4,065    23    3  

Tilhengerspørsmål

 16     0
Hei hei

Jeg er på utkikk etter en tilhenger, type skaphenger.
I den forbindelse har jeg et par spørsmål, og lurer på om noen her kan komme med anbefalinger.

Jeg har lagt til grunn følgende minstekrav;
Boggi
Minimum 2000 kg totalvekt
Minimum 300 x 150 x 180 (l x b x h) innvendige mål
Rampe istedenfor bakdører

Spørsmålene kommer jo nå;
* Utenforliggende hjul eller hjul som ligger under kassen?
Hva er positivt og negativt?

* Noen merker som anbefales?

* Hvordan er det med vedlikehold og servicekostnader?

Hadde vært hyggelig med tilbakemeldinger

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
vindfang og tyngdepunkt gjør at hjul bør utenpå kasse. Jeg endte opp med 0.5m karmer og tipp med kapell når jeg oppdaget at skaphenger ble for upraktisk til materialtransport.
   #2
 4,193     0
For skaphenger ser jeg ikke fordelene med hjul under kasse. Dette er etter min mening bare nyttig i kombinasjon med nedfellbare sider.
ITW
   #3
 299     H-Fest     1
Hva skal hengeren brukes til for det meste?
Tysse og BK lager gode hengere som er bra og slepe, med 2000kg blir det uansett boggi og da er hengeren vanskligere og laste feil så det er pluss.

Ville gått for hjul utenpå uten tvil, du får bedre stabilitet da last ikke ligger oppå hjul, hjulene kan være større, billigere å skifte ut.

Hva som kommer av vedlikehold er ikke mye i starten, men noe er det å huske på som henger eier som vil minimere kostnadene:

  • Vær flink og smøre draget med fett når du bruker hengeren, ikke hver dag men litt nå og da.

  • Sjekk wire under hengeren til bremser at dem ikke gnager i noe, går det hull på strømpen begynner bremsene å fryse.

  • Rett lufttrykk, sjekk for slitasje og flytt rundt på dekk om det slites skjevt så blir de jamt slitt.

  • Med boggi henger skal man heller ikke svinge for knapt med høy last, det røyner veldig på hjul og hjulstilling.


   #4
 1,060     Jevnaker     0
Tysse og BK lager gode hengere som er bra og slepe, med 2000kg blir det uansett boggi og da er hengeren vanskligere og laste feil så det er pluss.


Fattern har 2.7tonns åpen BK-henger og kvaliteten på alt er ikke allverden. Flere av hengslene som var sveiset på lemmene "knakk" av uten at det var merke på lemmene. Sveisen var altså kun overfladisk og metallet i lemmen var ikke fysisk sveiset sammen med selve hengslen. Virket egentlig som slapt håndtverk.

Men bortsett fra det så er hengeren kjempebra. Solid henger og den er stabil etter bilen.

  • Vær flink og smøre draget med fett når du bruker hengeren, ikke hver dag men litt nå og da.

  • Sjekk wire under hengeren til bremser at dem ikke gnager i noe, går det hull på strømpen begynner bremsene å fryse.

  • Rett lufttrykk, sjekk for slitasje og flytt rundt på dekk om det slites skjevt så blir de jamt slitt.

  • Med boggi henger skal man heller ikke svinge for knapt med høy last, det røyner veldig på hjul og hjulstilling.



  • Jeg smører drag vår og sommer, men bruker hengeren på hobbynivå+.

  • Ikke bare fryse, men ruste. Pass også på støvhettene i fremkant av wirestrømpa. Smør gjerne med silikonholdig fett.


Signatur
   #5
 1,355     0
Jeg har 2,6 tonns Tysse-henger på 320x180cm, med underliggende hjul og 50cm nedfellbare karmer. Ville aldri byttet bort nedfellbare karmer mot utenpåliggende hjul. Med utenpåliggende hjul ville hengeren blitt VELDIG bred og det hadde blitt skikkelig knotete å laste paller eller materialpakker på den med truck. Dessuten er planet i en bedre arbeidshøyde for å løfte av/på ting med underliggende hjul, man trenger da ikke å bøye seg like mye ned.

Stabiliteten er ypperlig på min henger ihvertfall, men det er den vel gjerne på brede boggihengere.

På en skaphenger er selvsagt utenpåliggende hjul mye kjekkere, ellers blir de jo veldig høye. Men skaphengere er jo ikke så praktiske til å frakte alt mulig rart (f.eks pukk eller materialer) så personlig ville jeg heller hatt en varehenger med avtagbart kapell om jeg hadde mye bruk for innelukket henger. 
   #6
 1,060     Jevnaker     0
Tysse og BK lager gode hengere som er bra og slepe, med 2000kg blir det uansett boggi og da er hengeren vanskligere og laste feil så det er pluss.


Fattern har 2.7tonns åpen BK-henger og kvaliteten på alt er ikke allverden. Flere av hengslene som var sveiset på lemmene "knakk" av uten at det var merke på lemmene. Sveisen var altså kun overfladisk og metallet i lemmen var ikke fysisk sveiset sammen med selve hengslen. Virket egentlig som slapt håndtverk.

Men bortsett fra det så er hengeren kjempebra. Solid henger og den er stabil etter bilen.

  • Vær flink og smøre draget med fett når du bruker hengeren, ikke hver dag men litt nå og da.

