10,263    39    12  

lekasje minigraver.

 611     Bergen     0
Har leid en graver av en kompis sin kompis. 
Han er vekkreist i helgen, så han kan ikke gjøre noe.
Men vi holdt på i dag og da begynte det å lekke i den ene koblingen til skuffen.
Så tenkte å se om jeg fik tak en ny pakning, zimmerring eller hva det er som holder tett. 
Hvor kan man få tak i slikt på en lørdag i Bergen?
Hvordan lufter man hydraulikksystemet på en minigraver? 
Er det veldig mange typer hydraulikkolje minigravere bruker? Så det var litt lite igjen på tanken. Oljen var Blå hvis det hjelper. 
Signatur

   #1
 627     Tromsø     0
Blå olje har jeg aldri sett før faktisk. Er det i sylinderen til skuffefunksjonen? Er det snakk om koblingen mellom hydraulikkslange og ansats inn på sylinder eller mellom ansats og sylinder? Mellom slange og ansats er det ofte koniske tettinger så her skal det ikke være noen pakning, men mellom ansats og sylinder er det ofte en dowtyseal eller tilsvarende der det er paralelle gjenger. Er du heldig kan du klare deg med en kobberring over helgen.

Noen lufting trengs ikke på den funksjonen.
   #2
 992     Østlandet     0
De to siste spm - i min minigraver lufter hydraulikken selv. Hydraulikkolje er stort sett standard. Både jula og biltema har. Søk å få iso 32 ikke 48 pga temperaturen i Norge.

Oljen pleier å likne diesel i farge.
   #3
 992     Østlandet     0
Når det er sagt - hydraulikken arbeider under voldsomt trykk. Oljen kan sprute langt og etser.

Du bør vurdere om kanskje prosjektet bør vente til senere.
   #4
 340     1
Vist du tar med den ødelagte simeringen eller hva du nå trenger, har sikkert de fleste som selger hydraulikkdeler noe du kan bruke.

Er ikke veldig sunt å bade i hydraulikkolje, men veldig etsende er den da ikke Wink men gjerne bruk hansker vist du har.
systemet lufter seg selv. er gjerne et par hundre bar trykk, men farlig er det ikke vist man bruker sunn fornuft.

Gjerne litt blåskjær på oljen ja. går om hverandre stort sett alle, så kjøp de du finner du Smile
  (trådstarter)
   #5
 611     Bergen     0

Jeg mener det var rett etter albuen at det sprutet ut olje.
Har konferert med han som kjørte den da vi så på det sammen. Vi var slitne begge to så jeg husker ikke nøyaktig hvor det var :p
Jeg lærte litt om hydraulikk på skolen for 12 år siden så jeg tar mine forhåndsregler.
Vi prøvde å teite i går, men jeg får prøve en gang til. Gjerne åpne og så teite til igjen. For denne er vel konisk?


Gteit å vite at oljen går om hverandre, det var jeg ikke klarover. Jeg lærte om hydraulikksystemene til fly og der mener jeg de forskjellige oljene var trykk avhengig.
lekasje minigraver. - received_10156957968960257.jpeg - mckaos86
Signatur
   #6
 627     Tromsø     3
Mellom muttera på albuen og ansatsen (overgangen ned på blokka) er det konisk tetting ja og dette kan du løsne og se etter skader, men det er veldig sjeldent en slik tetting plutselig begynner å lekke av seg selv under drift.. Da har jeg mer trua på myktettingen mellom ansats og blokk helt nederst. Ser ut som biter av en O-ring eller tilsvarende som kommer ut der. Hvor stor maskin er dette? Er det sylinder for skuffefunksjon eller er det sylinder på en hydraulisk tilt/pusseskuff? Jeg synes det likner en slangebruddsventil, så det er kanskje litt størrelse på den maskinen?


Husk bare å gjøre maskinen trykkløs først ved å kjøre alle funksjonene med tenning på, men uten motoren igang.. Da slipper du å få oljesprut.
  (trådstarter)
   #7
 611     Bergen     0
Det var en konisk tetning ja. Skal ikke være bastant på at det var der spruten kom. Men vi er ganske sikker.
Tror maskinen er 1.8 tonn.
Trykket var vekke. Jeg åpnet opp i sted uten å gjøre slik du beskrev. Var gjerne flaks.
Det som ligger på blokken er nok jord.
Det er pusseskuff som står på.  Vi tror det er høyre/venstre pendel/tilt. Sikkert feil faguttrykk :p
Men nå står jeg på biltema, de har en som heter hydraulic oil og en hydraulic fluid. Fluid er merket med LMH+ i tillegg.  Oil var iso 32

LMH+ var til citroën sitt bremsesystem fra 1969. Så ble ikke den
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 611     Bergen     0
Var nok et brudd i koblingen. Skrudde til engang til og da knakk den. Men å finne hydraulikk koblinger i bergen på lørdag er umulig. Biltema hadde bare for luft og vann. Var innom en båtbutikk. De hadde en kobling som var lik, men for stor Ermm
På mandag er jo alle åpne :p
Signatur
   #9
 38,503     Lillestrøm kommune     0
Vi pleier å bruke Tess for diverse koblinger, men du har rett de har stengt lørdag. Felleskjøpet butikken hadde kanskje oppe før i dag... så neste gang ...
   #12
 314     Bergen     0
Tydeligvis hyraulikkdagen i Bergen idag, på min gamle PelJob så gikk det hull på en slange idag også. Typisk. Noen som veit hva disse koblingene heter? På min er de koniske med en o-ring innpå. Kan skru på den med en 19mm fastnøkkel.

