17,173    22    1  

Gressklipper og olje.

 22,342     Akershus     0
Igår klarte jeg å gjøre det man ikke skal gjøre med gressklippern sin.

Jeg overtok en fin klipper i aluminium med 4hk Briggsmotor. Kanskje ikke nyeste modell, men solid.

Den hadde ikke vært så driftsikker og hadde stoppet for tidligere eier. Jeg tenkte at det var forgasserfeil eller noe slikt. Jeg fylte tanken med litt ny bensin og fyrte opp. Jeg klippet i minst ti minutter før turtallet gikk ned og maskinen stoppet. Jeg tittet inn i tanken og så at den var nesten tom. Jeg fyller på ny bensin og drar i snoren. Den satt helt fast. Først da legger jeg merke til at motoren er mye varmere enn normalt. Jeg sjekker så oljen, dvs jeg sjekker peilepinnen. Det er ikke olje på maskinen!

Så da lærte jeg noe igår: Briggsmotorer trenger olje, og sjekk oljen før du bruker en (ny/fremmed) maskin.

Hva lærer jeg idag?

   #1
 3,210     Vestlandet     1
Uupsi! De liker seg vel best med litt olje ja. Bra det ikke var noe du betalte masse for. Hvis selve klipperen er bra kan du jo se om du finner en motor på dynga. Mange brukbare gressklippere/motorer som blir kasta.
  (trådstarter)
   #2
 22,342     Akershus     0
Jeg har en klipper (Stiga) som var så dårlig at jeg ga den opp. Særlig plagsomt var det at hjulene falt av. Når de satt på gikk de ikke rett fram, men "ploget". Dette ble kompensert med driften på bakhjulene, men denne røyk. Når maskinen er blytung å dytte og hjulene faller av hvert 5 minutt blir denne maskinen ubrukelig. En annen klipper fikk forgasseren. Resten ble stappet inn i garasjen og glemt.

Jeg har tenkt å se om forgasseren fra maskinen som skar seg passer på denne motoren. (og om motoren ikke har tatt skade av å stå noen år.) Hvis den passer bytter jeg motor. Et annet problem er at motoren som skar seg ikke har "dødmannsstopp". Det har Stiga motoren. Det kan sikkert kobles ut.
   #3
 3,210     Vestlandet     0
Dødmannsmekanismen kan kobles ut ved å stripse bremsen så den ikke tar borti svinghjulet. Uten at jeg skal anbefale det...Smile
Sikkert lurt å legge opp en bryter på håndtaket for å bryte tenninga, ellers kan det bli vanskelig å stoppe. Særlig hvis det ikke er gassregulering på håndtaket.
   #4
 340     Nord-Norge     0
Ett lite tips til andre som opplever dette på 2t motorer er å ta ut pluggen og fylle sylinderen med olje og la den stå med det til det kjølner. Ta av toppen, og ta ett stykke tre og en hammer, og slå lett på den til den løsner. Hvis den løsner da... ikke bestandig det hjelper, men av og til funker dette bra. Blir gjort på snøskutre hele tiden her nordpå.... Som oftest er det jo bare stempel ringene som setter seg fast i sylinderforingen, så det kan være at hvis du åpner toppen, og banker forsiktig på stemplet, så kan det løsne. Verdt ett forsøk??
  (trådstarter)
   #5
 22,342     Akershus     0

Dødmannsmekanismen kan kobles ut ved å stripse bremsen så den ikke tar borti svinghjulet. Uten at jeg skal anbefale det...Smile
Sikkert lurt å legge opp en bryter på håndtaket for å bryte tenninga, ellers kan det bli vanskelig å stoppe. Særlig hvis det ikke er gassregulering på håndtaket.
Den bra maskinen har gassregulering på håndtaket. Det er også der man stopper maskinen. Grunnen til at jeg likte den gale maskinen var at den ikke hadde dødmann. Farlig ja, men jeg har så mye lekegreier og blomsterpotter jeg må flytte på plenen. da blir det litt upraktisk.
  (trådstarter)
   #6
 22,342     Akershus     0

