#11
 3,840     Haugesund     0
Jeg ville gått for anborring (alt.2) du har jo gravd opp halvparten allerede  ;D
Du vet jo og, med deg selv at dette ikke vil være noe mer problem lenger.
Noe du du kan oppleve med flikking.
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !

  (trådstarter)
   #12
 163     Bergen     0
Her er et bilde av der det galvaniserte røret kommer fra. En 6 toms vannledning med T-kobling. Videre overgang til mindre dimmensjon, så en T-kobling. Røret som skal til meg går oppover. Hva det andre røret forsyner må gudene vite
Brudd på utvendig vannledning - stoppekran i kum.JPG - mhagen3
   #13
 22,342     Akershus     0

Her er et bilde av der det galvaniserte røret kommer fra. En 6 toms vannledning med T-kobling. Videre overgang til mindre dimmensjon, så en T-kobling. Røret som skal til meg går oppover. Hva det andre røret forsyner må gudene vite
Lekker det fra pakkboksen på kranen din? Klarer du å dreie håndtaket? Et vanlig problem med slike gamle hovedkraner er at de ikke stenger helt når de er stengt så det kan bli en fuktig opplevelse (for rørleggeren).
  (trådstarter)
   #14
 163     Bergen     0
Kranen er tørr og fin. Har ikke forsøkt å stenge den ennå. Så lang har jeg pusset godt av den og smurt på med olje.

Jeg trodde hovedproblemet med slike kraner var at de ikke åpnet seg igjen etter å ha vært lukket?

Vet dere hvordan slike kraner er bygget opp?
   #15
 22,342     Akershus     0
Det er ikke så lett å se hva det er. Kanskje det er en sluseventil?

Problemene kan være mange. Kanskje det ikke er mulig vri, vrir du for hardt brekker håndtaket, kanskje den kiler seg, ikke lukker tett og til sist ikke åpner seg. Får håpe det går greit. Kommer du til slik at du får skiftet rør fra kummen?
   #16
 3,840     Haugesund     0
Det er nok en sluseventil. Problemet med disse er at messingen i i spindelen eirer, og kjører seg fast når den ikke har vært operert på x antall år. Et annet kjent problem er oppbygging av sedimenter i nedre del av slusesporet, man skrur igjen, den tetter ikke, man teiter mer, og så ryker spindelen.
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !
   #17
 715     Bergen     0
Det der er en "sluse med labb"..

Når du skal stenge den må du være veldig forsiktig så er det fult mulig at det går bra.

Åpne forsiktig, og skru litt tilbake.. Åpne mer og mer, men skru fortsatt litt tilbake innimellom. På denne måten får du "moet" opp kranen litt. Altså, ting løsner og spindel og sluse beveger seg bedre.

Skru til du møter motstand. Ikke stram til. Det er bedre at det lekker litt enn at spindelen brekker. Da får du ikke slusen opp igjen.


  (trådstarter)
   #18
 163     Bergen     0
Takk for svar!

Veldig fint med gode beskrivelser av hvordan kranen bør håndteres.

Når det gjelder å komme til for å bytte rør fra kummen er jeg redd dette kan bli vanskelig. For det første er de MYE graving som i all hovedsak må tas får hånd. Videre kan jeg ikke se hvordan man skal klare å løsne det gamle røret fra stoppekranen og koble på et nytt. Det ser nærmest ut som om det er sveiset på. Noen som vet noe om hvordana man festet slike rør til ventiler et.c. på 50-tallet?
  (trådstarter)
   #20
 163     Bergen     0
Jeg tenker vi snakker "smi" ikke rengjøre. Må nok lage en mutter av de korroderte massene:)

Siste vers i "Soga om stoppekranen" er at kommunen snakker om å bytte stoppekranen for sin regning. Da kan jeg ev. legge opp et nytt rør gjennom det gamle (som et "trekkerør")