#12
 5,729     0
Eg har hatt ei slik i 6-7 år, forsåvidt greie maskiner, hatz luftkjølt motor som ikkje er blandt dei beste, men sterk i hydraulikken og enkle oppbyggingsmessige.
Bildet du viser var uten slepekrok som dei fleste som hadde denne som gårdgraver sveiste på og da drog eg den med ein liten 1750 kg traktor som eg hadde da (naturligvis ikkje lovlig, maskina vog rundt 7 tonn).
Du ser slepekroken på høgre framlabb på bildet under.
Denne maskina har og vore brukt til borerigg, hulla i skuffa var for å feste boreutstyr.
Slepbar Micro graver - MENZI2.JPG - oblygre
   #13
 46     0
Som nevnt i tidligere innlegg har jeg en slik 9hk.
Må nevne noen positive sider med graveren, man blir kjent med naboer som kommer for å gomobbe en! En får jo noen kommentarer om at jammen ble myggen stor i år ol. men selv om de så på dette som leketøy for gamle gubber er de imponerte over kreftene i den.
Har lagt ned tre ruller med drensledning (a 25m?) for å bli kvitt oversvømmelse på gårdsplass. På det dypeste grov jeg 170cm for å komme lavere enn drenering for huset men de siste 20 cm gikk smått pga. vinkelen på skuffen.
Barnebarna er helt i ekstase. Han på 4 skulle sitte på fanget å hjelpe morfar  med den ene
spaken men det var ikke mange sekundene før jeg fikk smekk på fingrene og han tok over begge.   
   #15
 5,729     0
Det er mange personbiler (pickuper er vel dei fleste av dei)  som drar 7 tonn henger, men ikkje i Norges dessverre.
Uansett er krav om bremser når ein passerer 4 tonn bak traktor, så både denne patenten og eideboggie er ulovleg på offentlig vei.
Eideboggie:
   #17
 2,840     0
Brøyten var (evt. som ekstrautstyr) også utstyrt med luftbremser på gummihjulene, for tilkobling til hengerbrems-uttaket på trekkbilen. Det (luftbremser) har jeg også sett EIE-boggier med, så jeg vil ikke være riktig så kategorisk og si at det absolutt ikke er tillatt. Men et byråkratisk minefelt av forskriftsbestemmelser er det helt sikkert...

   #18
 5,729     0
Mulig det er lovlig fortsatt, men eg har ikkje sett nokon på svært mange år utanom i grisgrente strøk med varslingsplikt for uniformerte kjøretøy.

Menzi hadde iallefall ikkje bremser, kun manuell låsing eine eller hin veien.