34,047    25    4  

Spørsmål om solcellebatteri

 205     Kolbotn     0
Jeg burde egentlig postet dette på byggehytte.no, men det ser ikke ut til å være så mye liv der og jeg klarte ikke å få registert meg.

Jeg har i dag et solstrømanlegg med et Sunwind AGM batteri på 215 Ah som begynner å bli dårlig.
Et eksempel nå i påsken var når vi så på dagsrevyen og påskenøtter på en 24" LCD TV førte det til at et i utgangspunktet fulladet batteri gikk ned til 12,0 V.
Derfor har jeg begynt å se etter noe nytt. Jeg er skeptisk til forhandlernes egne merker, og ønsker noe fra et generisk merke.
Jeg har søkt en del og funnet et på sparelys.no som ser greit ut, men av et merke jeg ikke kjenner.
Er det noen som har erfaringer med dette merket (TWb) eller har tips noe annet brukbart? Jeg skulle gjerne hatt noe fra f. eks varta.

Et annet spørsmål er hvordan det lønner seg å bygge opp dette.
Jeg tenkte egentlig å kjøpe to batterier og parallellkoble de, men jeg ser at noen mener at man ikke skal gjøre det.
Så vidt jeg kan se får man høyere kapasitet med lavere strømtrekk, og jeg ville derfor tro at det lønte seg med parallellkobling for å fordele strømmen på to batterier.

Jeg ser det er en del snakk om 230V anlegg eller DC anlegg med høyere spenning, men jeg ønsker å holde meg på 12V.
Signatur

   #1
 745     Sponvika     0
Det er da liv i BH, en som har masse peil, er Røilern som sikkert kan gi deg vettuge svar.
   #2
 5,432     Akershus     2
Jeg synes det er en bra idé å ha tråden her, så kan vi som tenker alternativ energi også i boligen få noen impulser. Jeg ser derfor gjerne at tråden fortsetter, gjerne med kapasiteter fra det andre forumet.

Personlig kan jeg ikke forstå hva som er galt med å paralelkoble flere batterier, i og med at det er eneste måten jeg kjenner til hvor man kan øke kapasiteten til 12 volts batterier. Det er riktignok anbefalt å ikke koble sammen for mange, da heller øke størrelsen på batteriene.

Så langt jeg har forstått, skiller man mellom vanlige åpne syrebatterier, hvor man har en viss vedlikeholdsjobb med etterfylling av vann og tette AGM batterier hvor man helst ikke skal gå over en viss ladespenning. Det er altså snakk om pest eller kolera.

I og med at jeg mener jeg er over middels interessert i dette, men at jeg villig innrømmer det er en del hull i kunskapen om batterier, vil jeg linke til denne forhandleren http://alternativenergi.mamutweb.com/subdet5.htm som jeg finner ganske interessant.

Særlig Rollsbatteriene, og spesielt 5000 serien, med stor evne til å tåle dyputladninger. Jeg har selv en hytte med 3 stk. 115 Ah vanlige fritidsbatterier som er modne for utskifting etter ca 15 år !!!!! Igrunnen helt utrolig at de har levd så lenge da de ikke er bortskjemt med vedlikehold.

Det er etter som jeg har forstått, dyputladningen som er mest skadelig for vanlige fritisbatterier. Det vil si at man absolutt ikke kan la solcelleanlegget seile sin egen sjø. Har man tømt batteribanken totalt, har man sansynligvis mer eller mindre ødelagt kapasiteten og svekket levetiden med mange år. Derfor er det uhyre viktig å dimensjonere både solcellepanel og batteribank etter forholdene de lever under.

   #3
 1,596     0
Ombord i seilbåten monterte jeg i fjor 4x100Ah AGM batterier fra Haze, som bl.a. selges fra Hellanor.

Dette fungerer helt utmerket. Da AGM kan lades ut til ca 80% av merkekapasiteten, har jeg altså 4x80Ah = 320Ah tilgjengelig. Det holder over Nordsjøen, og vel så det, med mitt forbruk. Eller en langhelg på svai. Tilsvarende bør nok også kunne fungere på et rent 12V hytteanlegg?

Fordelen med AGM er at disse kan lades ut dypere (80%) mot åpne bly/syre som kun kan lades ut til 50%. Som en tommelfingerregel, ihvertfall. En annen fordel med AGM er at de holder spenningen mye bedre, samt har lavere indre motstand = mer ladevillige. Kjekt for oss som lader med motor, enten det nå er ved hjelp av dynamo eller typisk på en hytte - bensinaggregat. Bakdelen er at disse ikke kan "skamlades" som åpne bly/syre - men i praksis kan de ta i mot en så stor ladestrøm at det for min del ihvertfall ikke er et praktisk problem. Her må du i alle tilfeller sjekke databladet til produsenten.

