#21
 1,355     1
Nye eGolf kan også lade på 2 faser fra 3-fase IT. Da trekker den 2x16A, faselederne belastes med hhv. 16A, 16A og 28A, og det kreves mao. en 3x32A kurs for full effekt. Mindre kurs er selvsagt mulig, f.eks en 3x20A gir 2x11A lading (5,1kW).

   #22
 3,587     0
Når effekt-tariffer blir standard, dvs. at nettleien for hver måned bestemmes ut fra maksimalt effektuttak i løpet av en time den måneden (eventuelt modifisert, f.eks. snittet av de tre høyeste timene), vil vel lading på høy effekt bli en sjeldenhet i private husholdninger. Når du er hjemme, har du som regel tid til å vente litt lenger på å fylle opp batteriet.

Der du har behov for høy ladeeffekt er først og fremst ute på landeveien, når du på ferietur kjører mange hundre kilometer på en dag. De ladestasjonene du da må tanke på langs veien sliter neppe med begrensingene i IT-nett (vel å merke begrensinger med hensyn til bil-lading - i hjemmet setter jeg pris på at spenningen mellom faseleder og jord er betydelig lavere i IT-nett enn i TN-nett!).

Med andre ord: Jeg oppfatter diskusjonen om hva som er mulig å trekke ut av et IT-nett på kort tid som ganske irrelevant i de aller fleste situasjoner. Det er sjelden du er begrenset til et IT-nett og har så dårlig tid at det begrenser bilkjøringen din.

(Og for meg betyr det minimalt - jeg sitter og venter på leveranse av ny bil med diesel-motor - selvsagt etter Euro-6 krav Smile ... men i den nye garasjen legger jeg opp til el-bil-lader likevel!)
   #23
 1,355     0
Når effekt-tariffer blir standard, dvs. at nettleien for hver måned bestemmes ut fra maksimalt effektuttak i løpet av en time den måneden (eventuelt modifisert, f.eks. snittet av de tre høyeste timene), vil vel lading på høy effekt bli en sjeldenhet i private husholdninger. Når du er hjemme, har du som regel tid til å vente litt lenger på å fylle opp batteriet.


Det spørs hvordan avgiften blir lagt opp. Det kan godt tenkes at det f.eks blir null effektavgift mellom 23:00 og 06:00 siden nettet da har veldig god kapasitet. Da vil man ha en ladeeffekt som klarer å lade bilen helt opp fra tom på disse 7 timene. Det vil ikke gå med 10A lading og 60kWh batteri for å si det slik Wink


   #24
 3,587     0
Hvis du en typisk natt lader bilen din med 60 kWt - 22.000 kWt/år, da må du være yrkessjåfør! Bor du i en typisk moderne isolert bolig går halvparten av det totale strømforbruket ditt i bilen. Da er du nok kandidat for å få lagt inn trefase, eventuelt (om det er IT-nett i ditt strøk) med 400V trafo.

Hvis du unntaksvis har så godt som flatt batteri, da kan du bli nødt til å lade når nettleia er høyere - plugge inn bilen med en gang du kommer i hus og lar den stå plugget inn til du må på veien igjen. (Det er tilsvarende at går bensintanken din snart tom, da fyller du på første stasjon du ser, selv om literprisen er tre kroner over prisen på den stasjonen du passerte for en halv time siden.) Du får likevel bare ladet halvvegs opp fra ettermiddag til morgen, men det er forhåpentligvis nok til å komme seg til en ekspress-lader...

Noen steder har allerede effekttariffer. Jeg har enda ikke sett noen uten effektledd midt på natta - problemet for nettselskapene er ikke å få benyttet ledig kapasitet (slik det er for f.eks. et varmekraftverk), men å kutte forbrukstoppene. De jeg har sett har satt "effektleddet" for en måned ut fra de tre timene med høyest. Se f.eks. https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/. Har du i desember tre timer (på ulike dager) med 10 kWt forbrubruk, da betaler du for desember 102 kr fastledd + 61,25*10 kr effektledd + 0,279/kWt * forbruk. Bruker du totalt 2500 kWt i desember er nettleia på 1410 kr halvdelen fast/efffekt-ledd, halvdelen energiledd. Fordeler du same totale energiforbruk slik at de tre høyeste timene er på 5 kW, da reduseres totalregningen til 1100 kr, røfft regnet.

Nå kan slike tariffer endres. For et par år siden hadde Fredrikstad Nett tre ganger så høyt effektledd i vintermånedene som i sommermånedene (hhv. 86,20 og 28,40 kr/kW). Prislista skiller jo stadig sommer/vinter - bare at nå er prisen lik sommer og vinter. (Fredrikstad Nett har fusjonert med noen andre til 'Norgesnett' - omleggingen kom sikkert i den forbindelse.) Det kan vel hende det i andre deler av landet kommer andre varianter, f.eks. som du foreslår med varierende energiledd, enten i tillegg til eiler istedetfor varierende effektledd.

Fordelen med modellen i Fredrikstad er at du har full styring selv. Hvis du MÅ lade bilen på maksimal effekt fra kl. 15:00 til kl. 09:00 neste morgen (og forbruket ditt er allerede høyt), velger du å droppe å varme badstua den kvelden. Kanskje du fyrer på peisen, skrur ned panelovnene og slår av varmen i kjellerstua. Det er ikke alt du har direkte kontroll over, så f.eks. VV-berederen kan du slå helt av, så den ikke kobler seg inn etter at ungene har tatt kveldsbadet - slår du den på når du går til sengs blir den mer enn varm nok til dusjen neste morgen. (På natta har du ikke andre store forbrukere, så billading + VV kan stå på samtidig uten å sprenge noen grense.) Har du bare en 10A lader er det litt overkill å løpe rundt og slå av overalt bare fordi du skal lade bilen, men har du en høyeffekts trefaselader, vil du normalt velge å lade når du ellers har moderat forbruk. Men hele tiden: Det er ditt moderate forbruk som betyr noe, slik tariffene i Fredrikstad er. Du styrer selv forbruket så du får lavest mulig nettleie.

Jeg vokste opp med "overforbruksmåler" - men den gang var det vanlig å ha samlet brytere for bereder, varmekabler, stikk i garasje (til motorvarmer) og andre store forbrukere, samt et wattmeter, på en tavle på kjøkkenet, slik at du slapp å løpe rundt i huset men kunne styre de store forbrukerne fra ett sted - slå ned varmekablene når steika gikk inn i ovnen, slå av VV mens poteten kokte opp. Den moderne erstatningen er vel en app eller en pad (ulempen er at systemet da kan hackes!).

Legg merke til en nyanseforskjell mellom overforbruksmåler og effekttariff: Overforbruks-telleren begynte å løpe med en gang forbruket ble for høyt. Hvis du har hatt påslått 1 kW fram til kl. 1430 kan du bruke 9 kW den neste halvtimen, og likevel er forbruket den timen bare 5 kWt. Så du kan koke opp både poteten og kaffevann uten å løpe rundt og slå av andre brukere. (Å koke opp 1 l vann krever under 0,1 kWt.)