(trådstarter)
   #32
 627     Tromsø     0
Kult blir spennende og se, regner med du lager ett til deg selv og? Laughing

Han her har laget rototilt selv å ser ut til å fungere bra:
https://www.youtube.com/watch?v=Iy8ZcVtqZNo&t=24s


Har sett den der. Antakelig den beste hjemmelagde gravemaskinen jeg har sett på youtube. Har spurt han litt om rotatoren. Ser ut til å fungere bra. Jeg har enda liggende resten av hjulspindelen fra suburban`en hvor jeg hentet hjullageret til kloa. Tanken er å bruke den til en rotortilt. Må se hva det blir plass til. Vekt er jo et veldig viktig tema her... Jeg ser for meg å lage den med S40 i begge ender slik at den kan hektes av/på maskinens hydrauliske S40 enkelt og med et mekanisk S40-feste på undersiden for tilkobling av utstyr.
ITW
   #33
 299     H-Fest     1
Ja det ser ut som om den karen har litt peiling.
Ser jo også for meg at det er mye krefter i alle retninger en slik utsettes for, å klare å lage noe som er holdbart og samtidig lett er nok ikke så enkelt.

Men er klart verdt ett forsøk for alt man kjøper fra hylle koster jo en halv nyre og opp.

Sitter selv om dagen å ser på alibaba på rotatorer å vurderer å kjøpe det for å montere på kloa, men vil da at den skal være fast og ikke på pendel slik de billige er.
Vet ikke hva du har tenkt som budsjett på denne men det er ikke så dyrt for en rotator som tåler ca 1,5tonn.
Det som er bra med dem er at hydraulikken til kloa går gjennom rotatoren så du kan rotere så mange gang man vil uten at slangene krøller seg.

Hvor mye hydraulikk har du fram på stikka?
Må du inn med magnetventiler evnt for å skifte mellom rotasjon og tilt?
  (trådstarter)
   #34
 627     Tromsø     0
Det er nok mye krefter der ute ja, spesielt om en skal grave med rotator.. Slike hengerotatorer er billige, men de har lite eller ingen opplagring i aksialretning og er ikke egnet for brytekrefter.. Jeg betalte 500kr for spindelen til suburban`en og 500kr for snekkegiret. Det giret har nok heller ikke mye aksiallagring, men om jeg setter den på oversiden av hjullageret så vil lageret ta opp alle krefter. Jeg har ikke planer om noen svivelkobling på hydraulikken ut til evt. klo så jeg må passe på å ikke rotere for langt. Pr. idag bruker jeg ei stropp som stopper roteringen før slangene blir for kort.

Jeg har dobbelt opp med tilleggshydraulikk på stikka som styres av knapper på begge joystikkene så jeg kan kjøre to funksjoner uavhengig av hverandre.
ITW
   #35
 299     H-Fest     0
Okei ja burde jo hjelpe på, hjullager tåler jo en del i så fall fra en så svær bil.

Er knappene på stikka on\off eller hvordan justeres trykk?
Selv har jeg pusseskuffen på pedal, der justerer man enkelt åpning, hvordan blir det med knappene?
Må du ha reduksjonsventil ute på bommen?
  (trådstarter)
   #36
 627     Tromsø     0
Knappene er bare on/off. Min maskin er ombygd en eller annen gang, men ingen hos JCB hverken i Danmark eller Norge har kjentskap til den ombyggingen. Jeg har også pedal i gulvet, men den er frakoblet og ikke i bruk. Har reduksjonsventiler på bommen ja. Disse når jeg fra kabinen om jeg åpner frontruta så jeg slipper å gå ut for å evt. justere de. For å svinge bommen i forhold til resten av maskinen så aktiverer jeg AUX på den orginale knappen og svinger med svingfunksjonen på venstre stikke..
ITW
   #37
 299     H-Fest     0
Da har du jo grei løsning på det, er jo ikke akkurat så man trenger å justere hastighet på tilt og rotor hele tiden.

Blir spennende å se hvordan du løser dette, ser jo ut som du har tilgang på ett greit verksted det gjør jo jobben litt enklere.
Likte malen for sveisegrind, så ut til å gjøre jobben litt enklere, laget en selv til lille maskin med S30 men var ikke helt enkelt med bare vinkelsliper til å kappe ut platene.

  (trådstarter)
   #38
 627     Tromsø     0
Da er jeg hjemme fra havet og har fått snekkedrevet i posten. Dessverre viser det seg at det er 1,5 cm for høyt til å kunne brukes direkte i den roterende innfestingen som jeg har i dag..

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza

Giret virker veldig solid så jeg tror jeg blir å gå for å forsøke å lage en fullverdig rotortilt.. Jeg kommer over en svenske som laget en rotortilt selv..

http://www.plasmaspider.com/viewtopic.php?t=14672
ITW
   #39
 299     H-Fest     0
Ja det hadde jo vært en bra plass å hatt det, blir jo kanskje litt trangt med motoren, men hadde stått veldig beskyttet.
Er vel bare en lett ombygning så passer det inn der Smile

Var stilig den roto tilten han hadde bygget, eneste minuset med den var at motoren stod ganske utsatt til.
  (trådstarter)
   #40
 627     Tromsø     0
Ny plan.. Har sittet i noen dager nå og forsøkt å tegne ned mine ideer og design, men mine tegnekunnskaper sluttet å utvikle seg på barneskolen, omtrent samtidig med håndskriften min så tegningene egner seg ikke på trykk.. Har begynt å lage underdelen av rotortilten nå. Hele tanken er å få laget den så lav som overhode mulig . Jeg blir å bruke giret som jeg kjøpte, men forsterke det med stål og ekstra opplagringer. Blir koniske lager oppe og nede med stramming for å ta både aksial og trustkrefter ved graving og løfting..

Platene er av 12mm stål. Det var ikke helt enkelt å borre 70mm hull i disse platene, spesielt ikke når nærmeste størrelse hullsag jeg hadde var 67mm.. Ble litt fresing.

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza

Har modifisert giret litt ved å forsenke boltene på ene siden. Sparer 5 mm i bredden på dette.. Har gjort dette for å gjøre mer plass til kjedehjulet og kjedet som blir å gå fra motoren.

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza
Skal lage oppheng med bolter og foringer til overdelen når jeg reiser på jobb igjen. Underdelen kommer til å bli delvis sveist og delvis skrudd slik at jeg kommer til for å demontere giret ved behov.

JCB minigraver erfaringer -  - wazzza