537    3    0  

Erfaringer med Claims Link og Inspect AS

 1     0
Fikk beskjed av saksbehandler i Claims link at de ønsker å sende en takstmann fra Inspect til å besiktige boligen min. Ble litt skeptisk da jeg leste at nesten alle der tidligere har jobbet for eierskifte. Noen med erfaringer? 

   #1
 4     0
Har ikke konkret erfaring med Inspect, men dessverre er det generelt slik at takstmenn litt for ofte gir uttrykk for en oppfatning som er i samsvar med oppdragsgivers interesse. Dette gjelder etter min oppfatning generelt, ikke bare for eierskifteselskapene. En del vurderinger kan for eksempel være avhengig av skjønn, og da er det rom for et spenn av ulike oppfatninger. I de fleste norske rettssaker som omhandler byggefeil/reklamasjoner på bygg, vil hver av partene ha hver sin takstmann som gir uttrykk for nokså ulike forståelser og der dette gagner oppdragsgiveren. .

Det er også rykter om eierskifteselskaper som ofte har "faste" takstmenn, som av mange oppleves som partiske, uten at jeg vet om det gjelder Claims Link. (Det er jo naturlig at dersom en stor del av inntjeningen din kommer fra et forsikringsselskap, så kan man jo ha incentiver til å finne forhold som støtter oppdragsgivers sak). Jeg vil nesten anta at Claims har faste takstmenn, da de er en stor aktør som bruker takstmenn hyppig.

Du må huske på at eierskifteselskapene har en modus oparandi som medfører at du, selv om du har et god sak, må være forberedt på at kravet avvises og/eller at du tilbys for lite prisavslag. Det er mange som bare "gir seg", slik at disse selskapene tjener mye på å være kranglete og motvillige.

På den andre siden har du neppe noe godt alternativ til å akseptere den takstmannen de sender. Frem til det blir rettssak, så kan du naturligvis nekte noen å komme inn i ditt hus, men det fører neppe noe godt med seg. Hvis dette er en stor sak, bør du vurdere å skaffe deg egen takstmann. Du bør også vurdere advokat, da oversittelse av reklamasjonsfrister og annen formalia ofte blir påberopt i denne typesaker.

Mvh

   #2
 19     0
Jeg har brukt veldig mye tid på å undersøke forholdet mellom Claims link og Inspect. Oppsummering:

- De fleste som jobber i Inspect har tidligere jobbet i Claims Link. Noen har også jobbet i Protetor. De har altså brukt hele eller deler av sitt voksne yrkesliv på å skrive dokumenter på vegne av saksbehandlere i Claims link. Selskapets økonomiske vekst forutsetter at flest mulig får avslag.

- Daglig leder i Inspect har erfaring fra Help forsikring. Her fikk han sparken fordi han i hemmelighet jobbet for eierskifte (enten prorektor eller Claims link). Dette er offentlig kjent. Egen artikkel i Dagbladet om tema.

- Det er kun 2-3 som er medlem av norsk takst. Resten er ikke det. Hva som er grunnen er ukjent. Er man medlem an norsk takst kan takstmann påklages til klagenemnda for takstmenn. Her får man en unik faglig overprøving fordi nemnden består av fagfolk innen bygg. Får man tilsendt en rapport av en takstmann som ikke er medlem i norsk takst så får man heller ikke overprøvd takstrapporten.

- Har en familiemedlem som tidligere har jobbet i Help. Advokatene i Help påstår at Claims Link helst vil ha en rapport fra en som ikke er medlem i nemnda, i og med at man da skipper klagerunde i nemnda. I tillegg er ikke-medlemmer i norsk takst en fordel fordi da kan takstmenn også skrive rapporter uten å være på befaring.

For en utenforstående kan det jeg skriver over, virke overraskende. De fleste tenker «vi bor i Norge; her er det rettssikkerhet . Joda, men Claims link skal tjene penger. Selskaper består av en rekke erfarne advokater. I tillegg ansetter de hvert år nye jurister rett fra studiet. Disse formes til «avslag, avslag, avslag .