11,679
10
3
Bygge garasje på egenhånd med drager i taket.
103
Norge
0
Hei,
Leker med tanken på å bygge en garasje. Jeg ønsker plass til løftebukk og bilen min er nesten to meter. Så innvendig høyde bør være kloss på 4m.
Hvis jeg lager saltak vil mønehøyden bli litt vel stor.
Hvis man legger taksperrene på en drager, trenger jeg ikke ha loftsgulv over den delen med bukk. Da sparer jeg en god meter i høyden.
i tillegg kunne jeg laget en mancave på den ene siden av garasjen i passende høyde i tillegg. Dette gir meg lavere garasje, og mulighet for å utnytte plassen som et loft tilbyr, ettersom et lavt W tak ikke er brukandes til noe.
Har et løst mål på 8x8m for garasjen, og hvis løftebukken står i 'østre' del, kan mancaven spennes over 'vestre' del i hele garasjens lengde. Å lage et loft er ikke så viktig som å få takhøyde, men kombinasjonen er bra. Dette har jeg skikkelig trua på.
Så til det jeg egentlig lurer på. Skulle jeg laget en garasje med saltak klarer jeg å konstruere og snekre sammen dette selv. Da kjøper man jo takstolene løst og plasserer dem rett oppå bindingsverket.
Hvordan gjør man dette med sperrer og drager?
For at drageren skal tåle vekten må jo den hvile på en takstol i hver ende som er sterk nok? Eller har man i tillegg en søyle fra gulvet som bjelken hviler på? Spennet her blir jo 8m, så her blir det jo mye vekt!
Kan noen forklare dette til meg på en lettfattelig måte, og er det noe lektyre som er bra for en nybegynner?
Leker med tanken på å bygge en garasje. Jeg ønsker plass til løftebukk og bilen min er nesten to meter. Så innvendig høyde bør være kloss på 4m.
Hvis jeg lager saltak vil mønehøyden bli litt vel stor.
Hvis man legger taksperrene på en drager, trenger jeg ikke ha loftsgulv over den delen med bukk. Da sparer jeg en god meter i høyden.
i tillegg kunne jeg laget en mancave på den ene siden av garasjen i passende høyde i tillegg. Dette gir meg lavere garasje, og mulighet for å utnytte plassen som et loft tilbyr, ettersom et lavt W tak ikke er brukandes til noe.
Har et løst mål på 8x8m for garasjen, og hvis løftebukken står i 'østre' del, kan mancaven spennes over 'vestre' del i hele garasjens lengde. Å lage et loft er ikke så viktig som å få takhøyde, men kombinasjonen er bra. Dette har jeg skikkelig trua på.
Så til det jeg egentlig lurer på. Skulle jeg laget en garasje med saltak klarer jeg å konstruere og snekre sammen dette selv. Da kjøper man jo takstolene løst og plasserer dem rett oppå bindingsverket.
Hvordan gjør man dette med sperrer og drager?
For at drageren skal tåle vekten må jo den hvile på en takstol i hver ende som er sterk nok? Eller har man i tillegg en søyle fra gulvet som bjelken hviler på? Spennet her blir jo 8m, så her blir det jo mye vekt!
Kan noen forklare dette til meg på en lettfattelig måte, og er det noe lektyre som er bra for en nybegynner?
En spesial thermomur system vil passe perfekt til deg. Spesielt hvis du ønsker å gjøre mestparten av jobben selv.
systemet heter
8 meter er langt spenn, men ikke umulig . Dersom du har tegninger kan f.eks. Moelven hjelpe deg med å beregne størrelsen på drageren i mønet. Hva videreføring av vekten ned angår, er det bare å dimensjonere reisverket på bærepunktet solid nok til å ta vekten av drager og tak. Ingen heksekunst . Men om mulig, ville det ikke være ugunstig om du f.eks. tok veggen i mancaven din og kjørte helt opp til taket, da kunne du kamuflere et bærepunkt i veggen, og vips er dragerspennet redusert betraktelig. Begge langveggene der taket hviler bygges solid nok til at de tåler belastningen.
.Thag
Min tråd http://www.byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/vegarj's-garverksted/
http://www.byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/einar_s-min-garasje-blogg/msg190185/#msg190185
Mine dragere er 10,8m lange og hviler på 100x100 firkantrør som igjen står på et 100x100 firkantrør for å fordele trykket på muren. Stålet er skrudd og sveiset, og nederste rør er boltet i muren med forankringsmasse. En slik konstruksjon er ikke særlig stiv, og diagonal avstiving må besørges. Husk midlertidig avstiving mens du bygger! Du vet aldri når det kommer en vindrosse.
Om du blar litt videre i tråden så tror jeg det går frem av andre bilder. Om ikke, så har jeg dem på disken(e). Dragerne mine er IPE330, nok til at de kan brukes til å ta tak i for å heise opp tyngre gjenstander.
Tenk litt på om ikke garasjen bør være lengre og smalere for at ikke bukkeplassen skal ta for mye areal. Det er greit med litt plass i front av bilen, men bak trenger du sjelden plass. Litt avhenger jo også av hva du tenker å bruke bukken til. Jeg er fornøyd med litt plass foran og nesten ingenting bak. Men så er min like mye brukt til "parkeringsplass" som mekkeplass.
Pass også på at din "mancave" ikke teller kvadratmeter! Du har jo ikke så langt igjen til 70m2. Men det kan jo være like nyttig med lagringsplass.
Løste det med å sette a-takstoler på begge sider og limtre med sperrer midt på. På venstre side av garasjen er det 3,5m med takstoler, med parkeringsplass under. så kommer limtre med sperrer ca 4m, også takstoler ca 2,5m. Satt opp garasjen selv, med litt hjelp fra broren min som er tømrer. Kan legge ut bilder om ønskelig.
Selvsagt er bilder ønskelig! Jo flere jo bedre!
http://www.byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/bls-hotrodgarage/msg406681/#msg406681
Garasjen er nå ferdig, men jeg er elendig på å ta bilder og å oppdatere.
Dette er prosjektert av leverandøren av takstolene.
Her må jeg tenkeboksen.
Har endel begrensninger i reguleringsplan, og det heller mot at vi kjøper hus uten garasje.
Må nok ned i 50kvm. Det er carport der, og den må 'lages om' til bod for å få lov til å bygge garasje på maksmål. Søke kommunen først om ombygging av caport for å maksimere garasje arealet, så se hva vi trenger av plass. uen ymter frempå om overnattingsrom på toppen av garasjen, BLS sin løsning høres jo flott ut i så måte. Fortsettelse følger!
(Takk for mange gode lesetråder!)