(trådstarter)
   #12
 42     0
Takk folkens.
Jeg har nettopp kjøpt kompressoren brukt, og har egentlig bare behov for å se at den er i orden. Garasejen skal bygges kraftig om i nær fremtid og el-opplegget må gjøres på nytt. Derfor er jeg lite lysten på å bruke penger på eletriker til å feilsøke nå.

Jeg testet på nytt nå og ser at den spinner omtrent 3-5 grader i riktig dreieretning før sikringen slår ut. Derfor antar jeg at fasene er rett koblet.

Jeg får kjøre kompressoren til et sted det finnes 230V 3-fas for å teste den i stedet for å bruke krefter på å kunne bruke den nå. Jeg har fått låne meg en mindre 2-fas kompressor i mellomtiden.

   #13
 4,110     Akershus (Follo)     0
Koble den om til stjernekobling.
Da bruker den mindre strøm, men er også mye svakere. Men det skal være nok til å sjekke at den virker.
Start da også med tom tank om ikke pressa har ventil for å starte uten mottrykk. Som du beskriver det så er nok tanken allerede tom. Wink
Signatur
   #14
 24,668     Akershus     1
Godt forslag for en test.
"Reima er av", så da er vel hele kompressoren frakoblet og en forsøker å starte en el-motor på tomgang.
Signatur
   #15
 762     Asker     0
Tipper startstrømmen tar vernet.
Tommelfingerregel er å gange merkestrøm på motoren med syv for å vite startstrøm.
Grovt regnet så har du en startstrøm på ca 66A hvis cospi er 0,8 på motoren.
B-Kar 13A gir deg bare 65A i startstrøm.
   #16
 4,193     0
Tipper startstrømmen tar vernet.
Tommelfingerregel er å gange merkestrøm på motoren med syv for å vite startstrøm.
Grovt regnet så har du en startstrøm på ca 66A hvis cospi er 0,8 på motoren.
B-Kar 13A gir deg bare 65A i startstrøm.


Derav tipset om å pumpe sikringen et par ganger, om sikringen nesten holder kan det være nok til å få igang kompressor og konkludere med at B16 eller 20 sannsynligvis holder.
   #17
 762     Asker     0
Tipper startstrømmen tar vernet.
Tommelfingerregel er å gange merkestrøm på motoren med syv for å vite startstrøm.
Grovt regnet så har du en startstrøm på ca 66A hvis cospi er 0,8 på motoren.
B-Kar 13A gir deg bare 65A i startstrøm.


Derav tipset om å pumpe sikringen et par ganger, om sikringen nesten holder kan det være nok til å få igang kompressor og konkludere med at B16 eller 20 sannsynligvis holder.

B16 eller C13 vil nok holde plenty, men jeg synes det er spesielt med firekvadrat til 13A. Enten så er det veldig dårlig kortsluttningsstrøm i området ellers så må det være tiltenkt fremtidig mulighet til større vern.

Edit: Spenningsfallet blir bare 2,57% med 60m lengde med 13A forankoblet vern. Altså 5.91V ved last.
Mao så er det nok en bedre løsning å gå fra B til C karr på vernet, for du øker spenningfallet til 3.16% ved 16A.

   #18
 1,355     1
Edit: Spenningsfallet blir bare 2,57% med 60m lengde med 13A forankoblet vern. Altså 5.91V ved last.
Mao så er det nok en bedre løsning å gå fra B til C karr på vernet, for du øker spenningfallet til 3.16% ved 16A.


Nå vil jo spenningsfallet følge lasten da og ikke sikringsstørrelsen. Altså blir det like stort spenningsfall uansett om det brukes en C13 eller B16 sikring.
   #19
 762     Asker     0
Det er sant, men tatt i betrakning at dette ikke er fast last men pluggbart utstyr så skal man jo ta høyde for det.
Er den direktekoblet så er det 9,42A som er lasten. Da er vi nede i 1,86 %.
  (trådstarter)
   #20
 42     0
B16 eller C13 vil nok holde plenty, men jeg synes det er spesielt med firekvadrat til 13A. Enten så er det veldig dårlig kortsluttningsstrøm i området ellers så må det være tiltenkt fremtidig mulighet til større vern.

Kan det ha noe å si at vi har TT-nett her i Bergen?