2,005    28    8  

frustrert, elektriker dukker ikke opp på garantisak

 9     0
Hei,

jeg fikk for litt over 2 år siden utført en god del elektrisk arbeid, inkl installasjon av downlights, gjennom et norsk elektro selskap. Dette er et enkeltpersonforetak som er medlem i Nelfo, med autorisert el. installatør.

3 downlights sluknet for 2 mnd siden, og jeg har siden da prøvd å få elektriken til å komme og skifte. Ringer hver dag, og han har nå sluttet å plukke opp telefonen.

Hva kan jeg si eller gjøre for å få han til å komme å skifte lysene ? dette er vel garantisak. Begynner bli ganske frustert nå.

På forhånd takk

   #1
 154     0
Er det 3 downlights etter hverandre eller er det på forskjellige områder de har sluttet å virke?
   #3
 173     Oppland     0
Send klage skriftlig enten pr. brev eller e-post. Sett en frist for tilbakemelding. Skriv at dersom fristen ikke overholdes sendes saken videre til Forbrukerrådet eller Forliksrådet for videre behandling.
   #4
 5,336     Tromsø     2
Litt drøyt å begynne å snakke om forliksråd etc uten å vite hvaslags lampe dette er.

Hvis det er downlights med f.eks. gu10 pærer,
frustrert, elektriker dukker ikke opp på garantisak - ed2c13c7a0b04b28a33d3f7049942d88.jpg - bruker888
er dette meningen at de skal kunne skiftes av brukeren selv, man trenger ingen elektriker. De er forbruksvare i likhet med tradisjonelle lyspærer med skrusokkel, med levetid som avhenger av hvor mange timer de har lyst, på full styrke eller dimmet, hvor mange ganger de er skrudd av og på etc. De kan kjøpes på dagligvarebutikker, og det er neppe noen reklamasjonssak dersom de går etter to år.

Så kan man selvsagt diskutere om det vil være god kundeservice av elektrikeren å møte opp og ta et firesifret beløp for å lære kunden å bytte pærene, i stedet for å la være å ta telefonen når en kunde som kanskje oppfattes som "vanskelig" ringer.
Signatur
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Hvis det er halogen, har KjellTS et veldig godt poeng. Verdt å sjekke om det er pæra om det er led-pærer også. Da burde de ikke ha gått på to år, men det kan vel skje.
   #6
 336     Northwest     0
GU10 LED pærer går da skrekkelig fort de også.
Har snart byttet samtlige pærer i mine SG Metro utelamper (4 stk lamper med 2 pærer pr stk, Philips pærer)
  (trådstarter)
   #7
 9     0
Takk for alle svar.

Led lys av typen:JUNISTAR EXCLUSIVE MATT-HVIT 10W LED 230V

Står i dokumentasjon:LYSKILDE LED INTEGRERT Kan skiftes ut av fag personell

Det betyr vel at jeg er avhengig av elektrikeren

   #8
 349     Vestlandet     0
Led lys av typen:JUNISTAR EXCLUSIVE MATT-HVIT 10W LED 230V


Jeg ser at denne er oppgitt med levetid 50000 timer, dvs. over 5 års sammenhengende drift, så høres ut som en klar reklamasjonssak overfor elektriker. Har elektriker en like god sak overfor SG Armaturen?
   #9
 5,336     Tromsø     0
OK, det ser ut til å være "engangslamper" med 50000 timers levetid.
https://www.elektroimportoren.no/sg-junistar-exclusive-10w-led-matt-hvit/3228584/Product.html

Da bør installasjonsfirmaet trå til med å skifte og feilsøke, det kan godt være en reklamasjonssak. Er det et enmannsfirma, eller går det an å sende en skriftlig henvendelse som blir behandlet av noen andre enn elektrikeren som ikke tar telefonen?
Signatur
   #10
 1,454     Oslo     0
Siste setningen i innlegg #7 skulle kanskje ende med et spørsmålstegn?

Man burde klare seg uten elektriker her.
Jeg foreslår at bruker888 tar frem en trygg gardintrapp, klatrer opp og skifter pærene selv.
Dette går nok bra! Og vips, så er problemet løst.
Det å få til ting selv er en god opplevelse!
Signatur