373    7    0  

Hitachi 12V vs 18V gammel serie - skal det virkelig være mulig?

 162     0
Jeg hadde en "you can't be serious"-reaksjon, men jeg spør gjerne for å bli klokere.


Noen påstod at det bare var å sette dette 18V-batteriet i en Hitachi 12V, og det ville gå så mye bedre (men selvsagt ikke gjøre den like kraftig som en 18V drill). 

Galt, genialt eller ingen av delene?

https://hikoki-powertools.no/produkter/hikoki-elektroverktoy/batterimaskiner-2-1/batterier/batteri-18v-bcl1815-1-5ah-li-ion-1/

   #1
 5,795     OSLO     0
ender vel bare med og ødelegge 12v drillen, da den får 18v istedenfor 12v.... men om de 6v ekstra har så mye og si for en batteridrill vet jeg ikke
   #3
 166     0
De fleste el-motorer tåler mer spenning enn de er levert med. Hvor mye mer og over hvor lang tid varierer. Trur nok ikke det er en varig løsning å sette 18 V batteri i en drill beregnet for 12 V. Men som nødløsning eller morsomt eksperiment går det nok. Husker jeg økte spenningen på en gammel kalkulator med printer i ungdommen. Det gikk fint med 50 % økning i spenning og den printet i en forrykende fart så lenge det varte. Laughing
  (trådstarter)
   #5
 162     0
Så ... samme motor, samme batterifatning? Dæven!
Antakelig forskjellig styring (men den burde tåle 18 V, det ville være for dumt om noe gikk til helvit(ach)i bare fordi man setter inn et batteri som passer?) - og da må forskjellen stort sett være at det ikke er dimensjonert for å gjøre like bøllete jobber, det ville jo være rimelig.


Er det andre merker som gjør det samme?
   #6
 602     Trondheim     0
Jeg fikk vite av en Hitachi selger en gang at en måtte skjære bort et plastspor på 18V batteriet for å benytte den i en 14,4 V maskin. Utover det så gikk det helt fint. Med det så kjøpte jeg en 14,4 muttertrekker da de var tomme for 18V. Den har dessverre ikke klart å løsne en eneste hjulmutter, men har ikke testet med å tilpasse 18V batteriet....ennå
TSt
   #7
 14,986     0
Men vær forsiktige. Jeg forsøkte å finne sikring til en sentralstøvger men det var en lite vanlig verdi. Forsøkte med ca 10% under verdien som sto på og da gikk de med en gang. Med ca 10% over så gikk ikke sikringen men det kom røyk fra motoren umiddelbart så det var nok korslutning fra før men her kunne det ha blitt brann hvis det ble stående tilkoblet. En bekjent hadde kjøpt produkt i USA tilpasset 110V der og fant ut at adapter kunne kobles om. I det den ble satt på så smalt det og sikringen gikk. Her var det overspennningsvern montert som en hadde oversett og denne ekspoderte men tok med seg sikringen samtidig. Men etterpå virket enheten siden denne var borte.