17,984    58    0  

Finanskrisen har i hvert fall ikke nådd rørleggerne

 346     Rett utenfor Oslo     0
Ifm oppgradering av kjøkken har det oppstått behov for litt assistanse førstkommende fredag. Jeg hadde i utgangspunktet planer om å gjøre jobben selv men grunnet koordineringsproblemer med jobben blir jeg nødt til å la noen andre gjøre det.

Jeg ringte en lokal rørleggerbedrift og fortalte om behovet:

1) Bytte en ballofix

2) Lage en ny avgrening på kaldtvannet til kjøleskap med isbitmaskin, sette på ballofix og trykkreduserer og så ca 5 meter med pex-rør langs en vegg.

Den avsluttende dialogen var

Meg: "Har dere kapasitet"
Rørlegger: "Ja, fredag skal gå bra".
Meg: "Hva vil det koste"
Rørlegger: "Nei dette får du ingen pris av fra meg"
Meg: "Javel? Hvor lang tid tror du at du trenger?"
Rørlegger: "Et par tre timer".
Meg: "Og timeprisen er?"
Rørlegger: "Nja. Timepris, ja.  Den er 620 kroner pluss mva".
Meg: "Ok. Og hva vil delene beløpe seg til?"
Rørlegger: "Det får du vite når jobben er gjort"
Meg: "Jeg kunne godt tenke meg å vite hva det koster.  Jeg skal ha to ballofix, en trykkreduserer, 5 meter PEX og diverse kuplinger."
Rørlegger: "Beklager, jeg har ikke prisene i hodet".
Meg: "Kan du sende de på mail"
Rørlegger: "Nja.  Du få vite prisen når jobben er gjort".
Meg: "[En høflig avvisning]".

Anbudstorget here I come...


   #1
 21,481     Enebolig     0
Og dette var en saksbehandler? Det burde vel gå greit å gi et overslag på en slik jobb.
  (trådstarter)
   #2
 346     Rett utenfor Oslo     0
Vet ikke om det var en saksbehandler eller rørleggeren selv.  Ringte firmanummeret og ble overført til en "mann"... :-)

   #3
 329     Bergen     0
Typisk på en som har kapasitet, men som egentlig ikke har lyst!!
  (trådstarter)
   #5
 346     Rett utenfor Oslo     0
Stor etablert bedrift og du ser bilene deres kjøre rundt overalt.  Jeg trodde han spøkte da han sa at jeg ikke fikk noen pris av ham på dette...

Har i ettertid snakket med et par andre rørleggere og alle sammen maser om kjøring og tid hos grossist og ditt og datt.  Dette har vært debattert opp og ned og i mente her på forumet men jeg kan ikke skjønne at det skal være så forbanna vanskelig å planlegge - det er ikke sånn at man gjør separate innkjøp til alle entimersjobber...


   #6
 245     Karmøy     0
Man begynner å lure litt på hva dei har bak i de store varebilene sine når de "alltid" må til grossist for å hente varer?
   #7
 362     0
www.tu.no/bygg

"Han forteller om utslag som ekstreme prisøkninger, problemer med å finne leverandører og kompetent arbeidskraft. Kapasiteten slo i taket.
– Kunne ikke fortsette evig
..... forteller om opptil 15 ukers leveringstid på vanlig isolasjon og så mye som ett års leveringstid på en vanlig stålbjelke"


Krise?
Hvis vi ikke hadde fått en "krise", hadde vi fått en krise. Grin

   #8
 385     Bergen     0
Har noe av samme problemstillingen: Har hatt to elektrikerfirma på befaring i kåken, men ingen av dem har enda sendt prisoverslag/tilbud.

HVA ER DA VITSEN MED Å KOMME PÅ BEFARING???
   #9
 715     Bergen     0
Hvis du har blitt satt over til en "mann" så er det vel gjerne en av rørleggerene du har blitt satt over til da. Det er ikke så ofte at rørleggerene selv har priser i hodet. Rørleggeren får beskjed om hvilken jobb han skal gjøre, skriver ned delene som har gått med, og leverer til kontorpersonalet som tar seg av papirarbeidet.
Men for all del, et lite overslag burde være mulig å få til på en sak som denne.

Når det gjelder henting av deler hos grossist så er det sånn at det er komplett umulig å ha med seg ALT i bilen. Det dukker veldig ofte opp noe som ikke er "helt standard", og da blir det fort nødvendig med en tur til grossisten. Man har et standardsortiment i bilen. Mer kan man rett og slett ikke ha. Deler er dyre også for rørleggeren, så det er begrenset hvor mye man vil ha liggende baki en bil sånn rent økonomisk også.

   #10
 173     Vestlandet     0
Jeg tror at holdningen hos endel er å hale ut timer av oppdrag. Det ligger i kulturen.

Man skal jo overleve.

Har en gammel kompis som hjelper meg ved behov. Han har helvetes mye smådeler, gjerne slikt som har blitt til overs fra tidligere jobber. Noe gratis overskudd blir det også fra meg.

Han kjører bare en tur til butikken for hver fase.  Det gjør han på vei til oppdraget for dagen. Han kommer når han kommer, kaster ikke bort et eneste minutt og er glad og fornøyd når alt går som planlagt og tenkt.

Han skjønner hva det vil si å være rasjonell, ikke å "djevles" med smådritt og har alltid en  liten haug med returvarer til butikken. Det koster så lite å ta med for mye.

Så disse turene til "grossisten" skyldes nok dårlig holdning dårlig planelgging
Signatur