Da kan jeg evt. be om en manometer mot et pristillegg, litt upraktisk å male uten noen målepunkter også. Eller jeg kan satse på stabilt gate/reduksjonstrykk som er satt? Feks 4.5 bar så jeg kan ta det som utgangspunktet?
Enig at det er helt ulogisk, så jeg sjekket igjen:
Høiax Titanium Expand manual:
"Ladetrykket skal være 0,2-0,5 bar over driftstrykket. Om ekspansjonskaret ikke har riktig ladetrykk, justeres dette ved å slippe luft ut av karet eller påfylling av luft med en luftkompressor eller en håndpumpe (eks. sykkelpumpe)."
Flamco Airfix A manual:
"Adjust the pre-charge of the expansion vessel to a value of 0.2 bar lower than the minimum cold-water pipe pressure. See the vessel label for the pre-charge"
Skal møte med rørlegger neste uke, må bytte plass på karet i hvert fall! Jeg kan allerede forutsi hva de kommer til å anbefale, at de sjekker karet årlig, men det gjør jeg selv
Om jeg ikke har tilbakeslag/reduksjonventil inni bolig, kan jeg anta at det finnes minst en tilbakeslagventil før vannmåleren? Men om innetrykk er ikke jevnt, så feks mellom 3,2 - 5,4 Bar ila dagen/helgen, hvordan setter jeg ladetrykk på karet? Og må jeg egentlig måle innetrykk også hver gang jeg gjør det?
Tilbakeslagsventil: Usikker på om det er krav om slik, spesielt i nyere oppsett. Hører begge deler En tilbakeslagsventil kan være en kort «rørdel , lett å overse. En trykkreduksjonsventil vil også fungere som en tilbakeslagsventil.
Innstilling av trykk i kar: Gjøres med det trykket en har straks etter at en har tappet så mye vann/varmtvann, at karret er tømt. I vanlig drift vil en kunne avlese trykkøkning mens karet mottar vann fra utvidelsen i vvb. Straks en tapper litt, vil trykket synke til innløpstrykk idet karet gir fra seg vann til tappingen. Dersom det ikke er noen tilbakeslagsventil mellom kald side og et punkt før kar og vvb, så vil en kunne tømme karet både ved å tappe kaldt og varmt.
Det som er litt dumt er at jeg ikke var så oppmerksom siste gang jeg var på huset, siden jeg hadde mye å se/sjekke. Men jeg tok et bilde og jeg kan bare se hovedstoppekran og Aqualarm magnetventil på. Jeg vet at tilbakeslagventil (non-return/check valve) ser ut som en del av rør (måtte bytte retningen på en god del av de på produksjonssted til firmaet mitt i Korea for de monterer som oftest alle feil! ) men kan ikke gjenkjenne det på bildet, men ikke hele greia er synlig på bildet! Reduksjonventil (pressure reduce valve) fungerer også som tilbakeslagventil, som du nevnte, ja.
Skjønner godt hva du sier om innstilling av trykk. Det er en selvfølge at trykk i systemet er noe høyere enn innløpstrykk pga oppvarming/ekspansjon og dynamisk trykk ved kranstenging og det er hele formålet med ekspansjonskar. Det jeg prøver å finne ut er enkleste måte å finne ut hva innløpstrykk egentlig er, så jeg kan innstille ladetrykk på selve karet.
Best er sikkert å ha en manometer på innløp, før tilbakeslag/reduksjonventil men det får jeg sannsynligvis ikke. Også mulig med manometer på røret til karet og gjøre som du skrev, men om jeg forsto deg godt (og hva logikk tilsier) mente du at jeg kan egentlig tape nok vann så karet er tomt for vann og membran er oppblåst. Da er trykket på gass/nitrogen side inni membranen akkurat det samme som vann i rør til karet (ekvilibrium) som er det samme som innløpstrykk, så du måler og tar det som utgangspunktet til justering av trykk? Kanskje best å la vannet renne mens du måler trykk da, rask stenging av kran kan forårsake oppbygging av trykk i systemet!
Fornuftig, men kan jeg egentlig droppe å måle/estimere innløpstrykk i det hele tatt og bruke trykk som var målt for første gangs justering (av rørlegger som monterer)?
Dette manometeret er ikke noe en ser på titt og ofte, kan bruke noe enkle greier midlertidig koblet til en kran også. Trykket er ikke veldig viktig før en har et kar som er i snaueste laget, da er trykket viktig for å utnytte tilgjengelig kapasitet maksimalt. Det derfor en gjerne setter trykket på akkumulatortanker i pumpeanlegg like under innkoblingstrykket - for å få så stor akkumulatorvirkning som mulig med en gitt tank.
