15,710    33    0  

Hvordan huske å koble fra motorvarmerledning

 24,668     Akershus     0
Noen som har forslag til et system slik at en ikke glemmer å "kaste loss" før en flærrer ut av garasjen?

Forutsetter at motorvarmeren kan være koblet ut av klokke i bilen.
Signatur

   #1
 543     Asker     0
Drikk kaffe før du går ut og starter bilen. Da funker topplokket bedre.... ;D

Bruk en lang nok kabel som du kan henge over sidespeilet på førerdøra. Da bør du klare å oppfatte den før du river ut fester i bilen eller garasjen.
Signatur
   #2
 813     Østfold     0
Jeg har webasto diesel varmer på bilen min, startes med fjernkontroll, 1km rekkevidde, er timer også, du stiller alt via fjernkontrollen, hvor du også kan lese av aktuell temperatur i bilen, om det er for kaldt kan man ta en ekstra kaffe om morran.
Er en del andre funksjoner også, alt betjenes via fjernkontrollen.

Kosta 10k + mva og ettermontere, om det var verdt det? oh yes  Cool
Signatur
   #3
 1,104     Trøndelag     0
Monter kupevarmer, den bråker såpass at du husker å ta ut ledningen (så lenge den står på) Smile
   #4
 3,258     Akershus     0

Jeg har webasto diesel varmer på bilen min, startes med fjernkontroll, 1km rekkevidde, er timer også, du stiller alt via fjernkontrollen, hvor du også kan lese av aktuell temperatur i bilen, om det er for kaldt kan man ta en ekstra kaffe om morran.
Er en del andre funksjoner også, alt betjenes via fjernkontrollen.

Kosta 10k + mva og ettermontere, om det var verdt det? oh yes  8)


Har hatt to splitternye biler med fjernstyrt dieselvarmer/parkeringsvarmer (Touran og S-max). Kjempeflott helt til batteriet er tomt, eller når dritten slutter å virke, for det vil den, eller når du står i fellesgarasje eller parkeringshus osv der hvor du ikke har lov å bruke den.

Det store problemet er at dritten slutter å virke, og nei, vi kjører ikke mange småturer. Det nest største problemet er at den tømmer batteriet når den virker, og en varm bil med tomt batteri er like dumt som alt annet som er dumt.

Etter to forsøk har vi nå ny bil med full DEFA pakke. Varm bil, varm motor og toppladet batteri hver gang, svikter aldri og har fjernkontroll og tids/dato innstilling.

Verd pengene fremfor dieslvarmerdritten, OH YES! BIGTIME.

Må jo legge til at vi byttet fra noxfabrikk til bensinbil så varme underveis er ikke noe problem lengre.

Kommer ikke til å legge 1 krone i bil med diesel/parkeringsvarmer igjen, det er å kjøpe seg kald bil, utgifter og bry.
Signatur
   #5
 21,481     Enebolig     0

Noen som har forslag til et system slik at en ikke glemmer å "kaste loss" før en flærrer ut av garasjen?

Forutsetter at motorvarmeren kan være koblet ut av klokke i bilen.


Heng nå ikke ledningen over speilet, det vil etter en tid gjøre enda større skade. Hvis du rygger rett ut og inntaket er foran, så lager du bare en slags strekkavlaster på kabelen (spiker med strips ol)

Ellers kan man jo bruke såpass lang kabel at den henger i nærheten av førerdøren.

Jeg har en slik: http://www.defa.com/no/html/automotive/warmup/products/kupevarmere/termini_2100_153__/

Da husker jeg å ta den ut hver gang. Problemet er når jeg er sent ute og timeren har slått seg av  Tongue
   #6
 923     0
Sleng inn ett relè styrt av motorvarmeren som starter tuta eller noe når du tar av håndbrekket eller starter bilen med ledningen står i. 230V NO relè som styrer tuta i det tenninga kommer på.
   #7
 372     Rogaland     0
Ser ikke helt noen god grunn til å ha kupe eller motorvarmer på så lenge bilen står i en garasje.
Har selv to biler en med diselvarmer og en med Defa warm up, men bruker det kun når bilene står ute under åpen himmel er de i garasje er der som regel en del pluss grader der. Begge systemene har sine fordeler og ulemper.
Men min mening garasje og motor varmer unødvendigt, men skal du alikevel bruke det i en garasje er det Defa warm up system som gjelder, nytter ikke fyre opp diselvarmer i en stengt og tett garasje :))

Til spørsmålet legg ledningen over speilet eller rygg inn :))

Glemmer du ledningen så ryker jordfeil bryteren når du kjører avgårde og det ser litt løye ut med en liten ledningsstump i fronten Laughing)

   #8
 21,481     Enebolig     0
Er det ikke under 10 plussgrader man skal bruke motorvarmeren? Uansett er det vel i minusgrader folk flest kobler den til.

Noen garasjer er varme, andre kalde. Uansett kjekt å sette seg inn i varm bil.
  (trådstarter)
   #10
 24,668     Akershus     0

Sleng inn ett relè styrt av motorvarmeren som starter tuta eller noe når du tar av håndbrekket eller starter bilen med ledningen står i. 230V NO relè som styrer tuta i det tenninga kommer på.


Tror jeg vil fundere litt på denne. Bilhornet eller egen buzzer styrt av 230V + dørkontakt = så slipper jeg å reise meg for å trekke ut kabelen. ;D


Ellers er behovet oppstått grunnet dieselvarmer som tømmer batteriet, derfor lader i bilen, og ja, rygger inn med batteriladerkontakten bak der batteriet er.

("Konsulentoppdrag", ikke min doning)

Takk for synspunkter.

Signatur