3,918    6    1  

Hvordan gå fram ved tilbakelevering av utleieleilighet?

 5,337     Tromsø     1
Våre første leieboere flytter ut til 1. desember. Da har de bodd der fem år og åtte måneder, så det er en stund siden sist vi har vært i samme situasjon, og da på andre siden av bordet. Noen som har noen tips og råd for hva man bør gjøre og huske på?


Vi foreslår tilbakelevering om kvelden 30. november.
a: Avlesing av strømmåler
b: Se over rydding/vasking og eventuelle skader utover normal slitasje, teste funksjon til dører og vinduer med lukkemekanismer/lås, toalett, vasker og vannkraners funksjon, elektrisk lys/brytere
c: Få tilbake nøkler
d: Fylle ut tilbakeleveringsskjema som dette: 
http://www.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/Tilbakeleveringsskjema.pdf

Ad b: Jeg har ikke vært i leiligheten siden jeg reparerte et rennende toalett for et år siden. Kan det være passende å be om et tilsyn allerede noen uker før utflytting, slik at b: kan gjøres raskere på utfyttingsdagen? Det vil for begge parter være en kjedelig situasjon dersom man oppdager noe som kan føre til at vi gjør krav på depositumet i det øyeblikket leier ønsker å forlate boligen for godt. Oppdager man slikt et par uker før, har man bedre mulighet til å finne løsninger på problemet.

Ad a: Tidligere har kraftselskapet hatt et felles papirskjema der den som flytter sier opp og ny beboer (eller eier) bestiller nytt abonnement. One stop shopping, særlig før det ble fri konkurranse og man alltid kjøpte strøm fra samme firma som eier ledningen utenfor veggen.
Nå ser det ut til at det er erstattet av to skjemaer på nett, et for å si opp nettleie og et for å bestille. Bør man i fellesskap sørge for at leiers nettleie sies opp og at jeg bestiller ny, eller nøyer man seg med å fylle ut målerstand og dato på skjema nevnt i d: og går videre med det hver for seg når man gidder og husker? Må man passe på å informere både netteier og kraftleverandør, eller kan man satse på at netteier informerer videre til kraftleverandør?

Om depositumskonto: Den ble opprettet ved felles frammøte av leier og utleier i Postbanken. Må man nå møte fysisk i DnB for å frigi depositumspengene, eler er det i dag vanlig å gi beskjed elektronisk via nettbankens mange og ikke helt oversiktlige funksjoner?
Signatur

HSt
   #1
 37,590     Lillestrøm kommune     0
Jeg har brukt nettbankens meldingstjeneste for meldinger der banken bør vite hvem jeg er. Om du kan frigi en depositum konto med dette bør du spørre om på forhånd.
   #2
 4,243     0
Om depositumskonto: Den ble opprettet ved felles frammøte av leier og utleier i Postbanken. Må man nå møte fysisk i DnB for å frigi depositumspengene, eler er det i dag vanlig å gi beskjed elektronisk via nettbankens mange og ikke helt oversiktlige funksjoner?


Da jeg gjorde dette sist (for et par år siden) måtte jeg gjøre det skriftlig i en filial - det gikk ikke an å få til en elektronisk løsning.
   #3
 2,435     Hordaland     0
Ad b: Jeg har ikke vært i leiligheten siden jeg reparerte et rennende toalett for et år siden. Kan det være passende å be om et tilsyn allerede noen uker før utflytting, slik at b: kan gjøres raskere på utfyttingsdagen? Det vil for begge parter være en kjedelig situasjon dersom man oppdager noe som kan føre til at vi gjør krav på depositumet i det øyeblikket leier ønsker å forlate boligen for godt. Oppdager man slikt et par uker før, har man bedre mulighet til å finne løsninger på problemet.

Det er vanlig å gi leietaker en muntlig oppfordring til å selv ta en befaring i bopel han leier for å kontrollere funksjonalitet og slitasje. Leietaker er vanligvis forpliktet til å sørge for tilstrekkelig vedlikehold for å redusere slitasje. Samtidig må utleier akseptere en viss slitasje. For et langvarig leieforhold over 5 år må utleier naturligvis akseptere en høyere grad av slitasje enn for et kortvarig leieforhold.

Leietaker bør oppfordres til å foreta en egenkontroll før befaringen, og eventuelt foreta enkle utbedringer dersom leietaker er kyndig nok til dette. Eksempelvis foreta en grundig rengjøring av sluker med kraftig vaskemiddel (klor, salmiakk eller tilsvarende), gjerne dra en klut over de mekaniske/bevegelige delene for vinduer og dører, eventuelt tilføre en dråpe med olje for hengsler eller bevegelige deler til vinduer/dører og lignende som har begynt å knirke eller har fått redusert bevegelighet.

Det kan også være smart å stille seg behjelpelig dersom leietaker ønsker dette, for å ta en runde og foreta enkle vedlikeholdsgrep. Det bør da naturligvis være med en positiv innstilling, og ikke så omfattende at leietaker føler seg overkjørt.

Til sist vil det også være fornuftig å oppfordre leietaker til å informere om skader før utflyttingsdagen, slik at man kan komme frem til en løsning før leieforholdet er avsluttet. Eksempelvis store skader på gulv, hull i vegger/dører og lignende.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 5,337     Tromsø     0
Det kan også være smart å stille seg behjelpelig dersom leietaker ønsker dette, for å ta en runde og foreta enkle vedlikeholdsgrep. Det bør da naturligvis være med en positiv innstilling, og ikke så omfattende at leietaker føler seg overkjørt.

Ja, det er litt følsomt, dette. Akkurat som man føler seg litt mistenkeliggjort når man stoppes i rutinekontroll av politiet, selv om man ikke har gjort noe galt, så vidt man vet.
Jeg har ingen grunn til å tro at det er noen spesielle feil der utover normal slitasje eller skader som allikevel vil rettes ved planlagt oppussing før leiligheten leies ut igjen. Samtidig bør leiligheten sees over i samarbeid med leierne, de bør kunne hjelpe til å påpeke ting som bør utbedres, uansett om det skyldes alder, leiers bruk, eller utsatt vedlikehold fra vår side.

Jeg har derfor sendt en epost i vennlig tone med foreslått tidspunkt for tilbakelevering. hvor jeg også spør om de vet om noen skader, mangler, defekter vi bør være klar over og tilbyr meg å komme innom for å se over ting i kommende uke. Samt hjelp med håndtering av evt. avfall. (Vi som huseier har klippekort på avfallstasjonen.)
Signatur
   #5
 2,435     Hordaland     0
Høres ut som du er på vei mot en god løsning der Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 5,337     Tromsø     0
a: Avlesing av strømmåler

[...] Må man passe på å informere både netteier og kraftleverandør, eller kan man satse på at netteier informerer videre til kraftleverandør?

Svarer selv på denne, og siterer Gubbrandsdal Energi:
Hvordan sier jeg opp mitt strømabonnement?
Dersom du ønsker å si opp ditt strømabonnement tar du kontakt med din netteier. De vil sende oss alt vi trenger for å avslutte abonnementet her.

Og tilsvarende når man bestiller, da er det nok å bestille hos kraftleverandør, så ordner de med netteier.
Signatur