#11
 81     0
Ser zekler har bluetooth, noen andre gode hørselsvern der ute med det? Kanskje billigere?

Er så lei den forbanna auxkabelen....

   #12
 6,009     Finnmark     0
Ser zekler har bluetooth, noen andre gode hørselsvern der ute med det? Kanskje billigere?

Er så lei den forbanna auxkabelen....

Så du ikke det i innlegget mitt?
Signatur
   #13
 2,840     0
Ser zekler har bluetooth, noen andre gode hørselsvern der ute med det? Kanskje billigere?

Så du ikke det i innlegget mitt?

Jøss, de var jo latterlig billige i forhold til andre Bluetooth-headset, som f.eks. Peltor...
Men er de gode, som han spør om? Noen som har erfaringer å dele?? Ser at de ikke har justerbar mikrofon-bom, og heller ikke medhør-funksjon, altså forsterking av svake omgivelses-lyder.

DAB(+) og Bluetooth er derimot en kombinasjon jeg enda ikke har sett...
   #15
 6,009     Finnmark     0
Dårlig med erfaring på slikt!! 
Har ikke hørselvern......... Eller verktøy som bråker veldig mye.Grin
Signatur
   #16
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ikke spenn masse penger på Peltor!
Jeg kjøpte slike for noen år siden med FM og medhør.
Medhør sluttet å funke etter kort tid.
Så mistet jeg ørevarmerene i gulvet og tuning knotten til FM radio gikk i filler.
Det er en svær knott med spinkel tilkobling til innmaten. Dårlig løsning da et slag på kanten av knotten gir mye kraft (kraft*arm) på festet til dreiekondisen. Designerene har tydeligvis funnet at en svær tallerken av en tuning knapp er stilig.

Nå har "putene" som ligger an mot skallen begynt å gå i oppløsning. Testbericht: Bukkebæsj!

Normal slitasje? Muligens, men jeg fikk et hørselvern av en kamerat der radioen ikke virket lenger (Han hadde latt den ligge ute i regnvær). Jeg ga den en omgang med "supertørk" og den virket. Det var før jeg kjøpte Peltor vidunderet. Og den virker fortsatt, både radio og skalleputene. Hvilket merke? Har ikke peiling! China Export u(t)merket dritt. Men fortsatt going strong (until 2017?).

Jeg leter etter erstatning for Peltor greia, gjerne med blåtann (DAB- funker ikke i garasjen da jeg er utenfor Oslogryta). Kan den Biltema greia motta brukes som "blåtannhøyttaler"? Når de stenger ned FM så må jeg nok over på å mikke til noe med internett radio og blåtannhøyttaler opplegg. Jeg bor 2 mil unna Oslo og dermed i såkalt utkantstrøk.

Signatur
   #17
 3,593     2
Det er helt riktig. Utbyggingen av DAB nettet ble en fiasko i Norge. Utbyggingen av DAB er nå stoppet, og man bygger DAB+ i stedet. DAB nettet som er opprettet vil bli fjernet etter hvert som det blir oppgradert til DAB+.

Er litt sen med denne kommentaren - har ikke oppdaget tråden før nå.

Duverden så mange rare misforståelser det er rundt DAB i Norge! Dette er som å si at "Minnekort for MP3-filer var en fiasko! Nå kommer AAC-lydfiler, og alle minnekort med MP3-filer må erstattes med nye minnekort for AAC-lydfiler!"

Eneste forskjell mellom DAB og DAB+ er hvilken lyd-kodek som er brukt. Det har overhodet ingenting med sendernettet å gjøre - like lite som minnekortet betyr noe for om det inneholder MP3-filer, OGG-filer, AAC-filer eller tekst-dokumenter. Minnekortet kan lagre en blanding av formater, og en DAB signalpakke kan inneholde en blanding av DAB- og DABplus-kanaler. Eller MPEG4-video (da kalles det gjerne DMB - Digital Multimedia Broadcast). Senderne gir blaffen, de bryr seg like lite om de formidler MP2-kodet lyd ("DAB"), AAC+ kodet lyd ("DAB+"), MPEG4-kodet video ("DMB") eller noe annet - like lite som minnekortet bryr seg om hva slags filer det lagrer. Å ta i bruk AAC-kodek istedetfor MP2-kodek er en ren lydstudio-beslutning, uavhengig av sendernettet.

Det er diverse år siden det ble solgt DAB-mottakere i Norge som ikke kunne handtere AAC-kodet lyd, så det er ikke noe problem.

En advarsel som i DAB-sammenheng fortsatt er på sin plass er derimot hvis du skal kjøpe DAB-adapter til en gammel bilradio: Vær 100% sikker på at adapteret har "Service Following"-funksjon - en parallell til FM-radioens RDS, for å skifte til en annen sender når du mister kontakten med den forrige.

Dvs. dette er av betydning for de som hører på NRK-kanaler i bilen, og ferdes på tvers av NRKs sju regioner (f.eks. fra Oslo til Drammen - de er i ulike regioner). Reiser du kun innenfor én region, eller kun lytter på reklame ("riksblokka" med P4, NRJ, Radio Norge, ...), betyr det ingenting.

NRK har valgt en litt uvanlig måte å bruke DAB på: Teknisk sett har NRK sju helt uavhengige nett, som kunne sendt helt ulike programmer. (Når det er tid for distriktssendinger gjør de det også.) Mesteparten av tiden sendes "tilfeldigvis" samme innhold i alle sju nett, på de aller fleste kanalene. En mottaker uten "Service Following" vil ikke oppdage det når du fysisk forflytter deg fra ett nett (dvs. en region) til et annet - "Service Following" er en mekanisme der radioen skjønner hvor på skalaen den finner samme program i den "nye" regionen du kjører inn i.

Det vanlige er at et annet nett er en helt annen kringkaster med helt andre program, og det er ingen bruk for funksjonen. Derfor har mange radio-produsenter hoppet over den (selv om den har vært i DAB-standarden "fra tidenes morgen"). Dette gjelder også noen av de mest populære DAB-adapterne som selges i Norge.

Så vidt jeg vet handterer alle "fullverdige", selvstendige, DAB bil-radioer "Service Following"; advarselen gjelder først og fremst adaptere for bruk med gamle bilradioer. Det betyr ingenting for stasjonære radioer som står fast på ett sted - kun for radioer som du lytter til mens du krysser fra én region til en annen. (Det vil i praksis si: Kun for bilradioer.)


   #18
 15     0
Har testa de i fra claesohlson og det er som å høre på en dårlig nettradio med dårlig nettlinje. Er det samme problem på powWork sine og tru?
   #20
 1,355     1
Hvorfor får ingen til med både BT og dab?!?

Hva er poenget med DAB (eller FM) lengre? Man får da alle kanalene + MANGE flere på nettradio. Bedre dekning innendørs også, ihvertfall i sentrale strøk.