Ett lite tips til andre som opplever dette på 2t motorer er å ta ut pluggen og fylle sylinderen med olje og la den stå med det til det kjølner. Ta av toppen, og ta ett stykke tre og en hammer, og slå lett på den til den løsner. Hvis den løsner da... ikke bestandig det hjelper, men av og til funker dette bra. Blir gjort på snøskutre hele tiden her nordpå.... Som oftest er det jo bare stempel ringene som setter seg fast i sylinderforingen, så det kan være at hvis du åpner toppen, og banker forsiktig på stemplet, så kan det løsne. Verdt ett forsøk??
Dette er firetakter. Da maskinen kjølte seg ned, dvs idag, prøvde jeg å dra i snoren. Det gikk dårlig. Jeg prøvde så å vri bladet rundt. Det gikk såvidt. Jeg tror denne motoren er sluttkjørt. Tenkte å ta av toppen for å se hva som har skjedd.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Dødmannsdingser er noe herk! På min traktorklipper må man sitte på setet, giret må stå i nøytral, knivene må være utkoblet og parkeringsbremsen må være på. Eneste som mangler er alkolås. Alt dette for å få startet. Vel og bra. Men når den så ikke vil starte så er det ørten feilkilder bare i forriglingssystemet! Og bryterene som er brukt der er ikke bare av beste kvalitet. Hittil har det vært forriglingen det er noe galt med når hverken Briggs eller Stratton vil våkne.
Jeg har lyst til å sette inn en skjult bryter som forbikobler hele mikkmakket for feilsøkingstilfeller og tømming av oppsamlerene. Det kan jo være greit at det er der om jeg skulle ha en klippevikar. Den har heldigvis ikke svinghjulsbrems, men den kan vel midlertidig settes ut av funksjon med en låsesplint med ring og et strategisk velplassert hull?
Signatur

   #8
 7,685     Bærum     0


Ett lite tips til andre som opplever dette på 2t motorer er å ta ut pluggen og fylle sylinderen med olje og la den stå med det til det kjølner. Ta av toppen, og ta ett stykke tre og en hammer, og slå lett på den til den løsner. Hvis den løsner da... ikke bestandig det hjelper, men av og til funker dette bra. Blir gjort på snøskutre hele tiden her nordpå.... Som oftest er det jo bare stempel ringene som setter seg fast i sylinderforingen, så det kan være at hvis du åpner toppen, og banker forsiktig på stemplet, så kan det løsne. Verdt ett forsøk??
Dette er firetakter. Da maskinen kjølte seg ned, dvs idag, prøvde jeg å dra i snoren. Det gikk dårlig. Jeg prøvde så å vri bladet rundt. Det gikk såvidt. Jeg tror denne motoren er sluttkjørt. Tenkte å ta av toppen for å se hva som har skjedd.
Det kan vel like gjerne være rådelageret som har skåret seg. Ville nok prøvd å plukke den fra hverandre hvis du har tid.
   #9
 923     0
En annen ting som er skummelt med disse motorene er kjøling, den er ikke så effektiv når alt av kjøleribber er fulle av halvråtna kompakt grass.

De må ikke kostes på dyr olje, har med godt hell brukt mineralsk SAE 30 olje fra biltema, men korrekt olje koster ikke stort.

Svinghjulsbremsen fikser du med noe spiker, ståltråd, solinter eller no, gjør det før du kobler av wiren.
Ledningen inn på den stopper motoren ved kortslutning til jord, den ble tidligere koblet på gassen.

Det er rimelig simple motorer, og deler er billig, men brukte motorer er enda billigere.
Du kan også flytte over alt fra den gamle stiga-motoren, det passer etter min erfaring over på alle små sideventilere.
  (trådstarter)
   #10
 22,342     Akershus     0

En annen ting som er skummelt med disse motorene er kjøling, den er ikke så effektiv når alt av kjøleribber er fulle av halvråtna kompakt grass.
Gjett om det var fullt med gress og annet rask under dekselet. Det var sikkert medvirkende til sammenbruddet. Sylinderen har flere kraftige riper.

Svinghjulsbremsen fikser du med noe spiker, ståltråd, solinter eller no, gjør det før du kobler av wiren.
Ledningen inn på den stopper motoren ved kortslutning til jord, den ble tidligere koblet på gassen.
Tror det er mulig å ta av bremsen. Ledningen kan lett flyttes over til "gassreguleringen", den er lang nok.

Du kan også flytte over alt fra den gamle stiga-motoren, det passer etter min erfaring over på alle små sideventilere.
Det som  virkelig er forskjellig er turtallsreguleringen. På originalmotoren er dette noe påkostete greier inne i motoren, på Stigamotoren er det den vanlige plastflisen som ligger i luftstrømmen.