#21
 7,685     Bærum     0
Her er det litt misforståelser angående trykk. Det er ikke forskjellig trykk på luft og vannsiden av blæren. Blæren er forhåndsfylt til 0,5 bar over atmosfæretrykk. Det er veggene i blæren som strekker seg og opptar det ekstra trykket på 0,5 bar. Når du fyller på vann klemmes blæren sammen så den får samme trykk som vannet. Under stabile forhold er det alltid samme trykk på begge sider av blæren. Ekspansjonstanken kan sammenlignes med fjærene på en bil. Står bilen stille er det likevekt mellom bilens vekt og fjærenes press. Setter det seg flere inn i bilen vil fjærene presses sammen til ny likevekt mellom vekt og fjærtrykk. Kjører du over en dump vil fjærene oppta det ekstra trykket fra hjulene, tilsvarende som et trykkstøt i vannsystemet.

   #22
 858     Bærum     0
Når vannet ekspanderer vil dette øke i trykk og presse luftballongen sammen og dermed øke trykket inne i luftballongen, trykket på vannsiden vil forbli tilnærmet uendret. Når trykket på vannsiden går ned vil luftballongen presse vannet tilbake i systemet.. Lufttrykket synker, mens vanntrykket vil holdes uendret.

Hvis du snakker om manometeret/trykkmåleren som vises i bildet er dette helt normalt. Denne viser trykket på vann siden, (høyre side i bildet) ikke luftballongen. Ut fra tegningen ser en at denne alltid vise 0bar når uansett hvor mye luft du fyller på venstre siden.

Du må ha en ekstern trykkmåler for å se lufttrykket i akkumulatoren.

Enig Torango, her var det en del feilinformasjon og misforståelser.
Trykket er alltid likt på gass og væskeside i et system med akkumulator/ekspansjonskar. Manometeret viser systemtrykket.
Signatur
   #23
 24,668     Akershus     0
John-Thorvald: Dersom du tar av den sorte gummikoppen under tanken, vil du finne en bilventil. Trykk et kort øyeblikk på ventilen. Kommer det tydelig luft som fra et bildekk eller vann?
Signatur
   #24
 2     1
Tydelig trykk, men mindre enn forventa (fortrykket er skal være 1.5 bar ifølge kolben) og ingen vatn.

Problemet er at eg ikkje klarer å sette trykket riktig i blæra sidan eg er litt usikker på korleis eg skal isolere tanken og tappe vatnet.

Temperaturen ute varierar no med +/- 10-15 grader noko som fører til ekstreme trykkforandringar i systemet (kan myste 1bar på 1 veke). Dersom trykket har falt med 1 bar, kan eg pumpe blæra opp og få trykket riktig igjen (utan påfyll av vatn). Så enten lek ventilen, blæra er gåen eller så har eg ein alvorleg lekasje ein plass (som ville ha ført til svelling av golv).
   #25
 24,668     Akershus     1
Du kan ikke bare pumpe opp trykket.

Gitt at tanken er ok. Da setter du trykket med hvor mye vann du slipper inn i systemet. Så lenge systemet er i driftsmodus med driftstemperatur alle steder, skal trykket nå holde seg ganske stabilt.

Dersom du hever temperaturen i vannet litt, vil dette utvide seg. Med ok tank, vil lufta i blæra i tanken presses litt sammen og trykket holdes noenlunde konstant.

