19,696    19    0  

Hvorfor bruke noen kroner på skikkelige festestropper?

 1,151     Akershus     0
For de som lurer på hvorfor man trenger skikkelige festestropper (jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har sett folk surre hyssing rundt en svær materialhaug og kjørt avgårde fra byggevaren)

Bilde hentet ifra http://www.varden.no/nyheter/plankene-raste-ut-i-veien-1.7852255

Mange andre som har fine bilder av folk med Aha opplevelse innen dette?
Godt verktøy er halve jobben, inkludert alle former for festemateriell!
Hvorfor bruke noen kroner på skikkelige festestropper? - 1169495838.jpg - Homecast

   #1
 1,016     Hosle     0
De fleste har heldigvis forstått at både hyssing og strikk er avleggs. Synes forresten at det er stor forskjell på kvaliteten på lastestropper. Det gjelder både båndet, innfestingen og spennen (spennmekanismen hvis det er større stropper).

Sikring av last handler forresten ikke bare om å feste materialene. En gang kjørte jeg med en liten bunke gipsplater forsvarlig festet med remmer på takstativet. Vel ute på E-18 kom det et jævla smell, og den øverste platen hadde  brukket og "vrengt seg". Heldigvis hang den fast i papiret (!) på gipsplaten, så den ikke falt av inn i frontruta på bilen bak.
   #2
 1,266     Aust-Agder     0

Sikring av last handler forresten ikke bare om å feste materialene. En gang kjørte jeg med en liten bunke gipsplater forsvarlig festet med remmer på takstativet. Vel ute på E-18 kom det et jævla smell, og den øverste platen hadde  brukket og "vrengt seg". Heldigvis hang den fast i papiret (!) på gipsplaten, så den ikke falt av inn i frontruta på bilen bak.


Godt å høre at jeg ikke er den eneste tullingen som har gjort det der :D
Signatur
   #3
 124     Sandefjord     0
Jeg hater å kjøre med ting på taket, og sikrer nok en del mer enn strengt tatt nødvendig. Klarer ikke å slappe av likevel, og stopper stadig for å sjekke at alt sitter stramt. Det hender faktisk ofte at jeg til og med overholder fartsgrensa når jeg kjører med last på taket Tongue
Signatur
   #4
 3,955     0

Jeg hater å kjøre med ting på taket, og sikrer nok en del mer enn strengt tatt nødvendig. Klarer ikke å slappe av likevel, og stopper stadig for å sjekke at alt sitter stramt. Det hender faktisk ofte at jeg til og med overholder fartsgrensa når jeg kjører med last på taket :P

+1
   #5
 92     0
Skal ikke rare greiene til før jeg heller henger på en tilhenger bak bilen enn å feste ting på taket. Hater å feste fast ting på taket. Uansett; skikkelig festearrangement er et must.
   #6
 3,234     Vestfold     0
Jeg er vel også en del av de som heller surrer og fester for mye enn for lite. Dessuten er det ikke spesielt dyrt for ok spannsett/jekkestropper. Riktig festemetode er også vell så viktig. jeg er heller ikke spesielt glad i å bruke taket, så her går det stort sett i tilhenger.

Jeg ser hver dag ting som ikke er festet forsvarlig. Noen ganger er det tilhengere, der alt er bare hivd oppi, og ikke så mye som en snor. Det virker på meg som at folk tror at det som ligger der når ting står stille, gjør det samme i 80/km/t. Det tilsvarer faktisk storm, og de fleste vet hvor mye ting flyr allerede ved de hastighetene. Er det latskap, eller forstår ikke folk konsekvensene? Kombinasjon?

Jeg har nevnt det før, og mener at fysikk kurs bør være en del av det å få førerkort. Det er tydligvis for mange som tror 2 stumper hyssing holder igjen 500kg gipsplater i en bråstopp  ::)

Mister man last, så er vel det også temmelig stor sjanse for kjørekortbeslag?
   #7
 5,432     Akershus     0
Politi og vegvesen bruker store ressurser på bilbeltekontroll og bøtelegger manglende bilbeltebruk med kr. 1500,-. De bruker altså mye ressurser og virkemidler på noe som kun er til skade for den som gir blaffen i påbudet.

Det er da et paradoks at de kun gir "streng advarsel" til nevnte sjåfør i Skien som tross alt kunne forvoldt stor skade og i verste fall drept mennesker med sin uforsvarlige kjøring.

   #8
 3,234     Vestfold     0
Det er helt latterlig. En streng advarsel. Slik latskap burde gitt minst 10K i bot. Han skal vel være glad han ikke fikk skadet noe, da hadde han vel vært nødt til å dekke det selv da dette vil regnes som grovt uaktsomt.
  (trådstarter)
   #9
 1,151     Akershus     0
Møtte jaggu en kar når jeg var innom Byggmax på kløfta idag.. Han hadde 20 stk smartpanel på hengeren, fronten på dem gikk ned i hengeren mens bakenden lå oppå lemmen bak, han begynte plutselig med hyssing for å feste bakenden!!!
Altså ikke tau, men hyssing om det andre ikke var ille nok..

Tok en spansk en og sa at politiet hadde teknisk kontroll oppi gata og sa de har lastestropper i  butikken, skal si karen hadde fart på seg inn for å kjøpe!

Han skjønte det det jo tydeligvis men ga f***    Shocked
   #10
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Har kjørt ganske masse byggvarer på taket iløpet av årene. har alltid brukt skikkelige jekkestropper. aldri hatt noe uhell,eller følt meg utrygg med ting på taket. Men kun plank som havner på taket skal eg ha plater så drasser eg med henger Smile
Signatur
   #11
 615     Øvre Eiker     0
Plank går bra på taket så lenge man får festet med noe som strammer nok. Tau er ikke bra nok. Plater er annerledes. De utsettes for veldig mye vind og knekker ofte lett. Mange typer byggeplater er også veldig glatte.

