#11
 98     0
At de i 1900 trodde at de i 2000 ikke ville ha biler tviler jeg på. Det må i såfall ha vært fordi de ikke så behovet, men det rimer ikke med at hesten skulle bli utryddet.

Husk at i 1900 hadde de ennå ikke tatt den første flyturen, og bilene var hestekjerrer med litt mekanikk i.

Tilbake til trådstarter, så synes jeg ikke dette er et fremtidshus. Det er ingen grunn til å ikke kunne bygge noe sånt i dag, og du kunne bygget det for ti år siden.

   #12
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg skal være forsiktig med å spå om fremtiden, selv om jeg på vår webside hevder å selge hus for fremtiden. I min krystallkule er det to ting som dukker opp, knapphet på tomter i urbaniserte strøk og minimalisering av energibruk. Jeg tror derfor at fremtiden vil dreie seg om å spare energi, og at, som nevnt overfor, de fleste hus selv vil produsere sin egen energi, og kanskje kan selge overskuddet av energi. Jeg håper også (siden jeg selger dette) at markedet ønsker sunnere hus, som hus med økologiske massive trevegger. Tyskerne har i lang tid tatt vare på regnvannet og brukt dette for å spyle ned toalett samt som vann for blandt annet å vanne i hagen. slike ting tror jeg også vil bli en del av hverdagen.

Knapphet på tomter tror jeg vil føre til at det bygges mer i høyden, leilighetene blir mindre og det blir dyrere  både å bygge og å kjøpe. Her vil det bli samme krav til energisparing og nok bruk av miljøvennlige materialer.

Jeg tror videre at det blir en verdistigning av tomter utenfor bysentra for de som ønsker å bo i enebolig og ikke i leilighet i sentrum.

Utseendemessig tror jeg ikke det blir veldig stor endring, men jeg tror at vi vil se mindre vindusflate enn i dag. Dog har jeg en teori om at vi er inne i en periode med "back to nature", noe som vil si at flere og flere ønsker tradisjonelle og koselig hus fremfor funksjonalistisk.

Men vi stiller stadig større krav til makelighet og som det er nevnt ovenfor vil nok husene inneholde mye teknikk som gjør det lettere for oss å være makelig.
Signatur
   #13
 806     0
helt enig.

Dagens praksis med å spyle ned i toalettet med vann av drikkekvalitet vil bli satt stopper for. Vannmåler med stadig stigende pris på vann vil komme, TROR jeg ;-)

Signatur
   #14
 2,172     Oslo     0


Størrelse: ca. 200 kvm + 35 kvm garasje + 24km hjemmekino


Hvis du vil bygge 2030 huset tror jeg du kan starte med å halvere størrelsen på huset ditt  ;D
Knapphet på areal/tomter tror jeg vil bli en real showstopper for store hus i fremtiden.



helt enig.

Dagens praksis med å spyle ned i toalettet med vann av drikkekvalitet vil bli satt stopper for. Vannmåler med stadig stigende pris på vann vil komme, TROR jeg Wink


Nåja, jeg har 110meter drikkevannsbrønn som leverer flere tusen liter i timen ved behov, ingen vannmåler naturligvis ingen problemer med tilgjengelige mengder rent vann. Svært mange har privat drikkevannskilde.

Det med å ta vare på regnvann til hagevanning osv har da folk gjort i "flere hundre år" allerede. Lite nyy i det forslaget.

Det som da måtte komme er et statlig pålegg om å samle regnvann for å flushe i dass. Da burde man kanskje heller bygge to separate vann-nett i alle boliger og byer. Drikkevann og "sekundær-vann" til wc og hagevanning. tvilsomt...

   #15
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg bygger min spådom om å samle opp regnvann på blandt annet Tyskland hvor det er helt vanlig å gjøre dette. Det er vel tanker som besparelse på rensing og det å begrense bruk av rent vann som ligger bak, og med stadig økende krav til miljø, kildesortering mm  "spår" jeg at det vil bli mer vanlig i Norge i fremtiden.

Jeg tror også at myndighetene vil tre stadig flere krav til energisparing over oss, og det tror jeg vil komme raskere enn vi liker.

Men krystallkulen min er kjøpt i Estland så det er ikke sikkert det er krystall en gang, og da er kvaliteten på spådommen nettopp det det er, spådom.
Signatur
   #16
 2,172     Oslo     0

Ser at mange er bekymret for at det vil være manko på strøm og vann.

