1,482    2    0  

Rørleggeruhell: Grunnlag for kompensasjon?

 225     0
I forbindelse med oppussing av et lite bad har jeg hatt rørlegger i hus, og dette har vært en litt broket erfaring.

Selve jobben i første omgang krevde flere timer enn jeg mener er nødvendig, mye forskyldt at rørlegger som hadde planlagt jobben ble sykemeldt og en nyansatt svensk rørlegger med erfaring utelukkende fra Sverige ble satt på jobben. Ene var at han måtte sette seg inn i hva første hadde planlagt, og hadde flere turer til engros for å bytte deler, andre at mannen ikke var veldig vant med PEX. Dessuten hadde byttingen på engros ført til at listen med forbrukt materialer jeg ble fakturert var nokså dobbel.

Den manglende erfaringen med PEX resulterte i at jeg reklamerte på jobben siden det var to opplagte feil; PEX-rør koplet på kopperrør i ordinært tørt rom (bøtteskap) hadde ikke forseglet varerør og ingen varerør var ikke ført inn i fordelerskapet på badet. Firmaet beklaget storveis det inntrufne og sendte straks en ny rørlegger med lærling for å rydde opp og revidere materiallista. Som et hendig uhell pratet disse forbi hverandre og klarte å sette vanntrykk på anlegget med røret til vanncisterna på badet frakoplet. Dette ble heldigvis oppdaget innen et par minutter, men likefult rekker en del vann å komme ut av et 16mm rør med 4-5bar bak seg.

Badet er i 2. etasje og cisterna står i toppen av en vertikal sjakt hvor rør og avløp er ført ned til kjelleren  Resultatet ble at i begge etasjeskillerene er 40-50cm med isolajson i ett bjelkerom våt/fuktig og det er mulig det er kommet noe fukt bak kledning i kjeller. Det er ikke på noen måte snakk om en stor eller omfattende vannskade, kun en ergelig triviell hendelse som sannsynlig ikke vil gi noen som helst problemer. På badet har ikke gulvet fast dekke enda, så her er det bare å ta ut våt isolasjon og la tilstøtende trevirke tørke. I kjeller derimot må jeg ta ned takkledning i et bøtteskap i enden av vertikalsjakta for å skifte den fuktige isolasjonen og kommer da også sånn passe til for å kike ned bak kledningen.

Økonomisk sett er det ikke noen nevneverdig kostnad, er sannsynlig kun snakk om ei takplate og en kvadrat eller to med isolasjon, men bør jeg be firmaet om en form for kompensasjon eller rabatt pga bryderi og ekstra arbeid dette har påført meg? Føler litt det er å klage bare for å klage, men tilfredstillelsen er nokså tynn når jobben i utgangspunktet ble kostbar mhp forbrukte timer, deretter reklamasjon som krevde at jeg tok meg en halv dag fri fra jobb og deretter tørking og rydding. Er jo som nevnt ikke noe stort eller omfattende uhell, men akkurat nok til at det er temmelig ergelig.

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg er helt enig med Geir.

Når de er i en bransje som bruker folks frykt for følgene av ufagmessig arbeide, så bør de legge seg langflate. Alle kan gjøre feil, men her ble det så mange på ett sted at det må gjøre vondt for en bedriftsleder med yrkesstolthet. Men uten at han/hun vet om det skjer ingenting. Og det kan lett bli like ille eller værre neste gang.

Er du for beskjeden/snill til å kreve noe, så meld likevel inn din misnøye og se hva reaksjonen blir.

Signatur