  • Sjekk wire under hengeren til bremser at dem ikke gnager i noe, går det hull på strømpen begynner bremsene å fryse.

  • Rett lufttrykk, sjekk for slitasje og flytt rundt på dekk om det slites skjevt så blir de jamt slitt.

  • Med boggi henger skal man heller ikke svinge for knapt med høy last, det røyner veldig på hjul og hjulstilling.



  • Jeg smører drag vår og sommer, men bruker hengeren på hobbynivå+.

  • Ikke bare fryse, men ruste. Pass også på støvhettene i fremkant av wirestrømpa. Smør gjerne med silikonholdig fett.



Denne har forresten hjulene under hengeren, men har lavprofil 13 toms hjul for et litt lavere tyngdepunkt.

Og selvfølgelig kan alle lemmene legges ned og/eller fjernes.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 16     0
Hei og takk for svar.

Hengeren skal brukes til frakt av utstyr, bagasje, møbler og annet som bør/kan være i åpen henger.
Jeg ser for meg å ha hengeren i rundt 10 år.
Den skal ha baklem.

Jeg har sett på følgende hengere foreløpig;
Gaupen A2035H
Tysse 6385
Tredal T-25-UHS
BK-Hengeren PLC 2738B
Brenderup 7350TBR2500
Norgeshengern F2541

I tillegg har jeg sett på
Ifor Williams
Unsinn
Böckmann
Humbaur

Enkelte merker virker ut til å være spesialiserte på feks hestehenger eller bilhenger, eller rett og slett ikke har store nok skaphengere, og jeg har derfor strøket følgende hengere;
Brian James
Fogelsta
Tiki
Blyss

Av de øvrige hengermerkene nevnt lengre oppe, er et par ute av lista.
Det gjelder Gaupen og Brenderup.
Disse har for små kassemål med kun hhv 150 og 144 cm i bredde.
Ifor Williams er også ute av vurderingen på grunn av formen i front.

De tyske merkene Unsinn, Humbaur og Böckmann har jeg ikke funnet en spesifikk modell på enda.
Disse må jeg nok få tilbud og brosjyrer fra leverandør, og spesielt hva angår pris.
Det blir ikke reellt å sammenligne prisene med de tyske prisene.

Kvalitetsmessig er jeg skeptisk til BK og Norgeshengern.
Så sitter man ellers igjen med Tredal vs Tysse.
Tredal kommer på rundt 120 000 kr med utstyr mot Tysse som havner på ca 90 000.
Tysse har noe mindre kassemål, 370x180x180 vs 400x200x200.
Til sammenligning kommer Norgeshengern fullrigget til 78 000 kr med 400x200x200.
Men det sies at få eller ingen hengere kan måles mot Tredal.
Nå spørs det jo om disse bedreviterne har prøvd det meste av hengere, og spesielt de tyske merkene er jeg veldig spent på. Unsinn kan bortimot bygges etter fantasien med innvendige mål opptil 6 meter i lengde.

HSt
   #8
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg har Tysse henger med utvendige hjul og dermed tipp mulighet, jeg skal aldri ha henger uten tipp, du kan rulle eller gå varene inn i hengeren. Vi løftet et piano f. eks ved å bare gå opp skrålemmen de som bar var imponert. Alt av tunge ting rulles rett på. Det er ikke så vanskelig å legge en stropp rundt materialbunken hvis trucken skal løfte den på.
  (trådstarter)
   #9
 16     0
Jeg har Tysse henger med utvendige hjul og dermed tipp mulighet, jeg skal aldri ha henger uten tipp, du kan rulle eller gå varene inn i hengeren. Vi løftet et piano f. eks ved å bare gå opp skrålemmen de som bar var imponert. Alt av tunge ting rulles rett på. Det er ikke så vanskelig å legge en stropp rundt materialbunken hvis trucken skal løfte den på.

Har jeg glemt å nevne skaphenger?

Jeg kan ikke se at de ordinære skaphengere leveres med tipp, da må man opp i svært kostbare tilhengere i såfall, eventuelt bilhenger med overbygg, type Brian James 6 eller lignende.
Som koster 250 000 +

Derimot er det jo allerede nevnt at jeg ønsker rampe, dette vil jo tilsvare tipp, det gjør det hvertfall noe lettere med lastingen.

Tilhengeren skal tross alt brukes til å kjøre bagasje, møbler og annet som ikke bør bli tilsølt av vær og vind
   #10
 349     Vestlandet     0
Jeg kan ikke hjelpe deg mht. merke på tilhenger med rampe, men her er noen mer generelle betraktninger om skaphenger:

Utenpåliggende hjul, uten tvil: Lavere lastehøyde, lavere tyngdepunkt, mindre vindfang under kjøring, stødig på veien.

Skal du oppbevare tilhengeren i garasje når den ikke brukes? Mange skaphengere er bygget av foliekledde finerplater som holdes sammen av aluminiumsvinkler som er poppet sammen. Gjerne med en liberal dose byggsilikon for å holde det hele vanntett.

Skal tilhengeren bo ute hele året kan du kikke på en av de utenlandske produsentene som reklamerer med at de bruker rustfrie skruer i stedet for pop-nagler. Se nøye på detaljløsninger i takkonstruksjonen. Aller helst vil jeg anbefale et mest mulig helstøpt overbygg som er sterkt nok til å tåle noe snølast, og som ikke avhenger av silikonfuger for å holde fuktighet ute.