Det viktigste instrumentet er imidlertid et såkalt Ah-meter. Altså et instrument som forteller deg hvor mange Ah du har forbrukt. Ampèr timer. 1 Amper i 1 time = 1 Ah.
Spenningen vil aldri vise deg sannheten så lenge batteriet er belastet. Et Ah meter forteller deg også litt om hvor mye ladestrøm du får, og gir deg en viss pekepinn på hvor lang tid det tar - enten du lader via sol, aggregat eller som båtfolket: Landstrøm.

Batteriene kan ikke etterfylles med vann, men dette er i praksis ikke et problem så lenge man holder seg innenfor 80% utlading - og ladestrøm innenfor spesifikasjonene. Det er nok mange historier, men slik er det ihvertfall i teorien. En annen fordel med AGM er at selvutladingen er mye lavere enn bly/syre, slik at batteriene kan stå flere måneder uten lading uten at kapasiteten forringes vesentlig.

  (trådstarter)
   #4
 205     Kolbotn     1
Det viktigste instrumentet er imidlertid et såkalt Ah-meter. Altså et instrument som forteller deg hvor mange Ah du har forbrukt. Ampèr timer. 1 Amper i 1 time = 1 Ah.
Spenningen vil aldri vise deg sannheten så lenge batteriet er belastet. Et Ah meter forteller deg også litt om hvor mye ladestrøm du får, og gir deg en viss pekepinn på hvor lang tid det tar - enten du lader via sol, aggregat eller som båtfolket: Landstrøm.

Batteriene kan ikke etterfylles med vann, men dette er i praksis ikke et problem så lenge man holder seg innenfor 80% utlading


Stemmer det du sier om spenningen? Jeg hørte ved et tilfelle av en elektrolærer at det var spenningen under belastning som hadde betydning.

Ladestrøm og utlading skal ikke være noe problem ettersom det kontrolleres av en styringstavle som er beregnet for AGM (Hyttebutikken HB-30).
Signatur
   #5
 1,596     0
Det er vel ingen stor hemmelighet at et batteri som blir belastet, får en lavere spenning. Når man skal måle "ladenivået" på et batteri skal dette skje i ubelastet tilstand, og gjerne en viss tid (1 time?) etter at forbruker(e) er koblet fra.

Det gir uansett ingen nøyaktig måling av ladetilstand...
   #6
 24,668     Akershus     0

Det er vel ingen stor hemmelighet at et batteri som blir belastet, får en lavere spenning. Når man skal måle "ladenivået" på et batteri skal dette skje i ubelastet tilstand, og gjerne en viss tid (1 time?) etter at forbruker(e) er koblet fra.

Det gir uansett ingen nøyaktig måling av ladetilstand...


Dette avviker fra oppskriften til å måle kapasiteten (friskhetstilstanden) til et startbatter til bil.

Da setter en på en kraftig, normert last i flere minutter og måler hvor mye spenningen faller.

Edit: en bør ikke mene noe før en har lest hele tråden!

Friskheten måles med belastning, klemmespenningen ubelastet angir aktuell ladetilstand.

Mao, spenningen kan angi at batteriet er 100% oppladet og frisketstesten sier at batteriet er regusert fra 120 Ah til bare 25Ah.
Signatur
   #7
 1,596     0
Men her måler man vel strengt tatt evnen batteriet har til å gi fra seg en startstrøm - en nokså annen måling enn spenningsnivå på batteriet/syrevekt; som i utgangspunktet er målet for ladetilstand?

Batterier oppgis bl.a. med "CCA" - Cold Cranking Amps (Kaldstartstrøm) -18'C og typisk oppunder 1000A. Deretter oppgis kapasitet typisk ved Ah/20h - altså hvor mange amperetimer kan batteriet levere dersom dette lades ut i løpet av 20 timer. Noen oppgir også ved andre verdier, f.eks. 10h - 10 timer. Deretter har man reservekapasitet. Se gjerne datablad for et Optima batteri.

Husk også at det er forskjell på start og forbruksbatterier, enkelt forklart ved at tjukkelsen på blyplatene er forskjellig - uten å gå i dybden på dette. Husk at et startbatteri gjerne skal gi flere hunder ampér i kun noen få sekund, mens et forbruksbatteri gjerne kun skal levere noen få ampér i mange timer.

Se f.eks. dette produktarket fra Hellanor.


Ah-meter løser dette med overvåkning av ladestatus på en utrolig mye mer praktisk måte enn å drive med halvveis spenningsmåling, eventuelt manuell syremåling. Noe som forresten er umulig på lukkede batterier, som f.eks. AGM.

En annen teknologi som ofte brukes på solcelleanlegg er gél batteri. Jeg har ingen førstehåndserfaring med disse selv; men valgte å droppe dem til bruk i båt da de er særdeles kresne på lading. Mulig at dette er enklere å få til på en hytte med solcelleanlegg - men for mitt bruk i båt er jeg redd for at dette fort ville ha blitt en fadese. Ihvertfall har det vært erfaringen til en håndfull andre båteiere - som typisk har et lignende bruk av batterier som hytteeiere?  ???

   #8
 24,668     Akershus     0
Du rett i noe av dette. Problemer er nok temmelig ca.

