#23
 3,997     Oppland     0
kobber/nikkel legering sikkert

Edit:
Om det ruster er det vanlig stål.
om det ligner stål men ikke ruster så er det kobber/nikkel legering.

Etter litt googling fant jeg ut at flere bilprodusenter hat gått bort fra stål og over på kobber/nikkel. (posche, volvo, audi m.fler)
   #24
 3,955     0

Jeg lurer egentlig på hvaslags metall de bruker på bilen. Jeg har nettopp fått mangel for rust på disse rørene.


Er det Fiat du kjører? Isåfall er det Berlusconistål...

En latterlig dårlig utgave!

Men jeg vedder på at de har en fin solbrun farge Wink
bex
   #25
 4,293     Østlandet     0
uff må ikke spøke om slikt børge, har funnet ut at jeg har rust på mine bremserør også
Signatur
   #26
 899     Bergen     0
Jeg fikk engang mangellapp for rust på mine kobber-bremserør...
Tror ofte de setter opp dette punktet dersom de ikke finner noe serlig annet.
  (trådstarter)
   #27
 969     0
Det er fortsatt ikke så mange her inne på forumet som er skeptisk til rør i rør.
Signatur

bex
   #28
 4,293     Østlandet     0
finnes det noe bedre?  selv om det kan være problemer med det så er vell det som er det beste til dags dato?
Signatur
   #29
 3,997     Oppland     0
Til informasjon:
Bremserør på svært mange biler er stål, ikke kobber.
Stål ruster, kobber ruster ikke, oh kobber/nikkel ruster ikke.

Stål brukes fordi det er rimeligere, men mange produsenter bruker nå kobber/nikkel legering for å stoppe rustproblematikken.
   #30
 3,387     0

Til informasjon:
Bremserør på svært mange biler er stål, ikke kobber.
Stål ruster, kobber ruster ikke, oh kobber/nikkel ruster ikke.

Stål brukes fordi det er rimeligere, men mange produsenter bruker nå kobber/nikkel legering for å stoppe rustproblematikken.


Kobber "ruster" eller rettere sagt oksyderer det også, men til forskjell fra de fleste typer stål så oksyderer kobber og aluminium slik at det dannes en overflate som tetter for videre oksydering i dybden.

En får også stållegeringer som kun ruster i overflaten uten at det går i dypet av metallet.

Kobber"rust" er grønn mens alu"rust" er matt og stål"rust" er brunt.

Kobber/nikkel ruster også men den oksyderte hinnen er meget tynn og en får derfor en oppfatning av at den ikke ruster.

Egentlig er forskjellene her hvor dypt oksydideringen går og hvilken fargeendring den danner.

Grunnet bruk av salt i større grad har mange biler fått store problemer med rust i bremsedeler som rør og calipere.