12,591    11    0  

Utleie av bolig: Leieinntekter vs. Størrelse på lånet

 220     0
Noen som driver med utleie her?
Hvis man skal vurdere å leie ut en bolig, hva bør man ha av leieinntekter i forhold til lån på boligen?

   #2
 22     0
Husk i tillegg å legge inn litt slakk hvert år da det kan hende at hybelen ikke blir leid ut, eller at du ikke får kastet ut beboeren før depositumet er brukt opp.
   #3
 95     Rygge     0
Banken vår sa at pr dagens rente er 6500 leieinntekt godt nok til å dekke inn 1 mill ekstra lån, med 30 års løpetid, forutsatt skattefrihet. Da er det kalkulert med 10 mnd leieinntekt pr år.


   #4
 22,342     Akershus     0

Banken vår sa at pr dagens rente er 6500 leieinntekt godt nok til å dekke inn 1 mill ekstra lån, med 30 års løpetid, forutsatt skattefrihet. Da er det kalkulert med 10 mnd leieinntekt pr år.



Hva med andre utgifter? Jeg leier ut noe som er belånt med ca 800 000 for 6500 og det gir ikke overskudd når alle utgifter er trukket fra.
   #5
 95     Rygge     0
Andre utgifter? Er ikke sikker på hva du mener, men tenker du på om strøm mm er inkludert i leien, så var det forutsatt å være i tillegg.

Men det banken sa var at for 6500 i leieinntekt kunne vi behandle 1 mill høyere lån. Dette var forutsatt at vi selv bodde i mer enn 50% av huset, slik at inntekten var skattefri.

   #6
 22,342     Akershus     0
Jeg tenker først og fremst på forsikring og kommunale utgifter. Så kommer vedlikeholdsutgifter.

Det blir litt anderledes hvis leiligheten er i huset du bor i for da "ser" du ikke disse utgiftene like godt.
   #7
 95     Rygge     0
Ok, da er jeg med, og helt enig. I vårt tilfelle var spørsmålet "Hvor mye må vi ha i leieinntekt for å låne en ekstra million til å pusse opp med..." (Litt forenklet sagt)

Men det er helt klart, vedlikehold og evt høyere forsikring o.l. var sånn sett ikke innberegnet.




   #8
 969     0
Forsikring og kommunale avgifter kan du skrive av på skatten så lenge du skatter for leie inntektene du har også en mulighet å skrive av møbler og annet invetar.
Hvis dette er et hus du bor i selv kan du jo se på den måten at uten noen form for utleie hadde du ikke hatt råd eller det økonomiske løfte hadde vært større. Så alt behøver ikke å gå i null, men se det heller som en hjelp til boutgiftene  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 220     0

Forsikring og kommunale avgifter kan du skrive av på skatten så lenge du skatter for leie inntektene du har også en mulighet å skrive av møbler og annet invetar.
Hvis dette er et hus du bor i selv kan du jo se på den måten at uten noen form for utleie hadde du ikke hatt råd eller det økonomiske løfte hadde vært større. Så alt behøver ikke å gå i null, men se det heller som en hjelp til boutgiftene  Wink


Hvis jeg skatter av leieinntektene, er det 28% jeg kan skrive av på forsikring og kommunale avgifter da?
Noe annet jeg kan skrive av? ;D
   #10
 529     Gjøvik     0
Hvis man har skattepliktig utleie blir man i  prinsippet regnskapsliknet (husker ikke om dette er rett terminologi).

Dvs at du fører regnskap over utgifter og inntekter, og så må du skatte av overskuddet på lik måte som annen inntekt.
Signatur