(trådstarter)
   #11
 10,486     Akershus     0

Det kan være at kommutatoren trenger å pusses ren etter gnistregnet.
Hvis gnistene ligger som en krans rundt kommutatoren så er det noe galt. At det ved belastning synes gnister akkurat ved børstene er normalt.




Bare pusse den med litt 1200-papir eller noe sånt?
Signatur

   #12
 4,110     Akershus (Follo)     0
Når det ikke er slitt spor i den så blir det bra ja. Slip med rotasjonen så du ikke lager en "fil" som sliter sterkt på børstene. Lag en strimmel av 1000-1200 papir og hold den rundt kommutatoren mens du roterer den. Sett den i batteridrillen e.l.

Signatur
   #13
 22,342     Akershus     0
Først må du sjekke om det er hopp i kommutatoren. Det pleier vanligvis å gnistre godt hvis det er det.

Jeg pleier å bruke pussematte for kapillarlodding til å rense kommutator. Jeg holder matten mot kommutator og rotrerer til kobberet blir blankt.
  (trådstarter)
   #14
 10,486     Akershus     0

Først må du sjekke om det er hopp i kommutatoren. Det pleier vanligvis å gnistre godt hvis det er det.

Jeg pleier å bruke pussematte for kapillarlodding til å rense kommutator. Jeg holder matten mot kommutator og rotrerer til kobberet blir blankt.


Takk begge to. Jeg får ta en nærmere titt på den når jeg får tida. Nå er det ikke så veldig mye mer den skal gjøre før den er ferdig i denne omgang, men en sånn maskin er definitivt fin å ha i samlingen, og det er jo en fordel om den funker som den skal.

Jeg sjekket i sta. Det gnistrer så det synes godt, men det er ikke sånn at det står glorie rundt børstene.

Litt usikker på hvor mye det skal gnistre, men jeg tror nok dette er i overkant.

En sånn pussematte til lodding har jeg her et sted.
Signatur
   #15
 22,342     Akershus     0
Hvis ikke kan du bruke husmorløsningen. (Du som sa bestemor kunne lodde)

Den harde siden av en skrubbe/grytesvamp kan til nød brukes.

Overflaten må bli helt glatt. Husk at børstene er laget av kull, og kull er ikke hardt. Blås også vekk kullstøvet.
  (trådstarter)
   #16
 10,486     Akershus     0

Hvis ikke kan du bruke husmorløsningen. (Du som sa bestemor kunne lodde)

Den harde siden av en skrubbe/grytesvamp kan til nød brukes.

Overflaten må bli helt glatt. Husk at børstene er laget av kull, og kull er ikke hardt. Blås også vekk kullstøvet.


Tror nesten jeg må få mamma til å gjøre et par loddinger på noen kobberrør for å bevise det der. Hu er tross alt bestemor til tre nå, og snart pensjonist.

Hvor mye er det normalt å gå på på slike komunatorer? Hvor mye kan man slipe ned? Jeg har sett dynamoer tidligere med ganske dype spor etter børstene, men det var knapt synlig noe på denne.
Signatur
   #17
 22,342     Akershus     0
Du skal bare fjerne den skadde overflaten. Vanligvis er ikke kommutatoren nevneverdig slitt på slike maskiner. En annen sak var at rotorer ikke var særlig dyre til slikt utstyr.

Jeg måtte skifte en bildynamo fordi kommutator var slitt bort.

   #18
 5,432     Akershus     0
Hvis du sliper på en slik så husk å skrap vekk forurensninger/slipestøv mellom lamellene ellers kan du få kortsluttning/overslag og veldig dårlig virkning.
   #19
 4,110     Akershus (Follo)     0

Hvor mye er det normalt å gå på på slike komunatorer? Hvor mye kan man slipe ned? Jeg har sett dynamoer tidligere med ganske dype spor etter børstene, men det var knapt synlig noe på denne.

Etter hva du har skrevet er det snakk om å fjerne skade etter gnistene. Den er ikke dyp, så det skal ikke være noe problem. Om du ikke får børstet vekk kobberstøvet som nevnt så er ikke det noe problem. Motoren går med rundt 30000 omdr. så ved å følge Newtons første lov forsvinner nok støvet rimelig fort.

Ellers kan du fjerne ganske mye om det er slitasje. Men det kan bli nødvendig å file opp igjen mellomrommene mellom kommutator segmentene i slike tilfelle. Isolatorene er hardere enn kobber.  Men som sagt er nok det i ditt tilfelle unødvendig. Det er jo snakk om en borhammer som kun er tilfeldig brukt, ikke en som går halve dagen.
Signatur