Skjønner, det kommer an på design og "sikkerhetsmargin"
Jeg gjorde en liten utregning for min eksempel, for moro skyld
Formålet med karet er å unngå aktivering av sikkerhetsventil i alle fall, teoretisk verste fall inkludert:
Sikkerhetsventil åpner ved 10 Bar, så vi kan akseptere maks trykk på 9 Bar i systemet. Innløpstrykk er på 4 bar (anslag), temperatur 4 C Ikke noe høydeforskjell mellom VVB og kar Termostat på bereder stilt til ECO (60 grader) VVB på 300l Ladetrykk på 4 Bar (forenkler kalkulasjon)
La oss ta absolutt verste fall, da VVBen fylles med kaldt vann uten tapping og varmer den opp til 60 grader
Ekspandert vann er på 300l x (1/0.98319 -1) = 5,1l Minimum volum på karet = 5.1l * ((1 - (4+1)/(9+1)) = 10.2l (+1 her for det er absolutt trykk og 4/9 bar er relative til atmosfæretrykk på ca 1 bar)
Enig at det er helt ulogisk, så jeg sjekket igjen:
Høiax Titanium Expand manual:
"Ladetrykket skal være 0,2-0,5 bar over driftstrykket. Om ekspansjonskaret ikke har riktig
ladetrykk, justeres dette ved å slippe luft ut av karet eller påfylling av luft med en
luftkompressor eller en håndpumpe (eks. sykkelpumpe)."
Flamco Airfix A manual:
"Adjust the pre-charge of the expansion vessel to a value of 0.2 bar lower than the minimum cold-water pipe pressure. See the vessel label for the pre-charge"
Jeg kan allerede forutsi hva de kommer til å anbefale, at de sjekker karet årlig, men det gjør jeg selv
Siste spørsmål til deg, KjellG:
Om jeg ikke har tilbakeslag/reduksjonventil inni bolig, kan jeg anta at det finnes minst en tilbakeslagventil før vannmåleren?
Men om innetrykk er ikke jevnt, så feks mellom 3,2 - 5,4 Bar ila dagen/helgen, hvordan setter jeg ladetrykk på karet? Og må jeg egentlig måle innetrykk også hver gang jeg gjør det?
Takk
Usikker på om det er krav om slik, spesielt i nyere oppsett. Hører begge deler
En tilbakeslagsventil kan være en kort «rørdel , lett å overse. En trykkreduksjonsventil vil også fungere som en tilbakeslagsventil.
Innstilling av trykk i kar:
Gjøres med det trykket en har straks etter at en har tappet så mye vann/varmtvann, at karret er tømt.
I vanlig drift vil en kunne avlese trykkøkning mens karet mottar vann fra utvidelsen i vvb. Straks en tapper litt, vil trykket synke til innløpstrykk idet karet gir fra seg vann til tappingen. Dersom det ikke er noen tilbakeslagsventil mellom kald side og et punkt før kar og vvb, så vil en kunne tømme karet både ved å tappe kaldt og varmt.
Reduksjonventil (pressure reduce valve) fungerer også som tilbakeslagventil, som du nevnte, ja.
Skjønner godt hva du sier om innstilling av trykk. Det er en selvfølge at trykk i systemet er noe høyere enn innløpstrykk pga oppvarming/ekspansjon og dynamisk trykk ved kranstenging og det er hele formålet med ekspansjonskar.
Det jeg prøver å finne ut er enkleste måte å finne ut hva innløpstrykk egentlig er, så jeg kan innstille ladetrykk på selve karet.
Best er sikkert å ha en manometer på innløp, før tilbakeslag/reduksjonventil men det får jeg sannsynligvis ikke. Også mulig med manometer på røret til karet og gjøre som du skrev, men om jeg forsto deg godt (og hva logikk tilsier) mente du at jeg kan egentlig tape nok vann så karet er tomt for vann og membran er oppblåst. Da er trykket på gass/nitrogen side inni membranen akkurat det samme som vann i rør til karet (ekvilibrium) som er det samme som innløpstrykk, så du måler og tar det som utgangspunktet til justering av trykk? Kanskje best å la vannet renne mens du måler trykk da, rask stenging av kran kan forårsake oppbygging av trykk i systemet!
Fornuftig, men kan jeg egentlig droppe å måle/estimere innløpstrykk i det hele tatt og bruke trykk som var målt for første gangs justering (av rørlegger som monterer)?
Trykket er ikke veldig viktig før en har et kar som er i snaueste laget, da er trykket viktig for å utnytte tilgjengelig kapasitet maksimalt. Det derfor en gjerne setter trykket på akkumulatortanker i pumpeanlegg like under innkoblingstrykket - for å få så stor akkumulatorvirkning som mulig med en gitt tank.
Jeg gjorde en liten utregning for min eksempel, for moro skyld
Formålet med karet er å unngå aktivering av sikkerhetsventil i alle fall, teoretisk verste fall inkludert:
Sikkerhetsventil åpner ved 10 Bar, så vi kan akseptere maks trykk på 9 Bar i systemet.
Innløpstrykk er på 4 bar (anslag), temperatur 4 C
Ikke noe høydeforskjell mellom VVB og kar
Termostat på bereder stilt til ECO (60 grader)
VVB på 300l
Ladetrykk på 4 Bar (forenkler kalkulasjon)
La oss ta absolutt verste fall, da VVBen fylles med kaldt vann uten tapping og varmer den opp til 60 grader
Ekspandert vann er på 300l x (1/0.98319 -1) = 5,1l
Minimum volum på karet = 5.1l * ((1 - (4+1)/(9+1)) = 10.2l (+1 her for det er absolutt trykk og 4/9 bar er relative til atmosfæretrykk på ca 1 bar)