(trådstarter)
   #11
 8,022     Bærum     0
Bytta hele det elektromotoriske spjeldhuset ja. Enheten som styrer dette er ECU - den har jeg ikke byttet  8)

Spjeldhuset består av to potensiometre og en elektromotor som styrer spjeldet.  Jeg kjøpte et brukt på ebay. Men siden jeg har hatt mye av de samme problemene både før og etter bytte av dette, tror jeg egentlig ikke dette er problemet.....

På sensorfronten står jeg i praksis igjen med lambdasensor og selve gasspedalenheten (som også i seg selv ikke er annet en et stort potensiometer - koblet til en pedal)

Men siden problemet åpenbart er temperaturrelatert virker det mest logisk å forfølge temperaturrelaterte komponenter.

I mars måned forsvant problemet helt etter bytte av kjølevanntemperatursensor. Men den kan vel ikke ha blitt kaputt allerede? Får kanskje skru den ut og måle resistansen når den er hhv kald og ligger i kokende vann......

   #12
 3,210     Vestlandet     0
Hm, det kan sikkert være verdt å forfølge temperatursensoren da ja, virker jo logisk. Men det at det går over når motoren blir varm kan vel også rett og slett skyldes at motoren går bedre når den er varm - slik at den er lettere å regulere (mer tilgivende)?
   #13
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
På Vectraen vår, som hadde 2 potensiometre som ble målt opp mot hverandre på pedalen, hadde jeg litt smårusk i motorgangen pga avvik mellom disse (en svakhet). Rengjorde med noe elektrospray og smurte på med den ACF-en, og så funket den som den skulle.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0

Hm, det kan sikkert være verdt å forfølge temperatursensoren da ja, virker jo logisk. Men det at det går over når motoren blir varm kan vel også rett og slett skyldes at motoren går bedre når den er varm - slik at den er lettere å regulere (mer tilgivende)?


Ja. Når motoren er varm er blandingen som sprutes inn "normal". Når motoren er kald så kompenseres det bla med mere luft i form av å åpne spjeldet litt mer. "Noe" gjør at spjeldet ikke blir stående i åpen nok posisjon...Dermed kveles nesten motoren, før ECU'en fanger opp det, kompenserer med å løfte turtallet, før det igjen daler osv.

Det mest logiske oppi skallen min å mistenke er at den sensoren som rapporterer temperatur på motor (i praksis kjølevannet) ikke rapporterer riktig (ECU tror motor er varm??), eller at kablingen er dårlig så ECU'en ikke mottar konsekvent informasjon fra denne.....? Men kan sikkert være andre ting og.
   #15
 797     østfold     0
Noen biler er mer vare for kondens en andre, nå er den store tiden for kondens på tanken. Har du du kosta på deg 20kr bare for å eliminere dette. Er vel ikke det, men kan faktisk ha samme oppførsel Smile Må ikke bli sur for det litt freidige, og kanskje dumme forslaget da Smile
   #16
 4,110     Akershus (Follo)     0
Veivhusluftingen?
Prøv å ta av oljepåfyllingslokket mens motoren går. Om du må ta i så er du på sporet.
Signatur
   #17
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Når jeg tenker meg om... Vi hadde trøbbel med dels brudd i ymse kabler som går i en plastkanal på bakside/underside av motor (kabler til dynamo og litt anna). Visstnok et kjent problem på disse. Kan det være du har dels brudd i noe der?
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 8,022     Bærum     0

Noen biler er mer vare for kondens en andre, nå er den store tiden for kondens på tanken. Har du du kosta på deg 20kr bare for å eliminere dette. Er vel ikke det, men kan faktisk ha samme oppførsel Smile Må ikke bli sur for det litt freidige, og kanskje dumme forslaget da :)

Ingen forslag er dumme. Kondensfjerner er noe jeg har sluttet å bruke for mange år siden. Jeg har lært at dette ikke er nødvendig å bruke på biler med temmelig moderne innsprøytingssystem....Men det er kanskje feil...?
  (trådstarter)
   #20
 8,022     Bærum     0

Når jeg tenker meg om... Vi hadde trøbbel med dels brudd i ymse kabler som går i en plastkanal på bakside/underside av motor (kabler til dynamo og litt anna). Visstnok et kjent problem på disse. Kan det være du har dels brudd i noe der?

Kanskje? Aner ikke. Har ikke kommet så langt at jeg har begynt å feilsøke kabling. Det er kjipe saker å feilsøke på. Antar at de fleste sensorenes tilkoblinger kan finnes igjen på BSi'en i førerbrønnen. Dermed går det kanskje an å måle motstand over sensorene hhv på sensor og på BSi-siden og sammeligne for å se om det som sendes er likt med det som mottaes ....