HSt
   #11
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Men 3 fas inngang på ladestasjon til el-bil går jo an, ref ditt svar i annen tråd. TS får evt hjelpe oss med hva han tenker på, vi skal ikke ta livet av han selv om han evt tar feil Smile

   #12
 24,668     Akershus     0
3-fase inn på ladeuttak er mulig, men ikke alltid smart. Det avhenger av hva for bil som skal lades, om det er IT/TN-nett, hvilken kabel som brukes mellom ladeuttak og bil. Et skikkelig rot!

En må være obs på at laderen (AC) sitter i bilen. De fleste har en enspenningslader på 3,5kW som kan tilføres strøm via kladdlader på 10A eller via 16A enspennings ladeuttak. Enkelte biler kan avbryte lading om de får 3-fase IT, mens Tesla lader med ca 8,5kW i V-kobling på IT.
Signatur
   #13
 2,435     Hordaland     0
3-fase inn på ladeuttak er mulig, men ikke alltid smart. Det avhenger av hva for bil som skal lades, om det er IT/TN-nett, hvilken kabel som brukes mellom ladeuttak og bil. Et skikkelig rot!

En må være obs på at laderen (AC) sitter i bilen. De fleste har en enspenningslader på 3,5kW som kan tilføres strøm via kladdlader på 10A eller via 16A enspennings ladeuttak. Enkelte biler kan avbryte lading om de får 3-fase IT, mens Tesla lader med ca 8,5kW i V-kobling på IT.

Vær så snill KjellG... Jeg får vondt inni meg til tider når jeg leser hva du skriver...
Signatur
   #14
 24,668     Akershus     1
Helt greit, vg korriger slik at vi alle blir klokere, også jeg slik at jeg ikke villeder folk. Du er fagmann, jeg bare en amatør.
Signatur
   #15
 24,668     Akershus     0
Hei eydybdal. Hadde vært fint om du påpeker hva som er feil slik at vi kan rette opp i dem.
Signatur
   #16
 2,435     Hordaland     1
Det blir for mye å forklare her, og tråden blir tatt langt ut på et sidespor av hva den opprinnelig handler om. I korte trekk:

- 3-fas ladeuttak er alltid avhengig av om bilen kan utnytte seg av dette, og om det er riktig nettsystem i huset (evnt omformet med lokal trafo). Det er ikke noe mer eller mindre rotete enn lading over 1-fas. Ulike plugger og ladebokser finnes det både for 1-fas og 3-fas.

- Ord som "enspenningslader" og "enspennings ladeuttak" er noe du har diktet opp selv. Hva du mener med disse ordene kan være svært vanskelig for Ola og Kari Nordmann å forstå.

- Sitat: "De fleste har en enspenningslader på 3,5kW som kan tilføres strøm via kladdlader på 10A eller via 16A enspennings ladeuttak." Igjen, vær snill og forhold deg til ordbruk som vanligvis benyttes, som også er gjengitt i publikasjoner fra både Elbilforeningen og DSB. Dersom man lader med "kladdlader" på et ordinært Schuko-uttak er det satt begrensning til maks ladestrøm på 10A som skal stilles inn på kladdladeren. Dersom kladdladeren har fått påmontert blått CEE stikk (rundstift/industrikontakt) så er det tillatt å utnytte maks ladestrøm på opptil 16A.

- Sitat: "Enkelte biler kan avbryte lading om de får 3-fase IT, mens Tesla lader med ca 8,5kW i V-kobling på IT."
> Det er meg bekjent ingen elbiler som kan lade på 230V 3-fas fra IT/TT-nett direkte. Denne nettypen er det stort sett kun Norge som benytter, hvor det er derfor ingen elbiler som produseres med denne ladeopsjonen. Elbil-utvalget har utvidet seg enormt det siste årene, så det er godt mulig noen har begynt å produsere elbiler som støttet 230V 3-fas fra IT/TT-nett, men jeg har mine tvil til det.
> Elbiler kan lades på 1-fas 400V TN-nett, 2-fas 230V IT/TT-nett, og 3-fas 400V TN-nett.
> Tesla har ikke 3-fas 230V ladere for IT/TT nett, i slike tilfeller må man benytte 230V/400V trafo, hvor Teslaen forsynes med 400V fra en lokal trafo.
> Det er ingen ting som heter V-kobling i 3-fas verden. Man benytter begrepene Y- og D-kobling i ulike kombinasjoner med "n" og tall. Eksempelvis: Dyn, Y/D, Yyn0 og lignende.
Signatur

   #18
 2,779     0
> Tesla har ikke 3-fas 230V ladere for IT/TT nett, i slike tilfeller må man benytte 230V/400V trafo, hvor Teslaen forsynes med 400V fra en lokal trafo.
> Det er ingen ting som heter V-kobling i 3-fas verden. Man benytter begrepene Y- og D-kobling i ulike kombinasjoner med "n" og tall. Eksempelvis: Dyn, Y/D, Yyn0 og lignende.

Nei, Tesla har ikke 3-fas lader for 230V, det er det heller ingen som har påstått. Derimot har den (evt bare noen av dem?) to enfas-ladere for 230V, som kan kobles i en "kvasi-D", altså en delta/trekant som mangler en side (og det ser veldig ut som en V for meg, men ettersom det er svært få apparater som kobles slik, så finnes det ikke noe offisielt navn som jeg kjenner til). Dette er i prinsippet samme kobling som når komfyrer/koketopper som er designet for to enfaselaster på TN-nett (L1+N, L2+N) kan kobles til tre faseledere (L1+L2, L1+L3, men uten at det blir "ekte" trefase, siden lasten mellom L2 og L3 mangler...) på 230V IT-nett. Faseforskyvningen gjør at man kan hente ut noe mer effekt (i forhold til sikring/kurs) enn om man paralellkobler de to laderne (eller kokesonene) på kun to ledere, noe eksemplet over viser. På enfase ville det krevd en 32A (14+14=28, 28>25) kurs, her går det akkurat på en 25A trefase, med skjev belastning.
   #20
 7,685     Bærum     2
eydybdal.
Jeg synes du er litt negativ til KjellG. Grunnen til at han skriver enspenningslader er fordi han forsøker å rydde opp i den forvirringen noen lærerkrefter har skapt ved å introdusere tofaselast om laster som kobles til to faselederne på et IT-nett. Disse lastene er enfaselaster og mottar en spenning. Videre definerer han V-kobling der man belaster to av de tre fasene. En ganske intuitiv beskrivelse, men ikke standardisert. En kobling jeg har oppfattet brukes på Tesla.

PS. Som fagmann burde du vite at det heter fase og ikke fas.