TESS har vel slangevakt dersom du MÅ kjøre i morgen, men da ryker vel penga fort...
   #14
 10,486     Akershus     0
Slangevaktene er priset med tanke på maskiner der kostnadene for å ha dem stående stille blir enorme. Ikke for minigravere som står i private hager.

Her i huset forholder jeg meg til to typer hydraulikkolje, 32 og 46. Graveren skal ha 32, lasteren 46. Vil tro at 32 er riktig, men det bør sjekkes, og for all del avklares med eier av maskinen. Det er ganske stor tank, så om det "bare" er blitt borte noen liter, er det ikke sikkert du trenger å fylle etter. Jeg opplevde en gang at en luring helte girolje på min gamle pel job. Den hadde noen lekkasjer fra før, men ble mye verre etterpå.

Tror nok bare du skal innse at graveren blir stående resten av helga, hvis ikke du finner en sånn kobling på et lurt sted. Jeg har muligens liggende, men det er litt langt unna.
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 611     Bergen     0
Jeg snakket med eieren og vi ble enige om å bruke 32.
Da biltema og andre på forumet her mente det. Men ser at oljene har skilt seg. Den blå som var i ligger på bunnen. Den blanke nye fra biltema er på topp. Blir vel mulig bedre. Vil tro oljen er litt gammel. 620 timer siden service så det ut som.
Blir ikke kjøring i morgen. Da blir huset fult av damer som skal på suprise babyshower, så da har statsministeren sagt at hviledagen skal overholdes her i heimen :p
Signatur
   #17
 10,486     Akershus     0
Har aldri vært borti blå hydraulikkolje. Jeg har riktignok ikke vært borti så veldig mye sånt, men det høres feil ut. At de ikke blander seg høres i hvert fall feil ut. 620 timer på olja er ikke så voldsomt mye.
Signatur
   #20
 2,878     1
Jeg har vært borti det meste av hydraulikkoblinger, både MM/snittring (lett og sterk), JIC, JIS, Hiab, Komatsu, ORFS, UNF og SAE, men BNC var noe nytt, som i mitt hode bare brukes på antennekabler (coax)...

Konisk tetning og 19mm nøkkelvidde kan tyde på 1/4" BSP (3/8" har 22mm og 1/2" 27mm), men ingen garanti. Kan også være noe metrisk.
Metriske snittringkoblinger har 24* kon, BSP har 60*. Altså en ganske "tverr" kon på BSP, mens snittring er "spissere".
   #23
 1,060     Jevnaker     1
Kanskje det var SCART han mente Tongue

Men som Inge79 skriver så er det nok BSP-koblinger.
Signatur
   #24
 677     Norge     0
Det enkleste er vel å skru av albuen, ta den med til "slangebutikken", å la de finne ut av det.
  (trådstarter)
   #26
 611     Bergen     0
lekasje minigraver. - IMG_0157.jpg - mckaos86Jeg har nå vært hos slangebutikken.
Jeg tror jeg har fått feil del, jeg stilte spørsmål.
Den jeg hadde var kon. Uten pakning. Den jeg har fått er ikke kon. Den har eg gummipakning samt en metallring bak pakningen.
Sam det er ørliten forskjell på gjengediameteren. Men samme stigning.
Og hullene på "baksiden" har forskjellig størrelse.
Kan noen her fortelle meg om dette er riktig eller ei?lekasje minigraver. - IMG_0158.jpg - mckaos86
Signatur
   #27
 38,503     Lillestrøm kommune     0
Var dette hos Tess ? Når vi har vært å handlet har Tess Oslo sagt at Tess Skedsmo (eller heter de Lillestrøm selv om de ikke er der) er veldig flinke på hydraulikk koblinger, ring dem og spør. Du ksn jo vise til bildet her.
   #29
 627     Tromsø     0
lekasje minigraver. - IMG_0157.jpg - mckaos86Jeg har nå vært hos slangebutikken.
Jeg tror jeg har fått feil del, jeg stilte spørsmål.
Den jeg hadde var kon. Uten pakning. Den jeg har fått er ikke kon. Den har eg gummipakning samt en metallring bak pakningen.
Sam det er ørliten forskjell på gjengediameteren. Men samme stigning.
Og hullene på "baksiden" har forskjellig størrelse.
Kan noen her fortelle meg om dette er riktig eller ei?lekasje minigraver. - IMG_0158.jpg - mckaos86



Det kan godt hende at du har fått rett del. Litt vanskelig å se ut ifra bildene. Du får BSP med kon både med og uten O-ring-tetting. Det kan være vanskelig å se det, men konet er der fortsatt selv om du har en O-ring i tettingen.. Det jeg stusser litt på er diameteren helt i tuppen inne i muttera på det første bildet.. Ser ut som at den koblingen du har fått er større i tuppen om det ikke bare er et synsbedrag.

