5,558
11
0
Kjøkkenleverandøren nekter å selge kjøkken som tilbydt
202
..
0
Hei. Trenger noen råd vedrørende følgende: Jeg har fått et tilbud fra en kjøkkenleverandør på innredning og benkplater i stein. Jeg fikk tilbudet første gang når jeg var i butikken og to ganger til etterpå på e-post. Når jeg dermot bestilte varene etter kun 3 dager har leverandøren funnet ut at de har regnet feil mht benkplatene og at de må ha ca 10 000 i tillegg. De vil fortsatt gjerne selge innredningen, men uten benkplatene. For min del har jeg "brent noen broer" i forhold til andre tilbydere da jeg jo trodde alt var i orden. Tidsmessig kommer jeg også ut å kjøre hvis jeg må finne en ny leverandør. Hva slags rettigheter har jeg? Kan de rett å slett nekte å levere ihht til tilbudet? Setter stor pris på noen gode råd i denne saken.
Derimot ble tilbudet sendt /laget 14.09.2009 og jeg bestilte i går.
Går ut fra at du allerede har prøvd deg med "dere har jo gitt ett tilbud". Om de da ikke har gitt seg, så kan du selvsagt "stå på krava", men det vil koste deg tid. Du må ha ett alternativ, og jeg går ut fra at de vil koste deg både tid og en god del av kronene. Det er jo også litt avhengig av hvem du har bestilt hos. Om det er ett stort firma så hadde jeg stått hardere på prisen enn om det er butikken/byggmestern på hjørnet.
I sum tror jeg dette vil koste deg mer enn tilbudet. Hvor mye mer kommer an på evnen din til å prute og om du er villig til å ta en ny runde med andre leverandører.
Det er jo menneskelig å gjøre en feil. Og du har jo ikke fått varene enda.
Sett deg inn i leverandørens situasjon også.
Tenker at du finner en del om dette i avtaleloven fra 1918. I første kapittel finner du en del om dette med inngåelse av avtaler. Dette er en typisk "tilbud-aksept" situasjon
Den kan være litt vanskelig å forstå pga et litt vanskelig norsk, men bruk litt tid til å "oversette", så gir det straks mer mening :)
En av de viktige tingene, er at når de har gitt deg et tilbud, så kan dette trekkes tilbake, men kun hvis leverandørens tilbaketrekning har kommet før du som mottaker har rukket å "innrettet" deg etter tilbudet. Dvs at nå når du har "brent bruer" i forhold til andre tilbydere, så har du faktisk innrettet deg.
Hvis du ser i § 7 i avtaleloven, så omhandler den tilbakekalling av tilbudet. Her sies det at tilbudet kan tilbakekalles kun hvis den kommer samtidig eller før til kunnskap for mottakeren (innen jussen sier man at tilbudet er opptatt i mottakerens bevissthet). Dere hadde fått et tilbud, og "fått er fått".
Slik jeg ser det, så kan de kun komme utenom dette tilbudet hvis de har skrevet et forbehold i forhold til feilregning osv osv, men det skal stå klart i det tilbudet/mailen du fikk.
Mulig dette kan virke urettferdig for mange leverandører, men dette handler faktisk om at de er proffesjonell, og de må selv se over de tilbud de gir. De kan ikke bare sende ut "god tilbude" i hytt og pine, for så, når noen har tatt i på tilbudet deres, komme å si at "beklager, jeg har regnet feil".
Det er mulig at tilbyderen vil forsøke seg med § 36, men den kan KUN brukes i helt spesielle situasjoner, som er langt ifra deres tilfelle. Dette er en helt enkel sak!
En annen sak er at dere ga aksept på tilbudet etter kun veldig kort tid (3 dager). Hadde dere brukt veldig veldig lang tid, så kunne situasjonen blitt annerledes. Når tilbyder ikke har gitt en tidsfrist på tilbudet, så er det "rimelig tid" som gjelder. Vil si at dere har brukt usedvanlig kort tid til å akseptere tilbudet, og at tilbyder ikke kan bruke dette med svarfrist. Hvis det hadde vært viktig for dem, så skulle de ha gitt et tidsbestemt tilbud. F, eks " dette er et skikkelig godt tilbud, og hvis dere er interessert, så må dere bestemme dere innen 2 dager"
Nei, ta å les avtaleloven, for her er leverandøren på tynn is, og dere skal faktisk ha det tilbudet dere har takket ja til :)
Håper dette løser seg fort, og lykke til :)
Kommer visst ingen vei med dette:-( Tiden løper litt fra oss..
Jeg er ikke noe god på hvilke rettigheter du har men hadde selvsagt kjørt hardt på at de måtte levere som tilbydt. Min graveentreprenør oppdaget lenge etter at vi hadde inngått avtale at han hadde glemt en husdrenskum til 4500 kr. Leverandøren tok selvsagt på seg skylden og tok den inn i tilbudet uten kostnad.
Om tiden hadde vært med deg hadde jeg glatt droppet avtalen og gått tilbake til annen leverandør igjen og fortalt hvor god pris dem hadde i forhold til kjkleverandøren alikevel. Du har vel ikke brent broen slik at dere ikke er på talefot lenger?
Kanskje de kan levere raskt, om mulig for mindre enn 10000 ekstra.
Tusen takk uansett for alle tips og råd. Dette er gull verdt når en føler seg urettferdig behandlet og blir litt rådløs. Jeg vet hvertfall at hvis en av mine kollegaer regner feil på et tilbud, står vi for dette uansett. Synd ikke alle firma tenker slik. Hadde jeg lagt ut navn på leverandøren eller ført saken videre kunne jo en missfornøyd kunde plutselig blitt til mange og 10 000 kroner hadde plutselig vært peanøtter..