#11
 38,264     Lillestrøm kommune     0
Levetid på Oso er veldig forskjellig, nå har de visst begynt å levere N modellen i hele Norge, men for noen år siden var levetid i en Trøndelag kommune bare 14 dager så leverandører måtte der sjekke nøye å levere kun N modellen til denne kommunen.

Men støtter ellers siste kommentar om mulig rusk i sikkerhetsventil

  (trådstarter)
   #12
 8     0
Bytt sikkerhetsventil. Ofte blir den sliten om den har blitt utløst mye. Er vvb veldig gammel kan man lile gjerne skifte hele. Jeg vil påstå at en fra 2004 bør man bytte. Disse osoene lurer jeg på om har en tendens til å ruste der sikkerhetsventilen er plassert? Ta av dekselet og sjekk at ikke det kommer fra selve tanken.

Sjekk selvfølgelig ekspansjonskaret først at ikke dette er gåent. Og at lufttrykket på dette harmonerer med reduksjonsventilen innstilling og hva manometeret viser. Jeg pleier å sette lufttrykket til 0,25bar over hva trykket etter reduksjonsventil er.

Ekspansjonskaret monteres på kald side pga levetid. Trykket på kald og varm side er tilnærmet likt.


Det burde ikke være gåent det er flunkende nytt og nettopp montert.
Trykk etter reduksjonsventil ble av rørlegger oppgitt til å være 5.5 bar.
Ekspansjonskaret ble fylt/målt til 5.7 bar.

Sikkerhetsventilen har aldri blitt utløst før nå i forbindelse med montering av tilbakeslagsventil.

Mulig du blander her og at Zippy er inne på noe.
Er sikkerhetsventilen gammel, er det ikke unormalt at den ikke holder tett etter at den først åpner.


Men den lekker ikke hele tiden. Det er etter at varmtvann har blitt benyttet.
Jeg tenker da at det er fordi trykket blir for høyt.

Jeg prøver mest å finne ut hvor problemet ligger.

Rørlegger som installerte vannmåler/tilbakeslagsventil sier bytt bereder.
Men jeg har ikke lyst til å ta en kostnad på 15000 og så potensielt sitte igjen med samme problem fordi det egentlig lå et annet sted.

Slik jeg ser det er det ingenting som tyder på at ikke vvb fungerer som den skal.
Den varmer opp vann etter bruk. Rør inn blir varmt/kaldt vekselvis, noe som jeg tolker at den ikke har hengt seg opp i "koke-modus".

  (trådstarter)
   #13
 8     0
@zippy. Her står en blå OSO fra 1982, null problemer med den.


Er ikke det samme som at ikke det er problemer med andre beredere.

Ett ekspansjonskar på 18l er mer enn nok. Ett på 18l skal holde til ca 3stk 200l beredere. I og med det også er nytt og sjekket i år og at rørleggeren har skrevet hva trykket skal være så er det rimelig å anta at:


1. sikkerhetsventilen er sliten (selv om det ikke har vært ett problem før). Bør da byttes

2. den har utløst og det ligger noe drit imellom. Dette er ikke uvanlig. Prøv å åpne den fult også stenge den (den klikker over i stengt når du vrir). Ofte løser dette problemet.

(Sjekk at etv ventil for service/avtapping av ekspansjonskar ikke er glemt i stengt stilling)


Men ville det ikke da lekket hele tiden? Det lekker kun når den varmer opp nytt vann etter vv bruk.

Har prøvd å spyle ut slik ja. Ingen forskjell.
   #14
 5,241     Sørlandet     0
Nei, ikke alltid den vil lekke hele tiden. Man får trykkøkning også med fungerende ekspansjonskar. Selv om det er mindre.

Du kan sjekke ved å koble på ett manometer på f.eks dusjslangen. Øker det til 9 bar så gjør sikkerhetsventilen det den skal og eksansjonen blir ikke tatt opp i ekspansjonskaret slik det skal.

Og det er egentlig eneste måten å sjekke på. Eller så må du koble en ny sikkerhetsventil etter den gamle men det er egentlig ikke greit. Ihvertfall ikke permanent.

For en enkel sjekk av ekspansjonskaret kan du trykke på ventilen (bilventilen /luftpåfyllingen) og få ut en liten luftstøt. Er det vann i det er ekspansjonskarer ødelagt. Kan være ødelagt selv om det er nytt.
   #15
 25,354     Akershus     0
Min tolkning:
Defekt ekspansjonskar eller med feil forhåndstrykk.

Sikkerhetsventilsen synes ny og gjennomspylt.
Vi antar at det ikke er noen tilbakeslagsventil eller annen form for tilbakeslagssperre mellom vvb og ekspansjonskar.

Test av fortrykk:
Steng hovedkran
Åpne laveste kv kran i huset og la stå åpen.
På ekspansjonskar, finn en bilventil, ofte under et stort gummilokk. Med bilpumpe/manometer test trykk i ekspansjonskaret. Skal være ca samme trykk som innstilt/målt verdi ved «trykkreduksjonsventilen". Sjekk at det er åpent fra kv og inn på ekspansjonskaret. Dvs at ingen serviceventil er stengt.

En kontroll, på funksjonen kan en få ved å gjøre som zippy foreskriver, sette et manometer på en vv-kren. I normal drift skal en her lese samme trykk som på «trykkreduksjonsventilen". Om en har tappet en god slump varmt vann, vil en se at trykket øker og at det øker likt ved «trykkreduksjonsventilen" og ved vv-krana. Trykket øker, men skal ikke nå 9 bar, utløsertrykket for sikkerhetsventilen. Dersom trykket ved vv-krana øker over inntaket, så er det en form for tilbakeslagssperre mellom vvb og ekspansjonskaret, f.eks i en seteventil. Med en slik sperre, vil ekspansjonskaret ikke gi noen effekt.



Signatur