2,465
6
6
Gjenopplive Bosch 18V batteripakke
105
Akershus
0
Jeg har 2 18V Bosch (blå) Li-Ion batteripakker til El-verktøy som ikke lenger lader. 4 og 6 Ah. De er fra henholdsvis 2013 og 2017. De har ikke levd ett veldig hardt liv. 4 Ah pakken har nesten utelukkende blitt brukt med bor-/skrumaskin og jeg har vel ikke opplevd at batteriet har blitt varmt slik det kan bli hvis brukt i mer kraftkrevende utstyr. De har heller ikke hatt enormt mange ladesykluser.
Målt pol til pol viser multimeteret at 4Ah batteripakken er 11V. 6Ah er nede i 8,45V. Jeg var egentlig i ferd med å åpne pakkene for å måle de individuelle cellene, men fant ut at noen av skruene som holder plast dekslene er forseglet. Det er det sikkert en grunn til. Tanken var å se om det var mulig å evt. bruke cellene fra begge til å bygge én pakke. Siden jeg begynnte å plundre allerede med dekslene, og med tanke på at det visstnok er noe lur elektronikk, som jeg ikke har greie på, inni der som styrer batteriene, lot jeg det være.
Kan det være noe lavspenningsvern som har satt batteriene i dvale? Når slår dette inn?
Er det noen her som med suksess har klart å gjenopplive slike batteripakker?
Det er så mange forskjellige metoder som blir foreslått på nettet.
- Bruke et tilsvarende men fullt oppladet batteri og koble + til + og - til -
-Bruke en bilbatteri lader til å zappe i 5 sekunder med 20 ampere. Deretter 10 sekunder om første forsøk ikke virket. Lader med regulerbar ampere har jeg ikke. Har bare en "smart" selvregulerende en som ikke gir i nærheten av 20 A. Virker litt som et siste-forsøk metode også.
-Bygge om pakken med nye celler. Jeg tenkte da å gjenbruke celler om det var noen bra og noen døde.
Noen forslag?
Målt pol til pol viser multimeteret at 4Ah batteripakken er 11V. 6Ah er nede i 8,45V. Jeg var egentlig i ferd med å åpne pakkene for å måle de individuelle cellene, men fant ut at noen av skruene som holder plast dekslene er forseglet. Det er det sikkert en grunn til. Tanken var å se om det var mulig å evt. bruke cellene fra begge til å bygge én pakke. Siden jeg begynnte å plundre allerede med dekslene, og med tanke på at det visstnok er noe lur elektronikk, som jeg ikke har greie på, inni der som styrer batteriene, lot jeg det være.
Kan det være noe lavspenningsvern som har satt batteriene i dvale? Når slår dette inn?
Er det noen her som med suksess har klart å gjenopplive slike batteripakker?
Det er så mange forskjellige metoder som blir foreslått på nettet.
- Bruke et tilsvarende men fullt oppladet batteri og koble + til + og - til -
-Bruke en bilbatteri lader til å zappe i 5 sekunder med 20 ampere. Deretter 10 sekunder om første forsøk ikke virket. Lader med regulerbar ampere har jeg ikke. Har bare en "smart" selvregulerende en som ikke gir i nærheten av 20 A. Virker litt som et siste-forsøk metode også.
-Bygge om pakken med nye celler. Jeg tenkte da å gjenbruke celler om det var noen bra og noen døde.
Noen forslag?
Vil anbefale at du resirkulerer batteriene og kjøper deg nye hvis du ikke er komfortabel med å åpne pakkene.
Hvis du vill fortsette må du åpne batteriene men pass på at du ikke kortslutter noe!
Skal du prøve deg på gjennoppliving må du låne eller kjøpe deg en strømforsyning og sakte (feks 200ma/0,2a) lade hver battericelle til ca 3,9v og deretter se om orginal laderen vil lade resten.
https://www.ebay.co.uk/itm/DC-Power-Supply-Adjustable-Variable-Precision-Mobile-Phone-Repair-Dual-Digital/223533759685?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Slike LiPo/LiIon-pakker til verktøy tar mere skade av å bli ladet for mye ut, enn å belastes hardt under bruk.
En god regel er at når man merke at drillen/Saga, etc begynner å gå sakte, skift batteri med en gang.
Det å skulle pine dem helt ned som noen gjør, sliter vanvittig mye på levetid og kapasitet.
Også, noen bruker å la batteriet bli sittende i laderen etter opplada og så bare dra ut ledning til lader. Mistenker at dette kan utlade batteriet for langt ned om det blir stående der lenge.
-Ta alltid ut batteriet fra lader når ferdig opplada og la det ligge løst.
Du kan åpne, finne den ene cellen som er dårlig og bytte ut denne. Standard e-cig celler inni. De samme som Tesla var smart nok til å bygge sine batterier med.
Du kan ikke throttle opp igjen Li-po, kun Ni-cd det.