(trådstarter)
   #11
 294     Oslo     1
Så det dere sier er at det er kun stjerne/trekant-oppsett som kan innvirke på startstrømmen. Og at alt annet av frekvensomformere, softstarter etc vil resultere i samme mengde strøm uansett???

Mener på et AC power supply jeg hadde var det en pot på utgangen det stod "adj. current" på. Og om en koblet på en motor på den så det ut som at spenningen ble holdt på displayet, men motoren var svakere og brukte lenger tid på å spinne opp om en vred nedover på dette potmeteret. Amp displayet viste da også mindre.

   #12
 24,668     Akershus     0
Mye rart som kan styres og justeres.

Ser vi på motoren som mest sannsynlig er en trefase asynkronmotor, så vil den selv bestemme hva den trekker, gitt stiv spenning og fast last. Gitt at lasten øker, mens spenningen er konstant: motoren vil sakke noe mer og trekke mer strøm.

Gitt at motoren skal starte fra stillstand og en har et styresystem som måler motorstrøm: motoren står stille og motindusert EMF er liten, motoren trekker mye strøm! Gitt at styresystemet ikke liker dette, da regulerer det ned spenningen slik at motoren suger mindre. Det er mao egentlig ikke strømmen, men spenningen en endrer, basert på strømmen som signalinput.

Stjerne-trekantkobling er egentlig at en reduserer startspenningen, dvs indirekte startstrømmen. Når motoren er kommer opp i fart legger en inn full spenning.

Dette forutsetter at motoren faktisk er i stand til å spinne opp fort nok med redusert spenning for ikke å brenne. Stjerne-trekant er derfor bare aktuell der startlasten kan reduseres.

En frekvensomformer eller softstart er belemret med det samme, motoren må rekke å spinne opp flr den brenner. Med nok elektronikk kan en hindre at motoren ødelegges, men den starter heller ikke.

Her kunne en tenke seg at en softstartfunksjon ville fungere ved oppstart mot tank med innkoblingstrykk, men forsøk på start mot full tank vil feile.
Signatur
   #13
 4,110     Akershus (Follo)     0
En såpass kraftig kompressor er vel utstyrt med avlastningsvetil. Den er gjerne styrt av et tidsrele. Prøv å øke tiden. Eventuellt sett inn en softstarter og sett ramp-up tiden lang. Dessuten se til at avlastningsventilen legger ut etpar sekunder etter at softstart tiden har utløpt.
Her snakker vi mange sekunder. Jeg har problem med en dreibenk som poppet sikringer ved oppstart. Der har jeg nå rundt 10 sekunder oppstart og da går det bra hver gang. Forutsatt at jeg venter til sekvensen er ferdig før jeg legger in clutchen.
En softstarter er i prinsippet en 3-fas dimmer som skrur forsiktig opp, for så å forbikoble dimmeren med et rele på slutten av oppstart tiden. Når det har koblet inn så er det lurt å vente litt før belastningen (avlastningsventilen) legges inn.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 294     Oslo     0
Takker for tips. Var nesten så jeg kjøpte en Shneider frekvensomformer på Finn.no bare for at den var så billig uansett :-p 

Løsningen ble at det holdt med 32A klasse D. Ser ikke ut til at det er noe problem når den starter opp igjen når trykket har falt noen bar heller.

Hovedgrunnen til at sikringen gikk så fort var at fasene var byttet Angel

Men skal ikke motoren begynne å gå feil vei om fasene er byttet om? For viften som står koblet rett på motoraksel gikk i pilens retning både når fasene var byttet om og når de var korrekt og den startet slik den skal ???
   #15
 24,668     Akershus     0
Hva skjer om en 3-fasemotor bare går på "to sylindre"? Har du målt på den at den faktisk er i orden?
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 294     Oslo     0
Da vil den vel i utgangspunktet bare stå å brumme, og til slutt brenne viklingene. Også må en eventuelt snurre den litt i gang for at den skal starte (når den ikke har last). Men da kan en snurre den i gang den retningen en ønsker?

Men ingen tvil om at den er i orden nå og funker som den skal Laughing