#11
 7,685     Bærum     0

Det jeg har lært er at for å kompansere vannmengden på et innsnevret felt er at trykket på dette feltet blir høyere, ellers vile det bli en brems.

aldri hørt om venturi, er bare en stakkars rørlegger.  Wink
Da har du lært noe som er feil. Hastigheten på vannet øker gjennom den tynne delen. Da synker trykket. Dette følger av Bernoullies ligning. Så da har du lært noe nytt på forumet. Det er jo bra. Grin

   #12
 3,109     Norge     0
Når luften går over vingen på eit fly får den ein lenger veg å gå enn under vingen (pga. vingens utforming) trykket over vingen vil verte redusert pga. høgre luftstrømming, dermed får vingen ein løftekraft tilsvarande trykkdifferansen multiplisert med arealet.

Mao. auka farta vil frykket reduserast.

Men  har du eit rør med ein viss diameter og du stter på ein overgang til eit tynnare rør, meinar eg at trykket vil auke i det tjukkaste røret.

Dette kan du lettt sjå på ein høgtrykkspylar, des mindre dyse des høgre trykk kan du lese av på manometeret.
   #13
 1,505     0

Hva mener du her? Vil skrudde koblinger av kobber gi tæring, hvorfor? Varmtvannsberedere leveres jo med skrukoblinger, har ikke hørt om noe tæring i den forbindelse  ???


Nei, og om det skulle bli det vil det i aller høyeste grad bli synlig og det vil i alle tilfeller ikke lekke inne i tanken!  Wink Og da er det i tilfelle overgangen som får det. Den kan skiftes. Nekter å tro at dette er tema egentlig, det er vel kun en TEORETISK mulighet.

Signatur
   #15
 24,668     Akershus     0
Som nevnt av andre: dersom et rør snevres inn til en tynnere dimensjn over en viss strekning, så vil hastightene gå opp og trykket ned i den tynne delen i forhold til hastighet og trykk i den tykke delen. Referansene til Venturi og Bernoulli er korrekte.

Om det er uheldig å gå opp i størrelser i strømingsretningen (eks fra 18mm til 22mm) så er dette ukjent for meg. Imidlertid, slike tversnittsendringer er vanlige i ventiler, blir disse utsatt for slitasje (kavitasjon)?
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 231     Sør-Trøndelag     0
Virker på folk her inne som om det skal være grei skuring å gå fra 18 til 22 mm, så da satser jeg på en 22mm coil.  Smile
   #17
 4,110     Akershus (Follo)     0
Om du skal lage dette selv så foreslår jeg at du bruker en manifold som overgang fra tykt rør til flere tynne coil rør. Fordelen vil bli at flere tynne rør gir større overflate enn ett tykt.  Du skal selvfølgelig ha 2 manifolder, en inn og en ut.

Signatur

  (trådstarter)
   #18
 231     Sør-Trøndelag     0
Takk for tips, men tenkte prøve å få sponset en coil fra OSO...
  (trådstarter)
   #19
 231     Sør-Trøndelag     0
Et annet spørsmål, som kanskje er vanskelig å svare på -

Hvilken tankstørrelse burde en gå for?  Har 2 tanker liggende på 120 liter hver. Tenkte i utgangspunktet å bruke kun en av dem, men kan også kutte av topp og bunn fra hver sin tank og sveise sammen til ca 200 liter. Skjønner at dette vil ha med isolasjonen å gjøre. I utgangspunkter er det kun 4-5 cm glava mellom innertank og utvendige kapper, men det bør vel økes til i alle fall 10cm ser jeg for meg.

Oso sin ES120 er oppgitt til å ha tap på 1kwh/døgn, og det ser ut som det er ca 5cm isolasjon. Rating energieffektivitet AAA, varmetap A.
   #20
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Skulle jeg begitt meg ut paa et slikt prosjekt, saa hadde jeg latt graavann samle seg i en stor tank med overlop. En fordamper i tanken henter ut varme som avgir varme til VVB direkte. Nar temperaturen synker under et gitt punkt, aapner en grov ventil som slipper ut graavannet ned i kloakken.