#21
 21,481     Enebolig     0

He he, forbanna vanskelig du skulle være i dag da, skulle nok vært litt mere difus i formen :D
Kan vel få en trikker til å koble primærsiden og ikke noe mere, så kan vel jeg velge å koble det jeg måtte ønske på sekundærsiden i ettertid?
Trenger en triker å vite eller ha noe med hva jeg skal ha på sekundærsiden da?
Om jeg får en trikker til å koble opp en kurs med en spott, så kan vel jeg koble meg til med flere spotter på sekundærsiden uten at trikkeren eller andre har noe med det eller finnes det regler mot det også?
Bli nå litt positivt difus om ikke annet ;)


Dette ble enda mer diffust ja  Grin Poenget er at en trikker ikke kobler til primærsiden av en trafo uten å vite hva som (med all sannsynlighet) er eller kommer på sekundærsiden. Det er vanskelig å sikre seg mot idioti osv.

   #22
 576     0
Nå er det vel relativt enkelt å finne trafoer med "sertifisert plugg/stikkontakt", og vips trenger du bare forholde deg til maks 200 VA på den installasjonen. Forlegger du i ikke-brennbart materiale slipper du den begrensningen også. Wink

Om utstrakt bruk av 12V er så veldig positivt generelt sett er jeg mer usikker på, skal ikke veldig lange kabelstrekkene til før du kan få litt trøbbel... Uten at jeg kan underbygge det med statistikk tviler jeg på at 12V anlegg er særlig mer brannsikre enn 230V, heller motsatt. Brann startet av trafo er vel ikke et helt ukjent fenomen, i tillegg vil jo strømmen øke i ledningene, ikke veldig positivt det heller.
   #23
 21,481     Enebolig     0
Stemmer det, 12v er mer utsatt for varmgang. Men hvis folk ber meg om å legge opp en stikkontakt, så er det helt greit. Da er det et tydelig skille på mitt og kundens arbeid.