Uten tank ville trykket umiddelbart økt voldsomt og sikkerhetsventilen skvetter ut for å hindre for høyt trykk. Senker du temperaturen litt, vil trykke falle nær momentant til 0. Dersom blæra i tanken er defekt, vil tanken normalt være helt vannfylt og "du har ingen tank". Du tester blæra som nevnt over.
Signatur
psk
   #26
 3     0
Hadde samme problem som fler her. Fikset det.
Stadig etterfylling og stor variasjon å trykket avhengig av vanntemp. Mistenkte lekkasje osv, men via dette fora skjønte jeg at ekspansjonstank sannsynligvis hadde tatt kvelden.
Kom ikke noe luft el vann ut ved trykking på ventilen. Tok ned tank, var full av vann.Måtte ta av hele ventil/kopling som sitter på toppen av tanken for å helle ut 12 liter vann av en 12 liter tank.
Prøvde deretter sette luftrykk i sykkelventilen i bunn. Var ikke mulig. Skrudde ut ventilen og så gummibelgen ligger tett over ventilhullet. Brukte kompressor og blåsepistol, men belgen var så hardt "skviset" av tidligere vanntrykk mot yttersiden av tanken at jeg måtte dytte fysisk på belgen før den løsnet. Fikk da blåst luft i belg. Monterte ventil tilbake(med gjengetape). kjørte trykket opp til 2,5 bar. slapp ute trykket, kjørte opp trykket til 1,05 og lot tanken ligge i ca 4 timer. Ingen lekkasje. Slapp ut trykk til 0,5 bar og monterte tilbake tanken. Fylt anlegget og luftet.Har nå fungert i 2 uker med stabilt trykk på ca 1,5 bar.
Luften i blæra har tydeligvis sakte men sikker lekket ut over 5 -6 år.
   #27
 24,668     Akershus     0
Artig at du fikk liv i den igjen, men det spørs hvor lenge med skrukkete blære Wink. I alle fall, nå kjenner du prosedyren.

Det er derfor det heter seg at karet bør sjekkes en gang i året. Enkelte kar har endog service-ventil innebygget i rørtilkoblingen på toppen slik at karet bare er til å skru ned, anlegget holder tett. Andre har en synlig kuleventil med hendel.
Signatur

psk
   #28
 3     0
Blir service på den en gang i året nå Smile sjekker jevnlig trykket, Har ikke servicekran, men kan stenge av radiator sløyfa og gulvvarme sløyfa i teknisk rom. Slipper med andre ord tappe hele anlegget Smile Vet ikke hvordan blære er montert i tanken. Antar den bare er festet som en sykkelslange. Sitter fast i ventilen og legger seg ut mot tanken ved trykk. Er det slik er det stor sjans for at blæren ikke er skadet. Hvis den derimot er festet på noe vis inne i tanken annet enn ved ventilen er det vel talte dager for den Smile Forøvrig en Cubex tank lik den som er avbildet tidligere i denne tråden. 12 liter ikke 8
   #29
 24,668     Akershus     0
En trykktank til brønn Well-Mate, har en innvendig blære ala fotball. Disse tankene er helstøpt i glassfiber. Denne blæra kan byttes.

I de røde tankene som brukes i varmeanlegg er det vanligvis en vulst langs "ekvator". Jeg tror det i disse tankene ligger et "mellomgulv" festet i vulsten. Dette kan neppa byttes.

Med litt om og men kan en slik defekt, tank muligens brukes om den monteres med lufteventilen opp. En kan opprette samme lufttrykksystem uten blære. Hvis en bare slipper på vann uten fortrykk, vil tanken da bli for full og "elastisiteten" blir veldig liten. Typisk var en blæreløs hydrofortank til brønn på 150-200 l. Med blære på 40-75l.
Signatur
psk
   #30
 3     0
Kjell G, det stemmer som du sier. Membran festet langs "ekvator", ser ut som kan byttes, men når ny tank koster mellom 500.- til 1000.- har det vel liten hensikt.
Belgen går oppover mot "nordpolen"som vist på bildet, I mitt tilfelle har nitrogenen (de er fyllt med nitrogen til 0,5 bar) forsvunnet, etterfylling av vann har presset belgen til ned "sydpolen" så hardt at den har klebet seg til tanken over ventilen. Ved tømming av tank, løsning av belg og trykksatt igjen har den sannsynlig gått tilbake til normalen. Spørsmålet er jo om den er elastisk nok til denne påkjenningen uten å ta skade Smile time will show.
Vedlagt bilde av Cubex tank og installasjonsguide og brukerveiledning.
Verd å merke seg i brukerveiledningen at trykket skal være ca 0.2 - 0,3 bar over presatt trykk uten vann. mao 0,7 -0,8 bar. i mitt tilfelle. Litt misvisende for brukere da at manometeret som er montert har "grønt felt fra 1,6 bar til 2,5 bar. Vanlig dødelige vil da tro at trykke bør ligge innenfor dette.
Mitt anlegg har vært stabilt på 1,2 etter "fixen".
Takker for god info på dette fora.
Ødelagt eksansjonstank? Stadig etterfylling av vann/trykk - Flexcon Cubex ekspansjonstank.jpg - psk