#11
 7,685     Bærum     0

Skal man ikke tømme tanken helt før vinterlagring?

Dette da oktantallet synker på bensinen på tanken over tid. Når det blir lavt nok etter noen mnd med lagring så tenner den ikke så lett.
Lavt oktantall betyr ikke at bensinen ikke tenner så lett. Heller tvert i mot. Oktantallet sier hvor motstandsdyktig bensinen er mot selvantenning. Motorer med høy kompresjon må ha høyt oktantall for å ungå tenningsbank.

   #12
 3,109     Norge     0
Torango har helt rett.

Dersom man fyller for lavt oktantall på en motor med høg kompressjon,
vil bensinen sjølvantenne før stempelet når ØD.
Dette skal en motor gjøre for å få full forbrenning når den når ØD, men ikkje så tidlig som det kan oppstå med forlavt oktantall, då for man tenningsbank.
(dette resulterar også i redusert effekt då stempelet vil få motstand av forbrenninga før det når ØD).
   #13
 797     Nes, Akershus     0
Og på vegne av hele bølingen her, beklager til TS for avsporingene. ;D

Ikke dum info å sitte på, men litt off topic.

Tilbake til tema, om jeg har forstått det rett, er vel det gjenoppståtte McCulloch bare enda en Partner, som er en Electrolux, som er en... Helt grei kvalitet, med en Hondamotor blir det nok bra!

Eller har jeg bomma nå?
Signatur
   #14
 8,022     Bærum     0
Electrolux kjøpte i alle Europa-avdelingen til  det amrikanskeide Mcculloch en gang rundt 2000. Hva som har skjedd etter det vet jeg ikke.

Var forøvrig nettopp ute og klippet med min Mcculloch/Honda-klipper. Det eneste jeg har reagert på er choke-funksjonen på den - er det normalt på bensinklippere at choke-spaken er mekanisk koblet slik at den glir fra full choke til null i det øyeblikket dødmannsgrepet kobles inn? I praksis vil jo det si at man kun får ett sekunds choke funksjon hvis en er rask å dra i snora samtidig som grepet draes inn..
   #16
 22,342     Akershus     0
Electroluxmaskinene er så mangt. Jeg har brukt den billigste Partneren en stund. 5år nå. Denne har faktisk fungert strålende til nå. Den fikk vann på tanken tror jeg. Dette skjedde da jeg lånte den bort. Nå bruker jeg en 15(?) år gammel Huskvarna med "stor" BS motor. Funker flott, men det begynner å ruste hull i chassis. Den er for tung å dra rundt trærne. Electroluxgreier av plast har ikke vært toppers. Der har chassis gått i stykker i motorfestene. Dette skjedde med to maskiner. Resten av maskinene har blitt ødelagt pga "feilbruk".
  (trådstarter)
   #17
 182     Tomter     0
Kjøpte klipperen og er meget fornøyd. Kan godt tenkes fordi den er ett steg opp ift min gamle klipper som var en B&S klipper fra 19-pil-og-bue.

Klarte selvfølgelig å kjøre over snora man drar`n igang med, den spratt ut fra festet sitt og havna under.  Litt klønete å starte den nå, men det går kanskje ann å bytte den ut?

   #18
 22,342     Akershus     0
På en del motorer er det vanskelig å skifte snoren, men du kan vel knytte på en ny bit?
   #19
 974     0
Etter 22 år med éin og same elektriske klippar (i plast), greidde eg å knuse knivfestet mot ein stein seint i fjor sommar..... 

No i vår handla eg inn ein McCulloch (B&S-motor) på Obs;  innkjøpet kom litt i skvis mellom raskt veksande gras og tilgjengelege tilbod.

Ei lita overrasking kom i instruksjonsboka: Skal ikkje brukast i hellingar over 15 grader. 
Grunnen skal vere at med større helling vil motoren ikkje ville få nok olje.

Delar av plenen vår er ei skråning på 35-40 grader (det er prisen for at noko av plenen er flat). Er det nokon som har røynsle med bensinmotor i motbakke? Han toler sikkert noko; men kor mykje?  Variere hellinga frå side til side (snu klipparen)?


Ei anna røynsle er at oppsamlinga verkar dårlegare enn på den gamle, elektriske plastkassa.  Graset legg seg først i utkastet, og deretter berre ballar det på seg til det ligg ein passeleg kladdas i sporet.

   #20
 22,342     Akershus     0
15 grader. Dette var nytt. Jag har klippet mye skjever enn dette og ikke ødelagt en motor. Lurer på hvilken side oljepumpen sitter? Kanskje det har noe med hvilken vei man klipper?

Om det er sikkerhetsmessig forsvarlig å klippe i bakker er en annen viktig sak.