#11
 27     0
Var igjennom et lignende tilfelle der bad i leilighet ble pålagt pusset opp av borettslag etter at jeg selv hadde kostet på det mye penger og arbeidet som tidl var utført da var av høy standard. Flisleggingen som ble utført ifb. med bytte av sluk var derimot svært dårlig. Fugebredde på gulv var spesifisert til 3mm, men varierte mellom 2-10mm(!) og opptil 5-6mm i høydeforskjell fra en flis til neste (20x20cm diagonallagte fliser på gulv, *veldig* behagelig å trå på med bare føtter!).

Jeg hentet inn takstmann som underkjente arbeidet mtp. på den estetiske gjennomføringen og fikk papirer på at jobben ikke var utført i henhold til krav og standard. Husker ikke hvilken standard han henviste til i dokumentasjonen da det er noen år siden, men han viste til krav om at bla fugebredde og høydeforskjell på flis skulle ligge innenfor visse avvik.

Jeg nektet å betale for jobben og solgte leiligheten kort tid etter så det var ikke noen stor krise for meg, men hadde aldri akseptert det om jeg skulle fortsette å bo der.

   #12
 802     Akershus     0
Rent juridisk, bør du varsle om det du mener er en mangel, snarest mulig etter at du ble klar over den.
Venter du for lenge risikerer du å tape evt. krav.
   #13
 3,840     Haugesund     0

Husker ikke hvilken standard han henviste til i dokumentasjonen da det er noen år siden, men han viste til krav om at bla fugebredde og høydeforskjell på flis skulle ligge innenfor visse avvik.


Han viste nok til NBI 520.008, og tabell 2 i NS 3420-0-1999 Som tar for seg toleranseklasser.
Fliser stiller anbefalt i kl.2

Som sier målt lengde:
2m = +/- 3mm for planhet.
1m = +/- 2mm for planhet.
0,25m = +/- 1,2mm for planhet.
Signatur
   #14
 112     0
Mulig jeg er litt sent ute, men jeg skal nå uansett vurdere å ha inn en takstmann.

Det har skjedd i saken er:

-mens fliseleggeren var nesten ferdig på jobben med å fliselegge 2 bad, skjønte jeg at ting ikke var som det skulle være. Jeg ble enig med entrepenør(som har vært meget ryddige overfor meg i denne prosessen)at vi skulle få en uavhengig part til å ta en kikk på jobben. Dette var ikke en takstmann, men en annen fliselegger i området vi bor. Han mente jobber var dårlig gjennomført, men mente at det kun var rimelig at deler av jobben måtte gjøres om igjen. Så ca. 10kvm vegg måtte rives og flises om igjen. Her var feilene så graverende at rørlegger antakeligvis ville få problemer med å henge opp baderomsmøbler. Dette ble bekostet av fliselegger og entrepenør.

Vi har overtatt huset, og hatt overtagelse. Så mulig jeg ikke har fnugg av rettigheter lenger, men denne saken har vært en varm potet en god stund fra min side - så entepenør vet at jeg er veldig misfornøyd. Saken er at jeg ikke har betalt alle fakturaer ennå, og jeg vurderer å be om kompensasjon(rabatt) for at badene er langt unna det jeg hadde forventet. Det er mye slurv og estetiske feil som opprører meg hver eneste gang jeg kommer inn på badet. Jeg tenkte altså ikke å få alt revet og bygd opp igjen, men syntes at man burde få litt kompensasjon for å ikke få varen man bestillte. Derfor vurderer jeg å kalle inn en takstmann og få hans vurdering.

Hadde jeg visst hvordan dette skulle bli, hadde jeg bestilt rimeligere fliser uten rettskåren kant. Så mitt råd til alle som vurderer å kjøpe rettskårne fliser er å sjekke at fliseleggeren faktisk mestrer slike fliser. For det gjorde ikke vår fliselegger, og det er jeg som sitter igjen med "svarte-per"  >Sad
   #15
 112     0
Følger opp denne.

