#11
 4,193     0
Er kravet i Oslo fortsatt to P-plasser? I et kommende leilighetsbygg nær Helsfyr er kravet MAXIMUM 0,3 P-plasser pr boenhet.

Ellers ser jeg 2,3m bredde nevnt her. Hvordan kommer en da ut av en Tesla med bredde på 220?


Var litt lite spesifikk, refererte til kravet i småhusplanen - tenkte det var mest relevant for enebolig.

   #12
 4,193     0
Er du sikker på at man regner 18m2 også innendørs i Oslo? Godt mulig du har rett, men jeg vil gjerne vite hvor det står ettersom jeg er borti en del slike saker jevnlig.


Fra siste veileder i småhusplanen, side 40:

" Parkeringsplasser på terreng skal ha en minimumstørrelse på 18 m² per plass. For parkeringsplasser som bygges som en del av boligen vil kravet være 18 m² inkludert vegger. "

Så lenge garasjen altså er på terreng er det ett fett om den er overbygget eller ikke slik jeg leser veilederen. Videre skriver de:

"Parkeringsplasser på terreng skal medregnes i BYA. Unntak gjelder for parkeringsplasser
under terreng. Bestemmelsen sikrer at det avsettes tilstrekkelig areal til parkering
uavhengig av om parkering etableres med eller uten overbygging. At det stilles krav om
minimumstørrelse på 18 m² innebærer at ikke-overbygget parkeringsplass på terreng alltid skal medregnes i BYA med 18 m² pr. plass. Hvis en overbygget parkeringsplass er større en 18 m² skal faktisk bebygd areal medregnes."
   #13
 4,193     0
Rant:
Det som ikke fanges opp av denne måten å regulere på er garasjer som brukes som boder.


Dersom det er fire eller flere boenheter på en eiendom stilles det krav om at minimum 25 % av parkeringsplassene skal ligge på terreng, være felles for beboerne og ikke være overbygget.
Hensikten er hovedsakelig å redusere gateparkering for eiendommer med mange boenheter.

Reguleringen i Oslo fanger delvis opp dette for flermannsboliger. Her er det krav til at et visst antall av plassene (gjesteplasser) etableres på terreng og uten overbygning Wink

  (trådstarter)
   #14
 218     0
Vil jeg kunne få trøbbel dersom dobbeltgarasjen er på 3x12 meter og med bare én garasjedør? Dvs vil man kunne mene at den i praksis bare fungerer for én bil, og at jeg dermed har bygget for stort?
(Planen er å bruke plassen bak til tilhengeren/bodplass, og vanlig dobbeltgarasje passer ikke på tomten.)
   #15
 4,193     0
Vil jeg kunne få trøbbel dersom dobbeltgarasjen er på 3x12 meter og med bare én garasjedør? Dvs vil man kunne mene at den i praksis bare fungerer for én bil, og at jeg dermed har bygget for stort?
(Planen er å bruke plassen bak til tilhengeren/bodplass, og vanlig dobbeltgarasje passer ikke på tomten.)


I Oslo tviler jeg på det, man har lov å parkere bilene slik at de sperrer hverandre inne.
   #16
 1,674     0
Vi har garasje hvor det går to biler etter hverandre, eneste problem er at en blir nødt til å sjonglere litt innimellom.
Ikke i oslo, men på østlandet
Ebe
   #17
 4,452     Vestlandet     0
Så lenge plassene tilhører samme boenhet, så er det flere kommuner som godkjenner dette. Smile
Signatur

   #18
 24,668     Akershus     0
En kan tenke seg situasjoner der det er uheldig at bil 1 må stå i ute i gata mens bil 2 kjøres ut, men generelt burde dette være akseptabelt for myndighetene.

Generelt er det endel «artige» løsninger: Garasjeport i begge ender, svingskiver ute og inne, bilheis med parkering for nr 2 under.

En på vestlandet har heis fra gateplan til gårdsplass for flere biler, for bratt for oppkjøring. 
Signatur