Gitt et batter og du plutselig fjerner 90 % av platearealet: spenningsmåling viser fortsatt fullt batteri, men kapasiteten er bare 10%. Over tid degenerer batteriet, men dt kan ikke avleses med et voltmeter.

Hvordan bruker en en Ah-måler? Mitt inntrykk er at etter som batteriet blir eldre vil det fortsette å trekke ladestrøm, men uten at kapasiteten øker. Å måle hvor mye en lader inn med et Ah-måler synes upresis. Et visst inntrykk vil en kanskje få ved å loggføre for dermed å få oversikt over batteriets degenerering?

(Ah erstattes forøvrig gradvis med KWh måler som gir et mer korrekt mål for energiinhold)
Signatur
   #9
 1,596     0
Når du sier rett i noe av dette; hva er det som ikke er riktig da?

Jeg for min del bruker et nokså enkelt Ah-meter fra Sterling Power. Dette tar enkelt og greit vha en Shunt strømtrekket inn/ut av batteriet, og presenterer som 0Ah som fulladet, og f.eks. -20Ah ved forbrukte 20 amperetimer. I tillegg til mulighet for å vise strøm for 2 kanaler, og spenning for totalt 4. Man kan da holde et øye med ladestrøm fra dynamo, samt spenningsnivå på f.eks. startbatteri og winchbatteri.

Ved lading vil dette sakte men sikkert jobbe seg opp mot 0Ah igjen, men over tid vil man (erfaringsvis) ikke nå 0Ah igjen. Da kan man enten bruke dette som en indikator på at batteriene har blitt forringet, eventuelt resette instrumentet.

Det finnes flere andre fabrikater som har et litt mer eksotisk brukergrensesnitt, samt mulighet for å legge inn mange parametere for en mer nøyaktig visning. Xantrex, BEP m.fl. Regner med at man kan vise dette som Wh også, dersom man synes det gir en bedre pekepinn på ladestatus. BEP marine har bl.a. et fint instrument med fargeskjerm som kan presentere dette på en grafisk måte med et "animert batteri" og restkapasitet i %, samt antall timer igjen med nåværende forbruk. Og sikkert en hel bråte til. Sikkert kjekt å ha, men poenget mitt er at ved å se på Ah og ikke spenning vil man få en mer riktig og enklere måte å overvåke batteriet ladestatus på.

For min del, i mitt hode, gir Ah en bedre forståelse - men det blir vel omtrent som å sammenligne HK og kW på en bilmotor.  ;)
Tom
   #10
 1,545     Sørlandet     0
Ta en prat med Alternativ Energi i Grimstad. Der får du fornuftige råd.

For å kunne gi deg råd om valg av batteripakke, må du komme med flere opplysninger.

Hva bruker du strøm til på hytta?
Hvor mange Ah strøm bruker du i døgnet når du er på hytta?
Hvor mange døgn er du normalt på hytta i strekk?
Hvordan lader du batteripakken din? Solcellepanel? Vindmølle? Hvor stor ladeeffekt?
Hva slags regulator har du?  Er den smart? Går den over til vedlikeholdsspenning når batteribanken er full?
Er prioriteten pris eller kapasitet eller å ha det mest mulig vedlikeholdfritt og idiotsikkert?

Et battmeter er en fantastisk innretning. Den gir deg en meget nøyaktig måling av forbruk, kapasitet, alderdomssvekkelse osv og er til å stole på i hele batteriets levetid. Den måler ikke bare strøm inn og ut, men relaterer det til ladespenning, ladetid og fulladet batteribank. Koster et par tusenlapper og hvis du aldri dyputlader, er det nok fornuftig å bruke penger på batteripakke fremfor battmeter. Kan anbefale Xantrex. Har hatt det selv.

Alle batterier ødelegges ved utlading, selv små utladinger. Noen ødelegges mer enn andre. Det finnes ingen absolutte grenser. Det er ikke slik at hvis du har et AGM-batteri så kan du lade ut til 20% restkapasitet. Batteriet liker det dårlig, men litt mindre dårlig enn et åpent bly/syre batteri. Og noen batterier tårer i det hele tatt fint lite utlading før de tar alvorlig skade. De er laget for å levere store strømstyrker over korte perioder og aldri ment for noe annet enn start. Til ditt bruk er startbatterier drepen. En katastrofe fra begynnelse og til en alt for tidlig død.

Alternativ Energi har AGM-batterier som kan lades ut 50% over 1000 ganger. Det er svært bra, men så er de jo også temmelig dyre. Lades slike batterier ut 75%, holder de bare omtrent halvparten så mange ladesykluser. Cluet er å finne balansen mellom forbruk og grad av utlading kombinert med pris og designlevetid for batteritypen. Det er ikke så lett som det kan virke som.

Du får en god pekepinn på batteriets kvaliteter ved å sammenligne oppgitt Ah-kapasitet med vekt. Jo mer vekt pr. Ah oppgitt kapasitet, jo bedre i de fleste tilfeller.
Signatur