6,379
8
4
Hvilken 2t olje til å blande for pioneer fjellbormaskin
263
1
Kan noen fortelle meg hvilken olje som bør brukes til pioneer maskin fra wee gruppen? Blandes med vanlig 95oktan? Gjerne helt produktspesifikt og produsent.
Pioner Fjellboremaskin er ett svensk merke, så det så ;D
Vanlig to-taktsolje funker greit.
Tips: Hold dere unna miljøbensin... Det funker ikke greit over tid på disse maskinene.. Særlig tomgangskjøringen vil bli et stort problem.
Sjekk gjerne www.fjellsprekk.com
Ser at dette er en gammel tråd, men vil likevel komme med min erfaring. Om noen ser det som nyttig.
Jeg har en gammel, original Pionjär 120, svensk. Den er malt med Bengalack, er oppskrapt, trenger akkurat nå sårt til noe vedlikehold av filter, plugg o.l. Men, det er en svært god maskin.
*** Olje:
Jeg bruker gammeldags mineralsk olje - ordinær motorolje. Biltema. Fungerer bra. Det er en gammel maskin, som trenger ikke noe fancy.
Det fine med de gamle svenske, er at de trenger ikke mer enn 8% olje i bensinen. (i bruksanvisningen står 5%, men nyere anvisning viser 8% - jeg husker ikke da jeg bruker Pionjär blandebegeret isteden) I forhold til kineserne som trenger betydelig mer (12% ??).
Bensin; vanlig 95 blyfri. Evt 98 for mindre alkohol og vann.
*** Erfaring med svensk, gammel Pionjär:
Disse finnes det jo noen gamle, grønne, fra militæret. Ofte grusomt dyre.
Også vegvesenets gamle, gule, er også å få tak i. Av og til. Også ofte svært dyre.
Med dyre, mener jeg 18 - 24 000,- kr. ++
Med det prisnivået ville jeg ha vurdert en ny, god, ubrukt, og pålitelig Cobra isteden. Den koster over 35.000,- iallefall.
Jeg ga 12.000,- kr for min gamle. Hyggelig kar på sørlandet. Noen år siden, før Covid iallefall.
Den trenger noe service nå, etter en tids bruk. O-ringer i lokket, luftfilteret er hullete etc. Greie ting.
Pluggen så helt fin ut tidligere, og kanalen har jeg stukket opp slik det er anbefalt. Var litt tung å starte, men langt fra så tung som den kinesiske (se nedenfor). Brukte av og til startgass. Det fungerte.
Ser også at det er fint med full tank ved start. Etter bruk, kveler jeg motoren med mindre og mindre bensin til den stopper. Og da tømmer jeg tanken helt, etter bruk også. God rutine (selvom jækl må snus opp-ned). Og jeg drar i startsnora med tom tank. Altså helt tørr innvendig.
Fikk det for meg i våres (etter endel års bruk) at jeg skulle sjekke plugg-gapet også når jeg likevel stullet litt med den. Det var helt ute - over en mm feil. Klemte det inn til korrekt åpning. Herrejemini hvor lett den er å starte nå. Kommer ikke gjennom start-prosedyren før den starter.
PS; den liker å bli "varm i trøya" før den skal gjøre en tung jobb.
Det heter seg at man må være på god fot med de svenske jäklarna som er inni, så går alt så mye lettere... 
Å borre 32 mm er som smør. Problemet er egentlig å stoppe før knausen ser ut som en sveitserost.
Maskinen er tung, så borring i særlig vinkel, er nesten ikke mulig.
Mange gode deler til den i tillegg til fjellbor.
Jeg har ikke meis til å ha på ryggen for bæring over lang avstand, så armene blir av og til lange.
For mindre arbeider, fra båt, hull på skrå, ved liten plass o.l., er en liten Hilti helt adekvat. Det verste da, er at det kreves å ha med en ikke-for-liten generator (min er 3000 watt, og den blinker rødt i 0,5 sek ved oppstart). I båt er det ok. I skauen ikke så artig.
For bittesmå hull. For å feste ståltråd, eller skru nedi en biolt på 6, 8 mm, så funker en moderne batteridrevet sak beregnet til det bruk. Få hull. Går med litt batteri. (f.eks. Festool)
*** Kinesisk type "Pioner":
Positive ting: Den kan faktisk borre 32 mm som smør. Bruk gjerne gode borr. (de som følger med har jeg aldri villet prøve)
Negative: Den er minst like tung. Kan være forferdelig å starte. Bruksanvisningen er ikke helt korrekt - du må endre på tekst og prosedyre når du endelig finner ut hva som er hva.
Men det som er aller verst, er at den teknisk går "istykker" stadig vekk. Tenningstidspunktet på "svinghjulet" (jeg kaller det det, men er vel egentlig lokk og vifte) spretter av. Tåler ikke risting... Og når tenningetidspunktet er 10-40 grader fra riktig sted, er det umulig. De kinesiske jæklarne er vanskelig å samarbeide med. Det er konstruksjonen som er for dårlig (det er slått inn hakk i hjulet med hensikt å låse det, men det sklir opp likeforbannet). Jeg ble så himla lei av den, at jeg anskaffet en ordentlig en isteden. Men det var vanskelig å finne grei nok pris. Jeg sjeket ikke Cobra prisen. Trodde den var mye dyrere enn hva den var.
Den kinesiske fungerer. Av og til. Men lag deg en kasse med gode verktøy. Godt lager av startgass. Maske (den ryker grusomt, spesielt i stille vær).
Jeg har ikke klart å få den til å stå i "fri" gir, altså uten banking (det er 3 gir på originalen: bank (bryting), bank-og-sving (borring), fri for oppvarming og pause for piloten...)
Jeg har brukt Monark borr, kjøpt på Maskinsalg, Åsane, Bergen. Veldig godt fornøyd. Slites knapt... Også veldig artig, i disse dager, å kjøpe norsk! (svensk-norsk..)
(Om noen er interessert, (fremdeles..) har jeg stående en tre-kasse med den kinesiske. Komplett. Og bruksanvisning som er korrigert. Har ikke fått fingeren ut til å avertere den enda.) 
Mulig oljen i 2T hjelper å beskytte litt men verkstedene rapporterer en stor økning av service etter E10 problemer