Om leieboeren ikke har noen penger, som de som ikke har mulighet til å stille ordinært depositum, så må du ta tapet om depositumskontoen/garantien ikke dekker alt. Selv om du kan gå til namsmannen for å tvangsfullbyrde kravet hjelper ikke det om det ikke er noen penger. Når kassa er tom går selv futen tomhendt tilbake.
Stemmer. Innlegget var ment som litt tilleggsinfo til noen innlegg over her. Litt mer utfyllende: nav/kommunal garanti har nå laget retningslinjer om at garantien ikke kun skal gjelde husleie men også skadeverk etc etc og man retter kravet direkte til nav/kommunen . Dessverre er nok ikke dette implementert hos alle enda.
På telefon med nav (ikke lokalt men på nav telefonen) hørtes det ut som de dekket hva ett normalt depositum skal dekke. Men nå som kontrakten er underskrevet og garantibelreftelsen ankom postkassa noen uker senere viser det seg at det kun dekker skyldig husleie.
I tillegg er det uklart for en utleier når en har fått utbetalt leie direkte fra NAV har de da benyttet av garantien slik at en da har "brukt" opp deler av garantien eller ikke. Hvis det er "brukt opp deler" hvordan vet en at hele er etablert igjen ? Skriver bare ut i fra spørsmål en utleier har stilt meg med utleie forholdet de har. I tillegg følge en seg som en ordentlig stygg en når en måtte snakke med NAV, dette basert på måten en ble "tatt i mot" på. Men dette kan jo variere med hvem som en kommer til etc.
Det er jo egentlig ganske ille at de ikke greier å få til en universell løsning hvor NAV dekker like mye som vanlig depositum, da er en slik garanti lite verdt.
Å leie ut til noen i en vanskelig situasjon er jo ofte ikke noe stort problem, men nå velger jeg stort sett å tro det beste om folk uansett da. En fungerende løsning hvor NAV stiller med en skikkelig garanti ville helt sikkert hjulpet for mange!
Husleie.no tilbyr depositumsgaranti, men det er en helt annen garanti enn det du får fra NAV. En fordel med denne garantien er at det kreves en positiv kredittsjekk - dvs at du må ha inntekt og ingen betalingsanmerkninger. Det sier NAV-garantien ingenting om.
Depositumsgaranti virker på samme måte som vanlig depositum og dekker både skyldig husleie og skader på leieboligen.
Hilsen Husleie.no
Signatur
Opprett gratis husleiekontrakt - signering med BankID
Positivt å få opklarende svar direkte fra kilden (husleie.no). I praskis er det jo en slags forsikringsordning dere har som dekker depositumkrav som måtte dukke opp. Har dere noen erfaring med om utleierne deres med slik garanti tar lettere på dette å skade/hoppe over betaling siden dere i prinsippet rydder opp for dem ? (Nå tror jeg at jeg leste vilkårene og dere kunne vel kreve beløpet tilbake over tid hvis jeg ikke husker feil). Det jeg lurer på er om det at leietager er snillere når de risikerer å miste sine "egne" penger som står på depositum konto.
På telefon med nav (ikke lokalt men på nav telefonen) hørtes det ut som de dekket hva ett normalt depositum skal dekke. Men nå som kontrakten er underskrevet og garantibelreftelsen ankom postkassa noen uker senere viser det seg at det kun dekker skyldig husleie.
Så forskjell fra kontorene må visst påregnes
Skriver bare ut i fra spørsmål en utleier har stilt meg med utleie forholdet de har. I tillegg følge en seg som en ordentlig stygg en når en måtte snakke med NAV, dette basert på måten en ble "tatt i mot" på. Men dette kan jo variere med hvem som en kommer til etc.
Men vi bor såpass sentralt at det er mulig å være litt striks på dette.
Å leie ut til noen i en vanskelig situasjon er jo ofte ikke noe stort problem, men nå velger jeg stort sett å tro det beste om folk uansett da. En fungerende løsning hvor NAV stiller med en skikkelig garanti ville helt sikkert hjulpet for mange!
Depositumsgaranti virker på samme måte som vanlig depositum og dekker både skyldig husleie og skader på leieboligen.
Hilsen Husleie.no