Jeg skulle ønske jeg hadde fått tatt bilde av de jeg så fraktet plank med motorsykkel; en foran til å kjøre og en bak som hadde plankene over skulderen, i tett bytrafikk.
   #12
 129     Der hvor bartene kommer fra.     0

Politi og vegvesen bruker store ressurser på bilbeltekontroll og bøtelegger manglende bilbeltebruk med kr. 1500,-. De bruker altså mye ressurser og virkemidler på noe som kun er til skade for den som gir blaffen i påbudet.

Det er da et paradoks at de kun gir "streng advarsel" til nevnte sjåfør i Skien som tross alt kunne forvoldt stor skade og i verste fall drept mennesker med sin uforsvarlige kjøring.


Nå forsøker vi vel i stor grad å straffe mennesker i Norge etter hva som faktisk har blitt gjordt mer enn hva som "kunne ha skjedd". Det siste blir en relativt upresis rettspraksis - de fleste har vel gjordt noe som kunne ha endt galt "hvis om men og alt det der hadde slått til".
Vil vel se for meg at det er potensielt kan være litt kinkig å prosedere en sak mot en plankestabel i veikanten hvor ingen har sett at mannen har kjørt eller hva som har skjedd. Når politiet tar noen for bilbeltebruk så er det i allefall ette prinsippet om "påtreffes på fersk gjerning".

Det er ingen tvil om at det kjøres mye dårlig sikret last, men ettersom konsekvensen for dårlig/usikret last fortsatt er potensielt førerkort beslag og det som verre er - så virker det jo kanskje som om strengere straff ikke er det som skal til for å få medel norrbaggen til å sikre lasten ordentlig...
Signatur
   #13
 923     0
Som yrkesjåfør, som i tillegg lever av å kjøre plank.

Så ser eg mye rart av lastsikring på biltak og hengere, og ofte er det "byggmakker-ansatte" og lignende som hjelper til med den elendige lastsikringen.
Plank er også noe av det vanskeligste å sikre forsvarlig, da man sjeldan får tak på alle plankene i ei pakke med stropper.

På ett 22 pakkerslass med 50-60 cm pakker bruker eg 10 stykk 5-tonns jekkestropper som strammes skikkelig.

Dette fungerer, men er det bra nok ved en skikkelig bråstopp, tja...

Er 2 av disse 250kg stroppene bra nok sikring av av 40-50 36x48 ved en bråstopp i 90 km/t?

Er tysse-hengeren din godkjent for bulktransport(sikring av 100% framover, 50% bakover og til sidene) så du kan kjøre med ett sandlass på den utan ytteligere sikring?

Forøvrig så foregår det en del fusk med lastsikring i yrkespraksis også, men utrolig hvor mye rart man ser langs vegen.
   #14
 837     0
Jeg bygger hus 300 meter bak i terrenget der faktisk. Kjørte forbi like etter det har skjedd.
Har sett det samme har skjedd med en som hadde sikkert 20 smartpanel plater på taket.

Noe såå flaut!
   #15
 394     Strömstad     0
Et morsomt eksempel på hvordan ikke frakte og sikre last. Jeg tok dette bildet på en ferie i Tunisia for en del år siden
Hvorfor bruke noen kroner på skikkelige festestropper? - Bil i Tunisia.jpg - ldaniel
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 1,151     Akershus     0
Godt at det er flere som reagerer, morsomt det bildet ifra Tunisia, lurer på hvor godt det er sikret =P

Er skremmende mange som burde tatt seg et lastsikringskurs. Men bemerker meg også ekstremt mange 750 kg hengere (som er tungt lastet) som kjører i 100km/t på E6 også, lurer på om disse gutta veit at de faktisk ikke har lov til å kjøre over 60km/t når den er lastet godt opp!

Kjørte forøvrig forbi en politipatrulje som hadde stoppen en kar med en bilmotor i hengeren sin, sikringa så god nok ut men akslinga så sånn ut:  )      bare vannrett og ikke loddrett..
   #17
 3,042     Akershus     0
Jeg får alltid vondt i sjelen av å se alle som legger plank på grindene på hengerne. Eller plater og alt annet folk kan finne på å kjøpe i lengder. Greit nok at grindene er ganske sterke, men de er ikke like sterke som gulvet.

Jeg har kun hatt en stygg opplevelse med last på henger og tak. Jeg plukket opp ca. 500kg HUP-er på Ruukki på Alnabru og skulle ut på E6-en østover etter det. Stroppet fast de tre 200x200 HUP-ene med fem-seks stropper og kjørte avgårde. Problemet var bare at avkjørselen på Furuseth er (var?) så utrolig hullete og fæl at stålet gjorte et lite hopp. Den bakerste stroppen kom plutselig flyvende ut i grøfta. Heldigvis da det var ganske tung trafikk på venstre side. Med hjertet i halsen gikk jeg ut og satte på noen stropper til for så å lusekjøre hjem.  :-[
   #18
 3,234     Vestfold     0
På min lokale trelast i dag, stod en og surra fast 3 brede kledningsbord på 5 m på taket. De var teipet sammen i enden, og han brukte en hel hyssing på midten! Jeg bare måtte kommentere det, og sa at hyssing er ikke noe man bruker for transport av byggevarer.

Fikk bare et lett svar om han skulle "borti" gata.  ::)