#91
 120     Oslo     0
Jeg må visst være ekstremt heldig med håndverkerne jeg bruker siden de gir meg frie hender på en rekke områder. Rørleggerens svar på om han hadde noe i mot at jeg anskaffet kraner, vasker, dusj, badekar osv. selv, var "nei selvfølgelig ikke, da får du det akkurat som du vil". Tror ikke han og familien sulter for det.
Signatur

   #92
 3,216     0
At rørleggere kan bli holdt ansvarlig for at ett godkjent produkt som er rette type for jobben svikter etter montering har jeg vanskelig for å tro. Kan rørleggerene bekrefte dette. På hvilken måte får man regress for dette? Hva konkret mener man er gjort uansvarlig? Og at man må betale selv for å bytte ut, det er greit nok det, det er ikke noe jeg har lyst til å betale overpris for samtlige varer for å slippe.

Servicebil-rater er også bare noe tull, nesten alle jobber må ha en bil og utstyr for å gjøre jobben hos kunde. Er det spesielt utstyr, greit nok, er det noe som alle får, så er det bare en skjult økning av timeprisene.

Jeg unner rørleggere å få betalt for det de gjør, men jeg ønsker ett "ærlig" system som er lett å forholde seg til, jeg kjøper håndverk, jeg vil dermed ha en klar og tydelig timepris, og ikke flås på deler. Folk er ikke glad i å vite at de blir "lurt". Man yter i mine øyne svært dårlig service når man driver med denne "utstyrsmafia"-taktikken.
   #93
 8     Buskerud     0

Vi driver på med nytt bad, med nye rør, badekar, dusj og full pakke. Vi sjekket med flere rørleggere angende pris og at vi ønsket å kjøpe utstyr selv. Var i utganspunktet ingen som var i mot å montere utstyr vi kjøpte selv. Med litt frem og tilbake sente vi liste med linker til butikkene vi hadde tenkt å handle fra. Dette matchet rørleggeren mer eller mindre så vi kom ut marginalt dyrere med full pakke fra rørlegger firma. Kontra arbeid + holde utstyr selv. Og ikke minst en hel hau av administrering spart fra vår side.

Så det trenger faktisk ikke være så mye dyrere å handle hos rørleggeren. Men vær forberedt på å forhandle Wink De handler somregel hos samme plass som nettbutikkene som selger vvs utstyr.

Jensmun:
Bil sammenligningen er etter min mening rimelig lite relevant da det sist jeg sjekket ikke var noen statelige avgifter på hverken t-koblinger eller sisterner ;)



Ja der kan du se, mange andre som også oppdager at det blir slik. og det er jo bra! :)
Sammenligningen er bare at vi bor i verdens rikeste land, hvor det også er ganske kostbart å leve, og kan dermed heller ikke sammenligne alle priser opp mot andre lang. Derav bil sammenligning! blir feil å sammenligne bilpriser med sverige når vi bor i norge. dette gjelder også andre varer og tjenester.
Signatur
   #94
 7,686     Bærum     0
Bilpriser er og blir et dårlig eksempel. Norge har spesielt høye avgifter på bil som gjør dem dyre. Dette vet vel "alle". Biler, var i alle fall tidligere, billige i Norge når du ser bort fra avgifter. Mange kjøpte bil i Norge for eksport pga. prisene. Du kan jo sammenligne brunevarer og se om du finner de samme forskjellene der. Ellers er jeg enig i at kostnadsnivået i Norge er høyere enn i de fleste land, noe som også vil gjenspeiles i prisene. Å argumentere med regresskrav mot rørlegger for feil på godkjent utstyr blir litt søkt i mine øyne. Skulle gjerne se eksempler på det.
Siste redigering: Wednesday, April 25, 2012 10:27:21 AM av Torango
   #95
 8     Buskerud     0
Om det skulle oppstå vannlekkasje pga ukjent armatur uten godkjenninger og det blir en stor skade, så vil kunden kontakte f.selskapet sitt, de vil kontakte rørleggeren og vi må komme og se på skaden. (ufakturerbar tid?) Er det kun armaturen som er grunnen til lekkasjen så vil jo vi nekte skyld siden vi ikke har levert krana. Hvis kunden er vrang så kan han henvende seg til klagenemnda og så vil tiden og saken begynne rulle. selvom Rørleggeren til slutt skulle bli "fritatt" for alt ansvar så vil det bli mange timer som har gått bort til surr, og resultatet er tapte penger.

Allt tid vi bruker som ikke kan faktureres er et tap.
Dermed bruker vi produkter vi kjenner, som vi kjenner kvaliteten på, og som vi VET at vi får tak i reservedeler og at alt av reklamasjoner og reserve deler for å utbedre en evt reklamasjon fåes der vi har kjøpt kranen.
Kjøper kunden kranen selv et annet sted er kunden selv ansvarlig for å kontakte salgsstedet evt leverandør og få deler, rørlegger regningen må de ofte dekke selv, hvis ikke de kan videresende rørlegger regningen til leverandøren.

hvor mye er det da å spare på å kjøpe denne kranen selv?

enig i at bilpriser er et litt dårlig eksempel men som du sier er dette noe ALLE vet, derfor jeg brukte det som eksempel.
Signatur
   #96
 8     Buskerud     0

At rørleggere kan bli holdt ansvarlig for at ett godkjent produkt som er rette type for jobben svikter etter montering har jeg vanskelig for å tro. Kan rørleggerene bekrefte dette. .



