#11
 3,234     Vestfold     0


Briggs & Stratton har en serie "Super Lo-Tone" eksospotter, og disse er vel ikke laget uten grunn:
http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/Muffler_Accessories.pdf

Mulig du finner en som passer din motor?


Har en gressklipper med B&S motor, ganske sikker på den er av de mer bråkete i nabolaget. Må høre med lokal hageredskappusher om de får tak i de pottene.

Men det som er mer irriterende enn bråkete gressklipper, er gressklippere med motorfeil, som går opp og ned i turtall hele tiden! Har 2 i området her med det problemet, gressklipperen høres ut som den har astma, faller lavt i turtall, tar deretter skikkelig i og brøler skikkelig i 2 sekund, deretter faller turtallet igjen. Skjer i intervaller på 3-4 sekunder. Har du trekk på hjula må det bli som å gå etter en kenguru?


Skjer ofte på billige klippere uten gasspak. Der sitter gassen bare kobla mot noen fjærer som justerer gassen etter turtallet. Dette hopper også gjerne litt rundt og blir aldri bra.

   #12
 22,342     Akershus     0
Så og si alle gressklipper motorer har slik turtallsregulering. Uavhengig gasshåntak eller ikke. Årsaken til feilen er ofte noe annet, gjerne dårlig vedlikehold.
   #13
 3,109     Norge     0
Det er rett som Hans skriver, det er to typer turtallsreguleringar, senrtifugalregulering innvendig i veivhuset, eller med ei plastplate som vert pressa vekk frå vifta på svinghjulet, denne er i andre omgang forbundet med gass-spjeldet med eit stag.
Gassarma er igjen forbundet med ei fjør til en "arm" som gasswiren er festa til.
Dersom ikkje det er gasshåndtak på klipparen, er denne fjøra berre festa direkte til godset slik at ved stopp av motoren, vil gass-spjeldet verte dratt fult opp (full gass), slik at den er klar til start.
Ved start, vil regulatoren dra gass-spjeldet ned til innstilt turtall max turtall.

Dersom motoren jagar er det 99% sikkert at det er rusk i hovuddysa i forgassaren, men er dette kombinert med "tung" motorgange og svart røyk er det sannsynligvis ei pakning mellom tank og forgassar (siste punktet gjelder B&S motorar)
   #14
 22,342     Akershus     0
Feilen kan være så enkel som at det er vann i regulerings"snirklene" i forgasseren.
   #16
 22,342     Akershus     0
De gir vel f#¤% og kjører klippern til den stopper helt, for deretter å kjøpe ny.
   #17
 3,234     Vestfold     0
De fleste bare kjøper og bruker. Vedlikehold hva er det?

Det har blitt en kultur der ting skal være billigst mulig. Derfor blir også ettersynet like billig. Og det brukes til det stopper, og deretter kastes.

Dette synes jeg er noe tull. Burde vært et minstekrav til kvalitet på ting som skal selges. Alt for mye skrap som aldri burde vært utafor døra på en butikk.

   #18
 7,685     Bærum     0
Hvorfor tror du det er sånn? Billig produksjonskraft i Kina. Dyre reparatører i Norge. Folk i Norge har god råd. Summen av dette blir at det er like greit å kjøpe nytt. Ellers er jeg enig i at folk flest nok ikke verdsetter kvalitet nok. Poenget er jo at kvalitet er mye mer enn at produktet varer lenge. Det har like mye med hvordan produktet er under bruk.
   #19
 577     Auli     0
Snøfresern min er fra 1972.
Den er nylakkert og har fått skifte de viktigste slitedeler, gamel gummislanger, plugger og brukne brytebolter.

Den kostet meg ingen ting ut over vedlikeholdet, er arvet meg i fra 2 generasjoner over, og freser pokker meg snøen bedre enn en kliss ny en til 15 laken! I tillegg er den stoooor i kjeften for å ta mye og dyp snø!

Lenge leve kvalitetsvarer og vedlikehold.
Signatur
   #20
 3,234     Vestfold     0

Hvorfor tror du det er sånn? Billig produksjonskraft i Kina. Dyre reparatører i Norge. Folk i Norge har god råd. Summen av dette blir at det er like greit å kjøpe nytt. Ellers er jeg enig i at folk flest nok ikke verdsetter kvalitet nok. Poenget er jo at kvalitet er mye mer enn at produktet varer lenge. Det har like mye med hvordan produktet er under bruk.


Det er også et meget godt poeng det med at kvalitet ikke bare er livslengde. Hvordan det er å bruke og resultatet produktet gir har minst like mye å si ja.