Det som skjedde i vår sak var at det ble bestemt at deler av jobben skulle rives, noe som ble gjort. Og fliseleggeren måtte legge fliser på nytt. Men etter å ha bodd her noen måneder nå, ser jeg stadig vekk nye feil, og irriterer meg grenseløst over hvor slurvete alt er gjort. Har det noe for seg å ta inn en takstmann som kommer med en vurdering av hele jobben, og evt. legge frem dette på "ettårskontrollen" (som skal være i oktober). Jeg får rett og slett høyt blodtrykk av å være på badene våre, og kjenner at jeg kunne tenke meg å få hele skiten revet og gjort på nytt av en skikkelig fliselegger. Er det i det hele tatt noe poeng for meg å forsøke?
   #16
 4,148     Oslo Vest     1
Edit, jeg skjønner etter å ha lest hele tråden at det er finishen du er misfornøyd med. Legg gjerne med noen bilder av det. Når det gjelder mangler og feil skal som du selv sier dette ha blitt oppdaget ved overtakelsen. Jeg oppfatter det slik at badet er utbedret etter dette, men at du pånytt er misfornøyd med finishen på jobben som er gjort. Så lenge jobben er gjort iht til aksepterte toleranser og det ikke finnes noen direkte "regel" for hvordan fliser skal skjæres tror jeg du stiller svakt. Dog, siden jobben tydeligvis var en reklamasjonsjobb burde det jo vært sjekket både fra entreprenøren og ikke minst deg. En aksept av utført jobb vil jo gjøre at du stiller dårligere med reklamasjon, såfremt det ikke er en skjult mangel da.

Men jeg har full forståelse for at slik manglende finish er et irritasjonsmoment.
Signatur
   #17
 175     Østlandet     0
Vi har akkurat fått lagt fliser på vårt bad ifb. bygging av nytt hus og ser at veggene i dusjsonen
hvor det er mosaikkfliser buler ut 5-8 mm litt her og der.
Det ser ikke pent ut og vi ga straks beskjed til ansvarlig
entreprenør som lovte å få utførende håndverker til å se på dette.

Mhp. NS 3420 - er det ikke så enkelt at dersom normen ikke er tilfredsstilt så er det som
en mangel å regne og vi slipper all mulig videre diskusjon?

Det vi ikke ønsker er at utførende håndverker kommer med forklaringer til hvorfor det
er som det er, og at det må være slik osv osv. og prøver å overtale oss til å akseptere
dette, enten som det er, eller via en kompensasjon. Vi ønsker bare å forholde oss til standarden
og dersom den ikke er tilfredsstilt, få jobben utbedret slik at den tilfredsstiller standarden.
 

   #18
 1,126     Østfold     0

Vi har akkurat overtatt et bad som er levert fra Comfort kjenden, men er ikke helt fornøyd med leveransen. Når vi ser på flisene fra ulike vinkler ser vi at flisene rett og slett er montert skjevt over det hele. Ikke store avvikene, men det blir ikke så pent når det er ujevnheter over alt!

Når man kjenner på veggen med hånda så er det ikke noe problemem for de fleste å kjenne alle de spisse kantene, og slik skal det jo ikke være? Fugene er også lite pene...ser små groper og hakk i fugene over alt.

På overtagelsesdagen hadde vi en "befaring" av badet. Vi påpekte da disse feilene, men ble raskt avfeid med at de hadde bygget flere hundre baderom, og Comfort kjeden visste godt hva som var bra og hva som ikke var bra - hos oss var det meget bra!! (Selvfølgelig).  Vi føler oss litt lurt og er ikke fornøyd med å betale 250.000 ,- for noe vi opplever som et amatørmessig utført arbeide!

Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg kunne montert dette penere selv. En av grunnene til at vi spanderte på oss et så dyrt bad var jo nettopp at vi ønsket en plettfri utførelse og ikke noe amatør arbeid...og så ble det dårligere  ;D

Noen som vet hva jeg kan kreve av kvalitet/toleransekrav på montering av fliser?
Det jeg frykter mest er at samme idioten har lagt like lite innsats i membran osv...krise!

Flislegegren var forøvrig en "læregutt" som jobbet under oppsyn av en fagmann. Problemet er at han stort sett var alene og jeg tror terskelen for å rive med monterte fliser er meget stor!

hjelp!


Comfort... Fy £$€! De luringene der skal aldri mer inn i mitt hus.
Hvilken avdeling var du i kontakt med?

Forøvrig har vi vel diskutert flislegging her i en tidligere tråd, og funnet ut at profesjonell flislegging er en hastighetsøvelse fremfor en presisjonsøvelse.
   #19
 22,342     Akershus     0
Hvis det er viktig med presisjon så tar du det med i avtalen. Dessuten bør du tenke på at du ikke velger raskeste og rimeligste tilbudet. Husk REFERANSE. Se på arbeid fliselegger har gjort. Jeg trodde dette var vanlig. Jeg har vist bad til kunder som har ønsket fliselegging og fått jobber på grunnlag av dette.
   #20
 26     Bergen     0

Når det er snakk om et helt (?) nytt hus har det ikke noe å si om du har tatt over huset med tanke på klagemuligheter. Når det er nytt skal alt være i orden uansett, og du har 5 års reklamsjonsrett. Ikke som ved kjøp av "brukt" hus der du "kjøper som sett".