(trådstarter)
   #21
 211     Østlandet     0
Joda. Helt sant.

Det er en del å finne på youtube om modifisering av eksosen på diverse småmotorer.

Moro å mekke litt også! Smile

   #22
 1,323     Østlandet     0
Må først presisere at jeg ikke er ihuga Hondafan, så det er ikke av den grunn jeg skriver dette  ;)

B&S motorene bråker, både fra eksos og mekanisk støy fra motoren. I tillegg rister og vibrerer de rimelig godt, slik at alt på freseren også bråker.
En bedre lydpotte er i 90% av tifellene bortkastet, idet man i stedet bare vil høre all den mekaniske støyen - like høyt!
Men i noen tilfeller er eksospotten så rustskadet at man kan få en bitteliten gevinst.
Det som er helt sikkert er at man ikke unngår å forstyrre naboen sålenge man tenker på å starte en B&S motor!  ;D
   #23
 4,110     Akershus (Follo)     0

Men i noen tilfeller er eksospotten så rustskadet at man kan få en bitteliten gevinst.


Den kan være ganske så stor ja!
Jeg ble plaget av at snøklipperen ble veeldig svak.
Feilen var at det var rustet hull i potta så den resirkulerte eksos i forvarmingsboksen tilbake som innsugsluft. Eller i dette tilfellet vil det være riktig å si innsugseksos. Ny potte fikset selvfølgelig dette, og lydnivået sank kraftig. Men det rakler fortsatt ille når den sender av gårde en bøtte singel!  ;D

Det var jo bra, så jeg tok av potta på gressklipperen for en sjekk. Ikke rusten utenpå, men tom inni. Kunne se lyset gjennom den. Ny potte her, og den ble også mye mer stillegående. Så innmaten ser ut til å være det første som ruster vekk.
Signatur
   #24
 1,323     Østlandet     0
Jeg har faktisk ikke sett B&S med forvarmerboks rundt eksospotta, er det gamle eller nyere saker?

Når man er inne på modifisering av snøfreser så har en kollega av meg rekorden tror jeg.
Hans "gode" gamle Canadiana med 10hk B&S tok kvelden brått for noen år siden med rådearmen stikkende ut av blokka. Og etter hans syn var en ny motor eller deler til den gamle altfor dyrt, det samme synes han en ny freser var, så da var det jo bare å finne en annen (mer eller mindre) passende motor.

Valget falt på en 1,2L 4 sylindret luftkjølt boksermotor fra en gammel VW Boble!  :o
Det ble et monster av en snefreser som fint kunne spise Hondaer til frokost og kaste på dem og snøen over til naboen  ;D
Denne ble brukt i 3-4 vintre og eneste ulempen var at for hver gang den ble brukt dukket det opp en ny ting som måtte forsterkes.
   #25
 22,342     Akershus     0
Forvarmeboks er heller regelen enn untaket på snøfresere. De har hatt dette siden 60 tallet, minst.