20,398    31    13  

Ødelagt eksansjonstank? Stadig etterfylling av vann/trykk

 40     Trondheim     1
Vi har vannbåren gulvvarme. Varmen kommer fra varmtvannsberederen som da har to tanker.

Til gulvvarmen går det en del rør til rørforderelere inn/ut til gulvene, og også et rør til en ekspansjonstank. Se vedlagte bilder.

Jeg må stadig fylle på litt vann/trykk og trykket varierer veldig ettersom hvor mange sløyfer som er åpne. Det har vært slik siden vi flyttet inn, og det er ikke vi som har installert utstyret. Jeg mistenker ekspansjonstanken og at denne har mistet sitt mottrykk (eller hva det kalles).
Jeg forsøkte å fylle på mer luft på ventilen i bunn av tanken, men ingenting går inn - altså ingen verdens ting - det er som om ventilen er tett. Trykkmåleren viser 0 bar - men er den tett er ikke det så rart.

Er ekspansjonstanken ødelagt? Er det noe jeg kan gjøre - eller bør tanken rett og slett byttes?

Ekstraspørsmål; på bildet som kun viser rør; hva er den midterste tingen med rød hatt? Venstre = manometer, høyre = overtrykksventil.

Jeg setter stor pris på hjelp!


Ødelagt eksansjonstank? Stadig etterfylling av vann/trykk - 20151229_094608 (Large).jpg - Vaffel
Ødelagt eksansjonstank? Stadig etterfylling av vann/trykk - 20151229_094613 (Large).jpg - Vaffel
Ødelagt eksansjonstank? Stadig etterfylling av vann/trykk - 20151229_094627 (Large).jpg - Vaffel

   #1
 2,435     Hordaland     1
Steng kranen på undersiden av manifoilen (blå hendel). Ta ned ekspansjonstanken og tøm den for vann. Sett ekspansjonstanken tilbake på plass, og pump opp trykket til nøyaktig 2 bar. Ventilen på undersiden av manifoilen (blå hendel) holdes stengt. La det stå slik i 1 uke, og se om trykket synker. Dersom trykket synker så er det noe galt med ekspansjonstanken. Visst trykket er nøyaktig det samme etter 1 uke så har du en lekkasje i varmeanlegget.
Signatur
   #2
 1,749     Norge     1
Skru ut ventilen å bytt den. Det er en vanlig bilhjul ventil. Så fyller du til manometeret har økt 0,5 bar. Og se om det ordner seg.
Den du spør om er en utlufting ventil(luftepotte). Skal slippe ut luft fra systemet ditt.
Bluesman
  (trådstarter)
   #3
 40     Trondheim     0
Takk for forslag begge to! Jeg prøver å bytte ventilen først, som Bluesman foreslår ettersom tanken satt særdeles godt fast. Hvis ventilbytte ikke fungerer, får jeg alltids tanken av til slutt Tongue

Ahh, det gir mening med utluftingsventil. Trolig dumt spørsmål, men er den automatisk eller er det noe jeg må gjøre manuelt for å få ut luft?
   #4
 24,668     Akershus     1
Dersom det ikke finnes andre sikkerhetsventiler i systemet, ville jeg ikke kjørt med blå hendel stengt! Mao, den blå hendelen burde aldri vært der. Å stenge den under drift blir som å kjøre med spiker istedet for sikringer.

Du burde hatt en serviceventil mellom tanken og konsollet slik at tanken kan isoleres og tømmes for vanntrykk under priming av blære. Slik sjekk bør gjøres fra tid til annen. Enkelte hevder ca 1 gang/år.

Dingsen på toppen er en "luftepotte". Den inneholder en flottørventil som slipper ut ev luft fra vannsystemet.

Signatur
   #5
 2,435     Hordaland     1
Dersom det ikke finnes andre sikkerhetsventiler i systemet, ville jeg ikke kjørt med blå hendel stengt! Mao, den blå hendelen burde aldri vært der. Å stenge den under drift blir som å kjøre med spiker istedet for sikringer.

Dersom det er lekkasje i systemet, ville jeg ikke trykksatt anlegget i det hele tatt før man har fått bekreftet om det er ekspansjonstanken som lekker eller om det lekkasje i selve anlegget. Smile

Ved å stenge hendelen, og trykksette kun ekspansjontank, vil man få det bekreftet rimelig raskt. Holder tanken trykket, så er det lekkasje i anlegget.
Signatur
WF
   #6
 575     Haugesund     1
En akkumulatortank er en ståltank med en tett luftballong inni.
Ballongen blåses opp med luft til et visst trykk. Så settes det på vann/oljetrykk mot ballongen.. Vann kan ikke komprimeres, men det kan luft. Når vannet ekspanderer vil dette øke i trykk og presse luftballongen sammen og dermed øke trykket inne i luftballongen, trykket på vannsiden vil forbli tilnærmet uendret.  Når trykket på vannsiden går ned vil luftballongen presse vannet tilbake i systemet.. Lufttrykket synker, mens vanntrykket vil holdes uendret.

