien-1.7852255
Mange andre som har fine bilder av folk med Aha opplevelse innen dette?
Godt verktøy er halve jobben, inkludert alle former for festemateriell!
Sikring av last handler forresten ikke bare om å feste materialene. En gang kjørte jeg med en liten bunke gipsplater forsvarlig festet med remmer på takstativet. Vel ute på E-18 kom det et jævla smell, og den øverste platen hadde brukket og "vrengt seg". Heldigvis hang den fast i papiret (!) på gipsplaten, så den ikke falt av inn i frontruta på bilen bak.
Godt å høre at jeg ikke er den eneste tullingen som har gjort det der :D
+1
Jeg ser hver dag ting som ikke er festet forsvarlig. Noen ganger er det tilhengere, der alt er bare hivd oppi, og ikke så mye som en snor. Det virker på meg som at folk tror at det som ligger der når ting står stille, gjør det samme i 80/km/t. Det tilsvarer faktisk storm, og de fleste vet hvor mye ting flyr allerede ved de hastighetene. Er det latskap, eller forstår ikke folk konsekvensene? Kombinasjon?
Jeg har nevnt det før, og mener at fysikk kurs bør være en del av det å få førerkort. Det er tydligvis for mange som tror 2 stumper hyssing holder igjen 500kg gipsplater i en bråstopp ::)
Mister man last, så er vel det også temmelig stor sjanse for kjørekortbeslag?
Det er da et paradoks at de kun gir "streng advarsel" til nevnte sjåfør i Skien som tross alt kunne forvoldt stor skade og i verste fall drept mennesker med sin uforsvarlige kjøring.
Altså ikke tau, men hyssing om det andre ikke var ille nok..
Tok en spansk en og sa at politiet hadde teknisk kontroll oppi gata og sa de har lastestropper i butikken, skal si karen hadde fart på seg inn for å kjøpe!
Han skjønte det det jo tydeligvis men ga f***
Jeg skulle ønske jeg hadde fått tatt bilde av de jeg så fraktet plank med motorsykkel; en foran til å kjøre og en bak som hadde plankene over skulderen, i tett bytrafikk.
Nå forsøker vi vel i stor grad å straffe mennesker i Norge etter hva som faktisk har blitt gjordt mer enn hva som "kunne ha skjedd". Det siste blir en relativt upresis rettspraksis - de fleste har vel gjordt noe som kunne ha endt galt "hvis om men og alt det der hadde slått til".
Vil vel se for meg at det er potensielt kan være litt kinkig å prosedere en sak mot en plankestabel i veikanten hvor ingen har sett at mannen har kjørt eller hva som har skjedd. Når politiet tar noen for bilbeltebruk så er det i allefall ette prinsippet om "påtreffes på fersk gjerning".
Det er ingen tvil om at det kjøres mye dårlig sikret last, men ettersom konsekvensen for dårlig/usikret last fortsatt er potensielt førerkort beslag og det som verre er - så virker det jo kanskje som om strengere straff ikke er det som skal til for å få medel norrbaggen til å sikre lasten ordentlig...
Så ser eg mye rart av lastsikring på biltak og hengere, og ofte er det "byggmakker-ansatte" og lignende som hjelper til med den elendige lastsikringen.
Plank er også noe av det vanskeligste å sikre forsvarlig, da man sjeldan får tak på alle plankene i ei pakke med stropper.
På ett 22 pakkerslass med 50-60 cm pakker bruker eg 10 stykk 5-tonns jekkestropper som strammes skikkelig.
Dette fungerer, men er det bra nok ved en skikkelig bråstopp, tja...
Er 2 av disse 250kg stroppene bra nok sikring av av 40-50 36x48 ved en bråstopp i 90 km/t?
Er tysse-hengeren din godkjent for bulktransport(sikring av 100% framover, 50% bakover og til sidene) så du kan kjøre med ett sandlass på den utan ytteligere sikring?
Forøvrig så foregår det en del fusk med lastsikring i yrkespraksis også, men utrolig hvor mye rart man ser langs vegen.
Har sett det samme har skjedd med en som hadde sikkert 20 smartpanel plater på taket.
Noe såå flaut!
Er skremmende mange som burde tatt seg et lastsikringskurs. Men bemerker meg også ekstremt mange 750 kg hengere (som er tungt lastet) som kjører i 100km/t på E6 også, lurer på om disse gutta veit at de faktisk ikke har lov til å kjøre over 60km/t når den er lastet godt opp!
Kjørte forøvrig forbi en politipatrulje som hadde stoppen en kar med en bilmotor i hengeren sin, sikringa så god nok ut men akslinga så sånn ut: ) bare vannrett og ikke loddrett..
Jeg har kun hatt en stygg opplevelse med last på henger og tak. Jeg plukket opp ca. 500kg HUP-er på Ruukki på Alnabru og skulle ut på E6-en østover etter det. Stroppet fast de tre 200x200 HUP-ene med fem-seks stropper og kjørte avgårde. Problemet var bare at avkjørselen på Furuseth er (var?) så utrolig hullete og fæl at stålet gjorte et lite hopp. Den bakerste stroppen kom plutselig flyvende ut i grøfta. Heldigvis da det var ganske tung trafikk på venstre side. Med hjertet i halsen gikk jeg ut og satte på noen stropper til for så å lusekjøre hjem. :-[
Fikk bare et lett svar om han skulle "borti" gata. ::)
http://www.youtube.com/watch?v=2qRvCD1_4II