Bestemte meg får å se nærmere på denne idag, og det var vist en god ide. Tydlig varmgang i og over spot. K-rør var svart svidd. Kontaktet forsikringen, og takstmann kjem i morgen og ser på skaden. Slik jeg ser det må desse skiftets. Har hatt utrulig flaks her. Kunne jo ha tatt fyr, og det utfallet vil jeg helst ikke tenke på.
Noen innspill på hva som grunnen? Spotten ble installert i 1997-98. Den tiden ble det kun tatt ut en "dott" av isolasjonen som er glava, og spotten montert i hullet.
Noen gode innspill til hvordan jeg bør få fikset dette? Må jeg ned med taket, og legge alt nytt inkl spottkasser?
Det finnes flere downlights med påmontert kasse som du kan bruke til ettermontering.
Jeg ville personlig rivi taket å lagt opp nytt. Siden det gammle er 12V kan det være vrient å få 230 til alle hullene til de nye spottene.
Skal du forresten bruke de eksisterende hullene må du borre opp dersom du bruker junistar. Da setter du bare en kort 83 hullsag over en lang hullsag som passer hullet
Det finnes pærer uten glass som kaster varmen fremover. Har selv kasser og ledningene ble svidde der også pga. varmen. Trafoen røk også siden den lå i den ene boksen. Byttet til pærer uten glass og problem løst,
junistar led er ikke godkjent uten kasse. men de går bra mener nå jeg.
det du burde gjøre, er å kjøpe optime sine brannsikre downligts. så bygger du om til 230v, trekker om kablingen og kjøper philips master ledpærer. da har du ett bra anlegg igjen. ipas har også brannsikre downlights mener jeg. mener de er 12v kanskje. men uansett greit å fjære trafoen (varmekilde).
...eller rive ned taket, da får du satt opp flere spotter med det samme : )
...eller rive ned taket, da får du satt opp flere spotter med det samme : )
Ja, spotter får man aldri nok av.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
junistar led er ikke godkjent uten kasse. men de går bra mener nå jeg.
lykke til : )
Lykke til med å måtte bytte junistar hele tia fordi pærene tar kvelden. Driveren på pæra trenger luft til kjøling, det er derfor de skal ha kasse! Og ja en driver blir varm også som kan resultere i varmgang...
Bestemte meg får å se nærmere på denne idag, og det var vist en god ide. Tydlig varmgang i og over spot. K-rør var svart svidd. Kontaktet forsikringen, og takstmann kjem i morgen og ser på skaden. Slik jeg ser det må desse skiftets. Har hatt utrulig flaks her. Kunne jo ha tatt fyr, og det utfallet vil jeg helst ikke tenke på.
Noen innspill på hva som grunnen? Spotten ble installert i 1997-98. Den tiden ble det kun tatt ut en "dott" av isolasjonen som er glava, og spotten montert i hullet.
Noen gode innspill til hvordan jeg bør få fikset dette? Må jeg ned med taket, og legge alt nytt inkl spottkasser?
Mvh
Jeg ville personlig rivi taket å lagt opp nytt. Siden det gammle er 12V kan det være vrient å få 230 til alle hullene til de nye spottene.
Skal du forresten bruke de eksisterende hullene må du borre opp dersom du bruker junistar. Da setter du bare en kort 83 hullsag over en lang hullsag som passer hullet
Dette tipset er noe av det glupeste jeg noen gang har lest på byggebolig.. Kudos og streetkred!
Ja, en genistrek
Kan spare seg for mye sparkel der ja! =)
det du burde gjøre, er å kjøpe optime sine brannsikre downligts. så bygger du om til 230v, trekker om kablingen og kjøper philips master ledpærer. da har du ett bra anlegg igjen. ipas har også brannsikre downlights mener jeg. mener de er 12v kanskje. men uansett greit å fjære trafoen (varmekilde).
...eller rive ned taket, da får du satt opp flere spotter med det samme : )
lykke til : )
Lykke til med å måtte bytte junistar hele tia fordi pærene tar kvelden. Driveren på pæra trenger luft til kjøling, det er derfor de skal ha kasse! Og ja en driver blir varm også som kan resultere i varmgang...
Hvorfor i svarte huleste har ingen tipset meg om dette før?! Genialt!