5,877
9
0
12 volt belysning i garasje, fra bilbatterier
188
Kristiansand
0
Jeg har ikke innlagt strøm i garasjen min. Her en dag mens jeg lette rundt etter noe helt innerst, påkledd hodelykt, kom jeg til å se at jeg har jo to gamle, ubrukte bilbatterier stående her, og tenkte hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke dem til opplysning.
En rimelig løsning vil være å bruke frontlyktpærer til bil (Biltema selger eksempelvis H1 12V/55W til snaue 23kr). Jeg har ingen holder å plassere dem i, men tenkte å lodde fast ledninger direkte på lyspæra og så la den henge fritt ned fra taket. For å enkelt kunne bytte senere lodder jeg på ledninger med lengde 50-100cm og kobler videre med en sukkerbit.
Så til det jeg lurer på. 55 watt er jo litt varme, trenger jeg å ta spesielle hensyn mhp de ledningene jeg lodder på? Jeg vet at det er tilfelle for spotter i takbokser, men da er det jo et lukket rom som fort akkumulerer varme. I garasjen vil jo en fritthengende pære ha god lufting og verste tilfelle vil være varme sommerkvelder, la oss si 25-30 grader romtemperatur maksimalt.
Når det gjelder strøm i ledningene og tykkelse forøvrig lurer jeg ikke på noe, men jeg tar med mine utregninger allikevel, både som allmennopplysning og i tilfelle jeg skulle ha regnet noe feil.
Generelt har vi P = U * I, dvs 55 W = 12 V * I, som gir I = 55W / 12V = 4,583333333A, eller nesten 5 ampere.
Holder det da for eksempel med biltemas 2 x 0,75 mm² PVC ledning? I hht http://www.seas.gwu.edu/~ecelabs/appnotes/PDF/techdat/CCCofCC.pdf (linket fra http://electronics.stackexchange.com/questions/16948/choosing-the-right-type-of-wire/16969#16969) trenger jeg minst 26 AWG, og 26 AWG tilsvarer 0.129 mm². 0.75 mm² blir en mellomting mellom 18 og 19 AWG, men uansett er det grei margin ned til 5A, så svaret blit ja.
Vanligvis når jeg lodder fast ledninger på elektronikkprosjekter liker jeg å omslutte loddingen/ledningene etterpå med limpistollim, som da både virker som elektrisk isolasjon og virker dempende på mekanisk stress. Men akkurat i dette tilfellet med en 55W pære og 5A tar jeg det for gitt at ikke det ville fungere særlig bra, så det får vel heller bli litt elektrikertape.
En rimelig løsning vil være å bruke frontlyktpærer til bil (Biltema selger eksempelvis H1 12V/55W til snaue 23kr). Jeg har ingen holder å plassere dem i, men tenkte å lodde fast ledninger direkte på lyspæra og så la den henge fritt ned fra taket. For å enkelt kunne bytte senere lodder jeg på ledninger med lengde 50-100cm og kobler videre med en sukkerbit.
Så til det jeg lurer på. 55 watt er jo litt varme, trenger jeg å ta spesielle hensyn mhp de ledningene jeg lodder på? Jeg vet at det er tilfelle for spotter i takbokser, men da er det jo et lukket rom som fort akkumulerer varme. I garasjen vil jo en fritthengende pære ha god lufting og verste tilfelle vil være varme sommerkvelder, la oss si 25-30 grader romtemperatur maksimalt.
Når det gjelder strøm i ledningene og tykkelse forøvrig lurer jeg ikke på noe, men jeg tar med mine utregninger allikevel, både som allmennopplysning og i tilfelle jeg skulle ha regnet noe feil.
Generelt har vi P = U * I, dvs 55 W = 12 V * I, som gir I = 55W / 12V = 4,583333333A, eller nesten 5 ampere.
Holder det da for eksempel med biltemas 2 x 0,75 mm² PVC ledning? I hht http://www.seas.gwu.edu/~ecelabs/appnotes/PDF/techdat/CCCofCC.pdf (linket fra http://electronics.stackexchange.com/questions/16948/choosing-the-right-type-of-wire/16969#16969) trenger jeg minst 26 AWG, og 26 AWG tilsvarer 0.129 mm². 0.75 mm² blir en mellomting mellom 18 og 19 AWG, men uansett er det grei margin ned til 5A, så svaret blit ja.
Vanligvis når jeg lodder fast ledninger på elektronikkprosjekter liker jeg å omslutte loddingen/ledningene etterpå med limpistollim, som da både virker som elektrisk isolasjon og virker dempende på mekanisk stress. Men akkurat i dette tilfellet med en 55W pære og 5A tar jeg det for gitt at ikke det ville fungere særlig bra, så det får vel heller bli litt elektrikertape.
Hvordan skal du lade batteriene? Ikke sikkert du får ladet opp noen gamle batterier.. husk god ventilasjon.
Anbefaler heller at du kjøper en lykt, type med H1 pære som du kobler opp til en bryter.
Bruk 1.5 kvadratmm, så får du mer lys..
Et alternativ er å få tak i diodelykter, som bruker langt mindre strøm.
Anbefaler å bruke en sikring fra batteriet.
(Du får det som kalles en hengesikring et lite plasthus men en sikring inni med en skruterminal i hver ende)
Kan sikkert funke fint med 0,75 ja.
Jeg har gjort noe lignende i en utebod som jeg har uten innlagt strøm. Det som jeg syns var litt kjipt der, var at hvis man bruker f.eks. en 55W lykt, så kan man tappe batteriet rimelig kjapt dersom dette f.eks. blir stående på ved et uhell et par timer... Så jeg valgte imidlertid å bruke noen 12V LED lamper til å koble tid 12V batteriet mitt. Jeg har et 12V 42Ah batteri som jeg nå har brukt i månedsvis uten å måtte lade dette.. Har også hendt at jeg har glemt å skru av lyset noen timer uten problem..
Så bare et lite tips hvis du f.eks. ønsker å ikke måtte lade opp batteriet i tide og utide
Med en slik kan du sette opp et helt vanlig lysstoffarmatur med lavtemperaturrør.
Omformeren kan du også bruke i bilen til lap-top og mobil. Armaturen kan gjenbrukes om du en gang får strøm i garasjen.
Vurder kjøp av sekketralle til å flytte batteri mellom ladestasjon i hus og garasjen.
Eller så har de vanlige armaturer på 12v på 8w slik som denne
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre