(trådstarter)
   #21
 42     1
Nå har jeg testet med stjernekobling. Sikringen gikk ikke, men motoren spant ikke. Den bare stod og dirret.

Prøvde også å pumpe sikringen, motoren roterer rett vei men den starter ikke.

TSt
   #22
 14,509     0
Når du har koblet om til stjerne så er det beregnet for 400V trefas. Det er ikke noe som kan garantere at den vi surre rundt med denne koblingen på 230V 3 fas. Men det er viktig at det er bare denne veien en kan forsøke. Har en 400V net kan en ødelegge utstyret med feil kobling. Men på kompressorer som jeg kjenner til er 230V og 400V modellene identiske. Men en må være sikker på at den er bygd for å kobles om siden det vil gå mere strøm i 230V varianten. (Så kabler etc må være tilpasset dette). Link til tråd der noen beskriver at den ikke går rundt på 230V med 400V kobling.
Tar forbehold om alt som står i den tråden er korrekt. Det er iallefall ikke korrekt at en mister effekt ved omkobling hvis spennigen også endres så skal det bli makent.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1519709
   #23
 24,668     Akershus     0
Tegningen i den tråden var litt tåkete. Foto viser en motor som er trekantkoblet, dvs det ligger tre lasker rett opp. Dersom den samme motoren ønskes stjernekoblet, legges alle tre laskene horisontalt øverst. (På motsatt side av tilførselskabelen) Den ene legges da dobbel slik at den er med til senere trekant igjen.

En gitt motor koblet i trekant på et 230V nett og koblet i stjerne på et 400V nett vil ha samme effekt. Strømmen i 230 vil være større og ev motorvern må justeres.

Her forsøker en å kjøre en motor i stjerne mot et 230V nett. En mister da masse motoreffekt, men med kun motor, kompressor frakoblet, så burde motor starte greit.

Når den blir stående å dirre, (koble fra, du kan brenne den!!) tyder det på at det er noe kluss med viklingene. Enten brudd eller feilkobling i laskingen.

Har du et multimeter, ohme den fra kontakten for å se om den er symmetrisk.
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 42     0
Takk. Da begynner tampen å brenne for hvorfor den var så billig. Jeg skal hente multimeter og ohme den i kveld.
   #26
 4,110     Akershus (Follo)     1
Prøv å dytte til remskiva når den står og dirrer. Om den da spinner opp i den retningen du dytter den så er en av fasene ikke i drift. Enten på nettsiden (Pluggen?) eller i motoren.
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 42     0
Problemet er løst.

Det viser seg at elektriker ikke har montert trefas vern, til tross for at det var tydelig i bestillingen. Han har heller ikke montert 16A treg sikring, som også var spesifisert.

Ikke rart kompressoren ikke gikk når bare to faser var koblet i skapet. En soleklar reklamasjon, hadde det ikke bare vært mer enn 4 måneder siden entreprenøren sluttet helt å svare på henvendelser fra min advokat....

Men, kompressoren går og bilen er i deler. Takk til alle som hjalp meg.

HSt
   #28
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Takk for oppdatering, jeg har før fortalt om elektriker som ga beskjed om at nytt badegulv måtte pigges fordi varmekablene ikke varmet. Han hadde ikke koblet til tilførselskabelen i sikringsskapet. Ingen trøst men viser at andre er like sløve (når er ikke alle slik, men...).
  (trådstarter)
   #29
 42     0
Jepp.
Det er helt OK å gjøre feil. Det som irriterer er når man ikke ordner opp i ettertid....
   #30
 4,193     0
Vi får vel ta litt kritikk for ikke å foreslå å måle at det var strøm på alle fasene også, lett å overse selvfølgeligheter selv om det er en ganske vanlig feil.