"Omsorgsplikten
I Håndverkertjenesteloven §5 (1) står det Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veilede eller samrå seg med forbruekren.
Dersom rørlegger mener at produktet du leverer ikke er tilstrekkelig dokumentert eller han har dårlig erfaring med produsent eller produkttype, skal rørlegger altså fraråde deg montering.

Videre står det i Standard Norges byggeblankett 3501 pkt.9 at forbrukeren har risikoen for kvalitet og anvendelighet av materialer og utstyr han forlanger brukt. Med mindre tjensteyteren varsler forbrukeren, blir han likevel ansvarlig for svikt i kvalitet og anvendelighet som han ut fra sin fagmessige kunnskap burde ha oppdaget. "

Her er det bare for kunden å nekte at rørleggeren har opplyst om dette og vips, rørleggerens ansvar! Det blir da ord mot ord med mindre noe skriftlig dokumentasjon foreligger!

http://www.skikkeligrorlegger.no/produkter/naar-roerleggeren-sier-nei-article97-121.html
http://www.skikkeligrorlegger.no/produkter/hvorfor-handle-vvs-produkter-via-roerlegger-article86-121.html
Signatur
Ebe
   #97
 4,452     Vestlandet     0
Slik er det jo i mange bransjer. I anleggsbransken er det vi som entreprenør som står ansvarlig for det vi monterer eller leverer. Det er vi som står ansvarlige ovenfor byggherren (samme som forbruker i privatsaker). Så får det være opp til oss om vi vil ta det videre med vår leverandør om vi mener de står ansvarlige ovenfor oss. I de poster der byggherren spesifiserer hvilke produkter de skal ha, så står vi uten ansvar for produktet og bare leverer det byggherren vil ha. Men vi sier selfølgelig ifra til byggherren hvis vi mener noe burde vært annerledes.

Akkurat slik er forholdet mellom rørlegger og privatperson også. Så dette er ikke unikt for håndsverkerbransjen.
Signatur

   #98
 425     0
Her er det bare for kunden å nekte at rørleggeren har opplyst om dette og vips, rørleggerens ansvar! Det blir da ord mot ord med mindre noe skriftlig dokumentasjon foreligger!


Nå er det iallefall der hvor jeg jobber at all ansvarsfraskrivelse foregår i skriftlig form. Alt annet er i mine øyne ganske uproft, så dette bør ikke være noe problem. Men som andre også har skrevet står jo en hver håndtverker fritt til å velge å ikke gjøre en jobb.
   #99
 10,486     Akershus     0

I de poster der byggherren spesifiserer hvilke produkter de skal ha, så står vi uten ansvar for produktet og bare leverer det byggherren vil ha. Men vi sier selfølgelig ifra til byggherren hvis vi mener noe burde vært annerledes.


Mener du at hvis byggherre ber om noe spesielt, og dere leverer dette, så er dere ikke ansvarlige for det  ???

Hvis rørleggeren foreslår hvit dass, jeg ber om en grønn, rørlegger installerer grønn dass, dassen begynner å lekke etter et år, så er da ikke rørleggeren ansvarlig, siden det var jeg som var dum nok til å be om grønn dass?


Sånn generelt ser jeg egentlig ikke helt problemet. Kommer jeg drassende med en kran, og ber rørleggeren montere den, hvorfor kan han ikke da bare gjøre jobben, fakturere for timene som er medgått, og notere at han har ansvar for jobben, ikke selve krana siden kunden selv kom med krana?

Krana lekker : kundens ansvar
Et rør sprekker opp : installatørens ansvar.


Men klart, de fleste tjener jo penger på både varene og tiden, så jeg skjønner godt at de helst ønsker å levere alt selv, og håndtverkere er jo i sin fulle rett til å selv sette premissene hvis de skal gjøre en jobb.
Signatur
   #100
 3,216     0


At rørleggere kan bli holdt ansvarlig for at ett godkjent produkt som er rette type for jobben svikter etter montering har jeg vanskelig for å tro. Kan rørleggerene bekrefte dette. .



"Omsorgsplikten
I Håndverkertjenesteloven §5 (1) står det Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veilede eller samrå seg med forbruekren.
Dersom rørlegger mener at produktet du leverer ikke er tilstrekkelig dokumentert eller han har dårlig erfaring med produsent eller produkttype, skal rørlegger altså fraråde deg montering.

Videre står det i Standard Norges byggeblankett 3501 pkt.9 at forbrukeren har risikoen for kvalitet og anvendelighet av materialer og utstyr han forlanger brukt. Med mindre tjensteyteren varsler forbrukeren, blir han likevel ansvarlig for svikt i kvalitet og anvendelighet som han ut fra sin fagmessige kunnskap burde ha oppdaget. "

Her er det bare for kunden å nekte at rørleggeren har opplyst om dette og vips, rørleggerens ansvar! Det blir da ord mot ord med mindre noe skriftlig dokumentasjon foreligger!

http://www.skikkeligrorlegger.no/produkter/naar-roerleggeren-sier-nei-article97-121.html
http://www.skikkeligrorlegger.no/produkter/hvorfor-handle-vvs-produkter-via-roerlegger-article86-121.html


Rikitg, så rørleggeren har ikke noe ansvar når man monterer ett godkjent produkt som det viser seg å være feil med, fordi produktet faktisk er tilstrekkelig dokumentert. Om rørleggeren vet at produktet allikevel er dårlig, så er det jo en selvfølge at man sier ifra om sine bekymringer, og da gjerne skriftlig, som andre profesjonelle aktører gjør. Jeg ser ikke problemet? Dette er ikke akkurat noe unikt for rørleggerbransjen. Eneste forskjellen er at man bruker det som unnskyldning for å selge overpriset utstyr istedet for å prise timene som man bør.