#21
 342     Hordaland     0
Motoren kan være så utslitt og reagere annerledes på gasspådrag når den er kald.  Det greier ikke regulerings sløyfe parametrene til ECUen å kompensere for. Da får du ujevn gang på den når den er kald og vanskelig å kontrollere.  På min citroeng er ECUen montert rett ved siden av kanten til luft inntaket for kupeen.  Den ble fylt med vann etter en vindus lekkasje.  Bare franskmenn gjør slike tabbe plasseringer av viktige deler.

  (trådstarter)
   #22
 8,022     Bærum     0
Både i går kveld og i morges kald-startet bilen fint igjen uten å utvise noen form for symptomer på tomgang. Inkonsekvent oppførsel gjør det selvsagt ikke enklere å feilsøke 8)

Kan hende motoren er utslitt, men den har ikke rundet 100k km enda...
   #23
 6,701     Akershus     0
Høres ut som relativt like problemer som jeg har med min Renault Laguna 2002. Bilen starter, men fra tid til annen står den og jager på rundt 2000 omdreininger. Samtidig lyser en lampe for elektronisk feil i dashbordet. Nødlløsningen dersom dette skjer er å ta av minuspolen på batteriet. Enkelte ganger aktiveres også startsperren, men dette er muligens en anen feil. Feilen med jaging har faktisk oppstått under kjøring også, da var jeg veldig glad for at jeg var ute av køen jeg hadde stått i de siste 15 minuttene og hadde fri passasje gjennom en rundkjøring, for bilen ga bare gass uten at jeg kunne gjøre så  mye mer enn å stagge den litt med bremsen. Vi har for øvrig også problemer med at motoren dør på tomgang.

Jeg skal ikke utbrodere mer på mine problemer, og jeg søker ikke hjelp her. Det jeg egentlig ville si er at vi har hatt kjerra på verksted flere ganger. Først skjøtet de en liten ledning som var brutt og mente det ville hjelpe. Niks. Deretter byttet vi gasspjeldet. Dette har hjulpet noe, men er ikke helt bra nå heller. Forskjellen er vel at vi nå kun opplever problemer når det er kaldt. Slik saken står nå er konklusjonen fra merkeverksted at det er katalysatoren som er gåen, og at det er den som skaper problemene. Så å peile seg inn på lambdasonden er vel ikke helt ute. Det vi fikk vite på verkstedet var at på denne gamle modellen av Laguna fanger ikke diagnoseverktøyet opp feil før sonden (eller noe slikt). Dermed ser alt greit ut når bilen sjekkes. Måten vi fant ut av at katalysatoren var gåen på var at det skranglet når vi kjørte.

Vi har ikke gjort noe med katalysatoren enda, så jeg vet ikke om dette kommer til å hjelpe. Det begynner å nærme seg en grense for hvor mye vi gidder å investere i kjerra :)

For øvrig byttet vi også nøkkelkortleser og fikk nytt nøkkelkort for å avhjelpe problemene med startsperren. Dette har hatt effekt, men ikke 100 %.

Min konklusjon er at jeg styrer unna franske biler ved neste korsvei :)

  (trådstarter)
   #24
 8,022     Bærum     0
Bra info cheffen. Høres ikke ulikt ut, og at lambdasonden kan være å mistenke.

Denne franskmannen er en bil nr 2, og ingen krise om ikke virker. Den ble kjøpt på impuls fordi den var lættisbillig og hadde under 100k km på telleren.

Det er den absolutt siste franske bilen vi kommer til å ha i vårt eie. Dersom den varer 1-2 år til er jeg superfornøyd, og kommer til å vrake den med et smil.
   #25
 342     Hordaland     0
Lit leit at de franske bilene har så mye problemer.  Det er jo flott design på de.  DS'en var jo en perle.  På den siste franske bilen jeg nettopp har kjøpt,  en 99 model Partner,  har jeg oppdaget at kablene for hovedstrøm til tenningsnøkkelen gnager mot gasspedalen med fare for kortslutning.  Det er også mye sjuskete montering av kablene på Berlingoen jeg kjøpte for en tid siden.  På 405 en jeg hadde for mange år siden gikk det nesten hull på bensinslanger pga den lå å gnagde mot deler av motoren som vibrerte.  Når skal jeg lære å styre unna dårlige bilkjøp?
   #27
 3,042     Akershus     0
Gamle biler får lov til å være gretne. Det er en del av sjarmen. Nyere biler derimot...

   #28
 6,701     Akershus     0
De får egentlig ikke lov til å være gretne, men man bør ikke være overrasket om de er det Smile Men den erkjennelsen glemmer man fort når det er minus 10 ute, to unger sitter i baksetet og venter og den gretne gamle gubben ikke vil samarbeide.
   #29
 342     Hordaland     0
Man lærer litt etterhvert.  Jeg var ikke klar over at ECU enheten har innebygget kjøle enhet.  Den burde i  Berlingoens tilfelle ha lensefunksjon.  Har man fransk bil, må man også ha diagnose apparat for å plukke ut feilene.  Av og til får Berlingoen ett ras av falske feilmeldinger. 
Gammel fransk vil ikke gå på tomgang når kald.. - FSD_5118.JPG - Maksmekker