10,559    9    0  

Tilbakebetaling av regninger som er betalt av eier før overtagelse...

 10     0
Har kjøpt et hus som vi har overtagelse på om en måned, men fikk en noe snodig beskjed av eier i dag.

De har betalt noen kommunale avgifter nå som dekker frem til jul ca tipper jeg.
De mener at VI skal betale tilbake til de for den perioden som er igjen av regningen etter vi har overtatt...

Høres helt urimeligt ut og det står ikke noe om dette i kontrakten.
Vi skal vel ikke få svi for regninger som forfaller på huset så lenge ikke vi har overtatt?
Blir jo som å kreve inn halv årsavgift når man selger bilen på sommeren.

   #1
 5,112     Troms     0
Dette skal ikke betales tilbake så fremt ikke dette er kontraktsfestet eller noen andre reguleringer sier dette. De må i så fall få tilbakebetalt pengene fra kommunen, så vil kommunen evt kreve inn penger fra deg.

Blir som å betale årsavgift på bil dette og så kreve inn årsavgift senere når bilen selges.....

Innkrevingsbeløpet må stå kontraktsfestet skriftlig.
Signatur
   #3
 20     Oslo     0
Hei!

Etter at dere har overtatt huset er det jo dere som eier det!
Det samme gjelder for strøm og forsikring.

Nå er det ganske vanlig å gjøre opp seg imellom når det er overtakelse.
Hvis det er 1mnd igjen av kvartalet som forrige eier har betalt
(når det er overtakelse), er det jo også vanlig med kontanter.

Men dette bør megleren ha kontrol på, da dette er en vanlige spørsmål som dukker opp ved eierskifte. Kan du ikke snakke med megler?

Nian 
   #4
 150     Hordaland     0
Dette er helt vanlig praksis, spes på kommunale avgifter.
Kjøper og selger gjør opp på privaten.
   #5
 5,112     Troms     0
og har ikke selger sørget for å ordne opp dette, regulere dette i kontrakt etc, ja da er det nok for seint å snyte seg når nesen er borte.... :D

Så her har ikke selger noe krav på tilbakebetaling av en gammel regning han har betalt.. Wink
Signatur
   #6
 295     0
Dette er nok vanlig praksis ja. Når jeg tok over huset mitt så måtte jeg betale tilbake til selger de kommunale avgiftene han hadde betalt for mye.

Når jeg solgte leilgiheta mi fikk jeg igjen det jeg hadde betalt for mye på de fellesutgiftene som var på den leiligheten.

Dette var to forskjellige meglere, og begge hadde samme praksis. Sto ingenting om dette i kontraktene våre heller.
   #7
 317     0
Dette er helt vanlig praksis. Alt slikt gjøres opp på overtagelsesdagen, sågar har de fleste meglere et eget skjema som man kan få for å hjelpe til.

Dette kalles ofte "pro et contra" oppgjør. I de tilfeller jeg har opplevd har dette omhandlet kommunale avgifter, alarm, kabeltv osv, som man foretar "eierskifte" på og ikke "sier opp og oppretter ny".  Samme praksis brukes ofte på fellesutgifter også, fordi det er så mye enklere for forretningsfører.

uansett så må du betale det samme beløpet om du hadde fått kommunen til å kreditere hans regning og lage en ny til deg, så strengt tatt er det ikek noe å lage en sak av, pengene må du ut med uansett :-/

mvh
knallbom



   #8
 414     -     0
Som andre har sagt: Dette er vanlig praksis.  Det har vært tatt med i alle eierskiftekontrakter jeg har vært borti, men står det ingenting om dette i prospekt, budskjema eller kontrakt kan du vel strengt tatt nekte.  Problemet er at alle offentlige avgifter følger eiendommen og har pant i dette.  Dersom selger får tilbakebetalt avgiftene fra kommunen kan kommunen i ytterste konsekvens tvangsselge huset for å inndrive pengene, og da er det du som står med skjegget fullt av postkasser.

Hvor mange kroner dreier det seg om, egentlig?
arg
   #9
 103     0

Har gjort det på samme måte selv ved overtagelse av eiendommer ved å betale kommunale avgifter for tiden frem til neste forfall. Direkte oppgjør mellom selger og mottaker er den enkleste og minst byråkratiske formen så jeg ville valgt å gå med på det uten å føle meg snytt. Hvis man tenker etter så er det ikke urimelig heller.