I andre enden der hvor gjengene er kone skal du ikke bekymre deg for den innvendige diameteren.. Det er enten NPT eller BSPT og toleransene på de gjengetypene er helt ville for å si det mildt... Her må du benytte Gjengetape eller annen gjengelåsing. Jeg er storfan av silverseal sin gjengetape...
   #30
 2,878     1
I andre enden der hvor gjengene er kone skal du ikke bekymre deg for den innvendige diameteren.. Det er enten NPT eller BSPT og toleransene på de gjengetypene er helt ville for å si det mildt... Her må du benytte Gjengetape eller annen gjengelåsing. Jeg er storfan av silverseal sin gjengetape...

Det er nok samme gjengetype i begge ender, BSP(P). Med kon av motsatt kjønn (innvendig) i forhold til enden med O-ringen. Og at innvendig diameter er forskjellig har nok bare med forskjellige produsenter å gjøre; så lenge vinkelen på konen er korrekt, og gjengene passer, så er det rett.

Gjengetape har ingenting i et hydraulikksystem å gjøre; om det skal brukes noe må det i tilfelle være flytende gjengetetning (Loctite-lignende produkter).
  (trådstarter)
   #31
 611     Bergen     0
Det var utvendig dimensjon som var anderledes. 0.2 mm målt med skyvelær. Han på tess reagerte også på det. Men det er fikset nå. Den fra tess passet perfekt. Ingen gjengetetning nødvendig.
Signatur
   #32
 627     Tromsø     0
Jeg var overbesvist om at det var rørgjenger av noe slag der hvor gjengene er synlige, derav mitt råd om gjengetetting. At man ikke skal benytte gjengetape i hydraulikksystem er jeg ikke enig i.. Det er klart at gjengetapen ikke skal inn i systemet, men om den legges korrekt er det aldri ett problem. Så får man heller bruke en annen form for smøremiddel på første gjengen for å unngå kaldsveis i høylegerte koblinger som SS316, Duplex osv...

Grunnen til at jeg ikke bruker flytende tetting som loctite osv er herdetid og garanti og styrke.. Om du ikke kan garantere at gjengene er HELT rene kan du ikke regne med at loctiten blir tett.. Herdetiden er også for lang for mitt bruk i jobben på plattformen. Nå er det ingen krise om du får en hydraulikklekkasje på en graver, men gasslekkasje her ute er litt mer kjedelig...

lekasje minigraver. - 76c98f7e294f4393b685b8e0569d8930.jpg - mckaos86
   #33
 627     Tromsø     0
Det var utvendig dimensjon som var anderledes. 0.2 mm målt med skyvelær. Han på tess reagerte også på det. Men det er fikset nå. Den fra tess passet perfekt. Ingen gjengetetning nødvendig.


Så bra at det ordnet seg da Smile
  (trådstarter)
   #34
 611     Bergen     0
Obs!
Det var ikke blå olje. Det var kjøleveske!
Jeg blandet oljen i feil beholder. :S
Eier var ikke fornøyd.
Oljen ligger på toppen så den vil ikke blande seg. Og vi ut mesteparten av oljen da vi snudde tanken.
Jeg er litt stresset nå kan man si Ermm
Signatur
   #35
 38,503     Lillestrøm kommune     0
Ikke tøm kjølevæske på batteriet Laughing

Min far hadde en på jobben som hadde tatt vinterservicen hjemme for første gang og hun hadde vært veldig grundig. Batteriet var helt dødt dagen etter...
   #36
 911     Hordaland     0
Hadde mistanke om at det kunne være kjølevæske, men jeg har ikke peiling på hydraulikkolje, så det kunne like gjerne vert det.

Har selv en frostvæskelekkasje på bilen min som jeg trodde var en oljelekkasje forrige uke. Samme seige konsistens, men underlig klar i forhold til den svarte motoroljen jeg forventet.
En smaksprøve gav klart svar på at det ikke var olje hos meg. Seigheten kom nok av at frostvæsken lå på varm asfalt og det meste av vannet hadde fordampet.
   #37
 10,486     Akershus     1
Må nok innrømme at jeg også hadde blitt ganske så misfornøyd om noen helte hydraulikkolje på kjølevæskebeholderen.
Signatur
   #38
 15,579     2
"Rekorden" vår hittil er batterisyre som motorolje på nytt strømaggregat. Bruker må ha gjort grundig jobb siden syre var levert i slik flerkammer flaske som bare skulle trykkes ned på et tørr ladet batteri.  Motor luktet rart og hadde skåret seg.
   #39
 6,009     Finnmark     0
Har hørt om bensinpumpe som gikk i stykker gjentatte ganger på en Subaru Forrester. Siden det ikke er mye feil på disse ble bensin sendt til analyse......
Dette avdekket plumbo i bensinen!!!! Det var et sjalusidrama som førte til "hevn" med plumbo i bensinkannene.......
Signatur