881    42    1  

cDi - mister kraft på høyt turtall

 4 023     Tønsberg     0
Tilhengerbilen (Nissan primera P12, 1.9dCi, 2004) har begynt å kødde igjen.
X'n kjørte den en stund, småkjøring, og antagelig konsekvent på for høyt gir, og da jeg fikk den tilbake var den sirup. Hun kjørte nok lite, så da de første kuldegradene kom hadde den ca 7 liter diesel på tanken, som antagelig var sist fyllt i august/september. Altså mulighet for at den hadde sommerdiesel.

Den manglet kraft i hele turtallsområdet. Den gikk ujevnt på tomgang - dvs hvert 2-3 sekund virket det som om den ga full gass et kort øyeblikk slik at turtall rakk å øke til 1200rpm før det dalte ned til 800rpm, og ny runde til 1200rpm. Hver gang den økte turtallet kom det grå sky ut av eksosen. Og det har blitt tungstartet i kuldegrader.

Jeg fylte tanken og kjørte den litt aktivt et par uker. Da kom kraften gradvis tilbake, tomgangen ble jevn, og eksosen er ikke lenger grå ved pådrag. Den går nå pent og har nesten normal kraft ved turtall <2500rpm. Men over 2500rpm avtar kraften raskt. Et sted mellom 2800 og 3200 (varierer litt) klarer den ikke å akselerere mer - selv i 2. gir på flatmark. Den er fortsatt tungstartet i kuldegrader.

Tung start i kuldegrader skulle kunne tyde på glødeproblem, men erfaring fra tidligere er at så fort en glødeplugg ikke virker, kommer det en feilkode. Og hvis gløderele ikke virker, tennes ikke glødelampa på instrumentpanelet under gløding. Jeg tror derfor ikke problemet er gløding.

Livedata fra ODB2 viser:
MAF max: 60g/s (normalt 75-80).
Intake pressure max: 24psi (normalt 28-29).
Turbo boost max: 8,5psi (normalt 12-14)
Fuel rail pressure max: 18700 psi (normalt 19000).

Mye tyder på at det mangler luft. Og fuel rail pressure er det eneste som ligger nær normalen. Men, normalen er jo at max verdier nås på et høyere turtall enn det jeg klarer å få ut av motoren nå, så kanskje det er Fuel rail som viser høyere trykk enn det skal, og derfor får ECU til å begrense åpningstid på injektorene som igjen medfører lite snurr på turbon?

Sist jeg hadde krafttap rundt 3000rpm var det MAF sensor som ga for høy verdi. Jeg har derfor byttet MAF nå, uten at det ga noen endring på hverken data eller kraft. Jeg har også koblet fra EGR uten at det endret noe.
Jeg har tatt ut intercooler og spylt igjennom for å se om noe hadde samlet seg der, men den var ren og fin.
Jeg har satt kamera på staget som styrer turbogeometrien, og dette oppfører seg som den skal. (Dvs det trekker opp med start, og gjør ingenting før motor skrus av. Den skal ikke bevege seg før motor kommer over 3000rpm, noe den nå sliter med å klare.)

Turbotrykket når 7,5psi ved 2500rpm. Derfra øker trykket sakte sammen med turtallet. Jeg mener å huske at normalen lå på 8-9psi ved 2500rpm. Normalt skulle trykket ha økt til 12-14psi opp mot 3000rpm, men det skjer ikke. Trykket ved 2500rpm er litt lavere enn det jeg tror var normalt på dette turtallet, men det er ikke så langt fra normalen som det er ved 3000rpm.

Jeg har tenkt å åpne EGR for å sjekke at ventilen ikke har satt seg fast i delvis åpen stilling, men tror ikke det er der problemet ligger.

Jeg har koblet fra luftinntakslangen til turbo og snurret turbinen for hånd. Den har noe mer friksjon enn jeg kan huske at den hadde i sommer. Men om dette skulle hatt betydning burde vel kraftproblemet gjelde på alle turtall?
Luftfilteret er også sjekket.

Er det noen feilkilder som kan forklare både tung start og lite kraft på høyt turtall, uten at det går så mye utover kraften på lave turtall?

HSt
   #1
 13 982     Sørum     0
Ustabilt turtall pleier å være ERG ventil. En tur på motorvei med turtall 2500-3000 pleier å hjelpe. Ellers har jo bilen tanken full av kondens når en kjører rundt med nesten tom tank...
  (trådstarter)
   #2
 4 023     Tønsberg     0
Ja. Og ustabil tomgang forsvant etter full tank og litt aktiv kjøring.

Men tung start i kuldegrader og ingen kraft over 2800-3200rpm (varierende fra dag til dag) er fortsatt problem. Kan de to symptomene ha en felles feilkilde?
  (trådstarter)
   #3
 4 023     Tønsberg     0
Med tung start mener jeg at nøkkelen må holdes 3-5 sekunder lenger enn normalt. Altså ikke veldig vanskelig å starte, men så har det heller ikke vært veldig kaldt ennå.
   #4
 113     Krokstadelva     0
Denne oppfører seg litt likt min 1,5dci gjorde i fjor, da var det posisjonsensoren på kamakselen som fusket. Hvis det er feilen skal det være en feilkode, men motorlampen lyser ikke.
  (trådstarter)
   #5
 4 023     Tønsberg     0
Godt tips. Jeg skal koble på EGR igjen og ta en reset for å bli kvitt EGR koden som står der nå som jeg har hatt den frakoblet litt. Kanskje det kommer frem noe om CPS etter det.

Jeg renset EGR ventilen i dag, uten at det hjalp noe.

  (trådstarter)
   #7
 4 023     Tønsberg     0
Jeg byttet dieselfilteret i juli. Ca 3000km siden. Et spørsmål er jo om den dieselen som kan ha vært fra august/september kan ha blitt til voks i filteret ved de første kuldegradene i begynnelsen av november? Om det er fare for noe slikt må jo filteret byttes. (Jeg har bestilt filter, tipper det kommer mandag/tirsdag. Men vet ikke om jeg skal bytte nå.)
  (trådstarter)
   #8
 4 023     Tønsberg     0
Ser ikke ut til at jeg får frem noen feilkode på camshaft position sensor. Sjekket motorens tilgjengelige feilkoder, og det er flere CPS-koder tilgjengelige. Er det sensoren som sitter på clutch huset og teller tagger på svinghjulet som er camshaft position sensor? I så fall er den veldig lett tilgjengelig for et bytte.
HSt
   #9
 13 982     Sørum     0
Siden du må forvente at tanken er full av kondens så kan du vel ha alt av drivstoff relaterte problemer alt fra dieseldyr til vann i drivstoff filteret. Men om dette er feilnodi på det du sliter med vet jeg ikke.
  (trådstarter)
   #10
 4 023     Tønsberg     1
Hva gjør man med vann og dieseldyr? Det er en vannutskiller på denne. Det er en gjennomsiktig slange som jeg tror kommer fra vannutskilleren. Der kommer det en dråpe i ny og ne. Det er hverken mer eller mindre nå enn før.