Her er en tegning:
Ødelagt eksansjonstank? Stadig etterfylling av vann/trykk - accumulator-cut-view.png - Vaffel


Siden vann ikke kan komprimeres vil trykket fort stige til over 10 bar hvis det utvider seg og ballongen er tom for luft og sikkerhetsventilen vil slippe ut trykk fra systemet når det kommer over denne grensen. (rundt 4 bar?)
Det samme vil skje om du har for mye lufttrykk på akkumulatoren, altså mer enn sikkerhetsventilen.
Dette gjør at en stadig må fylle på anlegget etter temperatursvingninger.
Dette er grunnen til at en bruker akkumulator, for å holde trykket konstant i systemet selv om temperaturen endrer seg litt.

Hvis du snakker om manometeret/trykkmåleren som vises i bildet er dette helt normalt. Denne viser trykket på vann siden, (høyre side i bildet) ikke luftballongen. Ut fra tegningen ser en at denne  alltid vise 0bar når uansett hvor mye luft du fyller på venstre siden.

Du må ha en ekstern trykkmåler for å se lufttrykket i akkumulatoren. Hvis luftventilen var tett ville denne vist fullt trykk med en gang du slår på pumpen, så det høres ikke ut som luftventilen er tett.
Slike luftpumper har ofte en trykkmåler på seg. Luftsiden av akkumulator skal være ca 0,5 bar over systemtrykket.  Hvis ekspansjonstanken er øverste del av anlegget forhåndsfylles den altså med 0,5 bar, står den lavere må du ha på mer trykk.
Klistremerket du har tatt bilde av viser at den kommer forhåndsfylt med 0,5 bar fra fabrikken.

Få manometeret/trykkmåleren som er avbildet til å vise 0bar og fyll luftballongen til 0,5bar.  Sjekk lufttrykket etter noen timer/ en dag.. Hvis dette er stabilt er nok akkumulatoren fin.. Detter trykket så har du lekkasje i luftballongen/akkumulatoren. evt luftventilen for påfylling.
   #7
 1,215     Norge     0
På undersiden av karet ditt sitter en bilventil, under ett svart plastdeksel. Har alltid lært at viss du trykker inn den og vann kommer ut, er karet ødelagt....membran morkner opp og vann fylles opp. Ekspansjonskar er "billig" , fort gjort å skifte. Skiftet akkurat heime, ca 500,- for 18 liters kar. Levetida er ca 10 år....
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 40     Trondheim     0
Dersom det ikke finnes andre sikkerhetsventiler i systemet, ville jeg ikke kjørt med blå hendel stengt! Mao, den blå hendelen burde aldri vært der. Å stenge den under drift blir som å kjøre med spiker istedet for sikringer.

Du burde hatt en serviceventil mellom tanken og konsollet slik at tanken kan isoleres og tømmes for vanntrykk under priming av blære. Slik sjekk bør gjøres fra tid til annen. Enkelte hevder ca 1 gang/år.

Dingsen på toppen er en "luftepotte". Den inneholder en flottørventil som slipper ut ev luft fra vannsystemet.

KjellG; Dette har jeg full forståelse for deg med - og jeg er helt enig! Heldigvis har jeg en overtrykksventil koblet rett på varmtvannsberederen (som er til vannbåren varme-delen). Denne er kontrollert, og fungerer slik den skal. Jeg har dermed to sikkerhetsventiler - og begge fungerer. Bra du følger med! Smile

Kan jeg rett og slett stenge blå hendel (isolere ekspansjonstank), åpne sikkerhetsventilen, og deretter fylle på trykk på blæra?

Baltazar; Det stemmer, jeg har prøvd å trykke inn ventilen og ingenting kommer ut, verken vann eller luft.

WF: Takk for svært oppklarende post! Sikkerhetsventilen slepper ut allerede på 3 bar. Jeg har prøvd å sjekke trykk og fylle på luft på luft-siden via kompressor og luftpåfyller (til bil). Den viser ingen trykk, og prøver jeg å fylle noe som helst, går trykket rett opp til kompressortrykket umiddelbart, og det virker som jeg kun fyller opp det minimale volumet som er i selve ventilen (1 mL??). Men dette kan jeg kanskje ikke gjøre uten å tømme tanken for vann, eller ha sikkerhetsventilen åpen (for å slippe ut vann som lufta erstatter?).


Dersom det er lekkasje i systemet, burde jeg ikke oppdage dette som oppsamling av vann et eller flere steder? Jeg har i mange omganger sjekket omhyggelig rundt tanken, og rundt alle rør, rørkoblinger og rørfordelere og har ennå ikke oppdaget en dråpe vann. Forøvrig er alle sløyfer støpt ned i betongplata som huset står på. Huset er fra 2006.
   #9
 1,749     Norge     1
Steng blå kran og åpne overtykkventil. Sa blåser du luft inn slik at vannet kommer ut av ot ventil. Prøv opp til 1 bar, så slipper du ut ned til 0,5 bar. Steng overtrykkventil og åpne blå kran.
Bluesman
  (trådstarter)
   #10
 40     Trondheim     0
Da har jeg prøvd forslaget ditt Bluesman, men nei, det kommer ikke noe luft inn, og heller ikke vann ut av overtrykksventilen. Det kan se ut som ventilen er tett, eller at noe annet inne i tanken gjør at det sperres for luft inn.

Jeg skrur ned tanken i morgen - må bare få handlet en stor skiftenøkkel eller rørtang.