TSt
   #11
 14,504     0
Men vær forsiktig med trappe klatringen. Skulle den skli så er den vel tung. Enig at hjul fres kan være tung i bruk, har en med differensial nå, den må ha piggkjetting. En modell uten differensial var mye tyngre å snu men krever ikke kjetting hvis den har gode dekk. Men otte kommer det av at vi ikke tar oss tid til å bytte fremdrift. Går fortere å dra den tilbake enn å endre gir til revers og så tilbake igjen. Men der jeg bodde før lånte jeg snøfres av nabo og måkte hos han også med denne siden bruk av fres var mye tyngre enn han hadde trodd så han var litt bekymret når jeg flyttet.

   #12
 1,355     0
Men vær forsiktig med trappe klatringen. Skulle den skli så er den vel tung. Enig at hjul fres kan være tung i bruk, har en med differensial nå, den må ha piggkjetting. En modell uten differensial var mye tyngre å snu men krever ikke kjetting hvis den har gode dekk. Men otte kommer det av at vi ikke tar oss tid til å bytte fremdrift. Går fortere å dra den tilbake enn å endre gir til revers og så tilbake igjen. Men der jeg bodde før lånte jeg snøfres av nabo og måkte hos han også med denne siden bruk av fres var mye tyngre enn han hadde trodd så han var litt bekymret når jeg flyttet.


At du blir sliten pga. at du drar den tilbake har vel ingenting å gjøre med om det er belter eller hjul på den, men at det var mekanisk gir og ikke hydrostat. Jeg har en Yanmar med belter og hydrostat, på den går det svært fort å endre fremdrift fra forover til bakover.

Etter å ha hatt hydrostat i mange år ville jeg ikke vurdert en fres med mekanisk gir igjen. Hydrostat er helt overlegent Smile
ITW
   #13
 299     H-Fest     0
Når den skal opp trapper er det nesten laveste hastighet på hydrostaten og tilte den godt bakover så er det faktisk veldig greit, lit knot å bøye seg ned i starten, men tar godt tak.

Hjulfresen jeg ble søkksvett av vekslet hvilket hjul den hadde drift på så gikk mye krefter til å holde den rett når man kjørte framover, ville svinge litt en eller annen vei om det var litt motstand.

Hondaen er somsagt bare en hånd for å holde fresen igang og andre på spaken til forover bakover slik at man får justert hastighet samtidig, går snorbeint.
Holder også bunn bra synes jeg.
   #14
 5,432     Akershus     0
Har aldri forsøkt freser med belter, mulig den har kvaliteter som en hjulgående ikke har. Har hatt 2 fresere, en Ariens med in/utkoblbar diffsperre og nå en Honda med hydrostat med fast aksel. Savner den utkoblbare muligheten, men savner absolutt ikke Ariensen. Hondaen er litt tung å svinge helt rundt med stive hjul, men jeg har den minste med hydrostatdrift, så det går bra, nå når jeg er vant med den. På Ariensen hadde jeg piggkjetting, så den satt godt i brattbakken med is, men så viser det seg at Hondaen uten kjetting klarer seg bra stort sett den også. Selvsagt vil den skli litt ved ren holke, men stort sett er det uproblematisk. Alt tyder på at beltegående sliter litt der, men med mulighet for pigger i beltet, burde det vel duge. Det jeg synes Hondaen er litt dårlig til, er å spise seg inn i litt faste brøytekanter, der har den lett for å løfte snuta, vet ikke om beltegående er noe bedre der.
ITW
   #15
 299     H-Fest     0
Belte Hondaen som selges nå har styre bremser så er fantastisk lett å styre om man husker å bruke dem, brems på hvert håndtak til hvert belte.
På belte fresen tilter man ned fresekassen ved ett stempel bak slik at fresekassen skrår nedover da løfter en ikke fronten mer mot harde kanter.
Samme funksjon er veldig kjekk om man har singel innkjørsel og ikke fått bunn ennå, da justerer man enkelt frese høyden slik at den ikke eter seg ned i grusen.