Hva om det om 30år er funnet opp nye energikilder som medfører at det er et enormt OVERSKUDD av ren energi og renset vann?

::)

Myndighetene senker krav til isolasjon og byggematerialer for å få ned materialforbruket. Strøm til oppvarming har vi som kjent plenty av  ;D
   #17
 806     0
om vi løser en del problemer med fusjonsenergi kan vi risikere "overskudd" av energi og da er mye løst.

Det er det som er spennende med å sette opp antagelser om fremtiden, det er ufattelig mye arbeid og lite presist på litt lengre sikt for det kan dukke opp teknologi som endrer alt.
Signatur

   #18
 43     Bergen     0
Ser det er enkelte som nevner år 1900 (110år siden) og fusjonsenergi. Når det gjelder fusjonsenergi vil den ikke være billig i 2030, men kanskje i 2050.
Solceller som leverer 10ganger så mye kraft som i dag er umulig, dagens solceller får 15-18% ut av solen.

Isteden for å tenke på hvordan det var i år 1900 tenk heller på hvordan det var i 1990. -For det er bare snakk om 20 år til 2030.

I 1990 var hus stort sett som i dag, men selv nye hus med litt god standard hadde gjerne 10cm isolasjon og elektriske varmekabler i gulv, samt panelovner. I dag er dette fortsatt vanlig i nye hus, mens hus med litt høyere standard har vannbåren varme. Nå har byggforskriftene endret seg drastisk siden begynnelsen av nitti-tallet, og faktisk ble de endret senest i sommer. -Jeg tror neppe vi får så mange endringer fremover som vi har hatt, og bolighus bygges stort sett etter minimumskravene i forskritfene for å få dem billigst mulig.

Jeg tror at man kan tenke seg Merceders' dyreste biler vs. Toyota's billigste: Det som er ekslusivt i dag vil være vanlig i bil om 5-10år. Og slik er det nok også med hus, bare det går senere.

Så solvarme (kanskje solcelle eller en liten vindmølle), vannbåren varme, god isolasjon og gode vinduer blir nok "in" (pga påbud) om noen år. -Men det kan også være, som en her skrev, at det kommer nye materialer som er billigere/bedre som f.eks tynne isolasjonsmatter som isolerer like bra som tykke i dag. Styresystemer for el i hus som har vært mulig å få installert i mange år, men som ikke helt har slått igjennom pga pris, kan nok også være mer vanlig i 2030, men selv om man kunne installere det i 2000 og før, tror jeg ikke at det er "gammeldags" i 2030.
Det tror i allefall jeg.

Jeg lurer vel egentlig litt på om trådstarter tenker seg ett hus som er helt ordinært i 2030, eller om han tenker seg ett hus som er fremtidsrettet, moderne og fancy i 2030, stort er det i allefall...
   #19
 806     0
Mine svigerforeldres foreldre (langt og tungt beskrevet) bygget på seksti/syttitallet enebolig med vannbåren varme. Det ble lagt kobberrør i bjelkelaget og der sirkulerte varmtvann fra oljefyren.

Mitt forrige hus var bygget på tidlig 80-tall og det hadde slikt som balansert ventilasjon med gjennvinning (90%) og en masse tekniske løsninger som den dag i dag anses for å være høy kvalitetsbolig.

MEN når man ser hva som er MULIG å få i dag om man har ubegrenset med penger. Jeg har sett på noen hus som er nærmest ubeskrivelige. Motoriserte betongvegger, plusshus og teknologi som en nesten ser på som scifi.

Noe av det jeg finner veldig spennende er paneler som gjennom å tilføre ulike spenninger endrer karakter, totalt. I en fase ser de ut som glass og slipper gjennom lys og varme men blir innstrålingen for sterk slår de på uv-filter og om kvelden blir de lystette og ser ut som vanlig vegg og nå arbeider de med å få disse veggene til å isolere like godt som en fullisolert vegg. Da kan en bare sette opp hele veggen og "programmere" inn vinduer etterpå. Store vinduer ved pent vær og mindre om kvelden.

Det er bare så mye spennende som det forskes å rundt omkring så jeg skulle ønske jeg hadde mer mulighet til å reise rundt og besøke slike miljøer. Problemet er bare at en får så lyst på allskens hightec Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 28     Vennesla     0
Takk til alle for gode kommentarer! Alltid bra å få litt konstruktive tilbakemeldinger fra andre.


naff: Hadde litt kunnskap på X10 og Z-Wave fra før, tatt en titt på KNX etter tips fra deg. Virker som KNX er noe dyrere enn Z-Wave, men åpen standard, flere produkter tilgjengelig, m.m.. Finnes mange andre alternativer, men står nok mellom Z-Wave og KNX, fant et starter-kit på knxshop.co.uk til £995. All styringslogikk har jeg tenkt å utvikle selv, bygget på Microsoft Robotics Developer Studio.

Noen generelle kommentarer rundt teknologisk utvikling: Det er ikke mulig (veldig vanskelig) å lage noe originalt og nytt som ikke er gjort før, alt er bare forbedringer og variasjoner av noe andre har gjort tidligere. Målet er ikke å utføre huset med hva som er mulig i 2030, men hva som er vanlig i 2030.

Har selvsagt noen økonomiske rammer, målet er å få gjort så mye som mulig innenfor de rammene.

Bra tips med oppdeling av i grupper, skal ta det med videre.

Bruker du fjernkontroll for å åpne garasjen? Wink Huset burde vite at du er hjemme og åpne for deg, automatisk.

Du nevnte i siste innlegg motoriserte betongvegger, har tenkt litt på fleksibelt soverom/stue, hvor soverommet "komprimeres" når man står opp på morgen og "ekspanderer" på kvelden og ved behov. Var på toalett i Las Vegas for noen år siden hvor glasset på toalettet fra gjennomsiktig når døren var ulåst og som ble ugjennomsiktelig når døren ble låst Wink Var noe lignende mellom soverommet og dusjen på et hotell i Los Angeles hvor vi var for noen måneder siden. Kommer til å ha noen slike elementer rundt i huset.


aboy: Skissen viser to avskilte bygninger (med en glass-passasje bak garrasjen), dette blir det ikke noe av da det hverken er økonomisk å bygge eller som du nevner, oppvarming, m.m. Jeg har derimot stor tro på elektrisk oppvarming, tror utviklingen innenfor energiproduksjon vil bli stor fremover, drevet blant annet av elektriske biler og økte kostnader for utslipp. Planlegger å legge solcellepaneler på taket, til å drive noe belysning og sannsynligvis oppvarming av vann.

Du tenker riktig angående mine planer, planen er mer hva som er normalt i 2030 enn hva som er fremtidsrettet i 2030. Ønsker noe som er litt stort, store rom og store overflater, størrelsen blir skalert etter økonomien, blir nok noe mindre enn opprinnelig ønsket/planlagt.


Britax: Teknologien utvikler seg raskere hvert eneste år, det har det gjort ganske lenge nå og det bare fortsetter. Vi er ikke skrudd helt riktige til å faktisk se hvordan utviklingen virkelig er og konsekvensene av den. Anbefaler Ray Kurzweil som har skrevet flere bøker om eksponensiell teknologisk utvikling. Ray har hatt mange riktige spådommer og han tror at solenergi vil dekke alle energibehov for hele jorden innen 20 år. Jeg tror på ham ;-)


Kristy: Som jeg nevnte ovenfor, målet er ikke å "finne opp fremtiden", men å ta i bruk teknologi og funksjoner som blir vanlig for folk-flest i 2030. Jeg har såvidt begynt å dele ideene jeg har, mange som sannsynligvis ikke kan realiseres, men det er alltid lov å drømme ;-)


incognito: Har vært å sett på noen av husene deres, mye bra der. Sannsynligvis tar jeg litt inspiriasjon fra der når jeg jobber frem neste skisse. Oppsamling av regnvannet er en bra idé og kommer sannsynligvis til å gjøre det, takk for tipset =)

Utseendemessig nevner du at det sannsynligvis ikke blir store endringer, jeg håper virkelig på det motsatte. Vi har en litt for tradisjonell stil i landet og altfor mye regler og restriksjoner. Tokyo har alltid vært veldig liberalt på dette og har blitt et flott eksempel på masse kreative og innovative arkitekturelle løsninger, se noen bilder her: http://www.google.no/images?hl=no&q=Tokyo+architecture

Tradisjonelt hus er noe jeg absolutt ikke ønsker, selv om min bedre halvdel ønsker jeg sitt mer tradisjonelt, så noe kompromiss blir det.


kirderf: 100 kvm bo-flate + kino (ca. 24) og garasje (ca. 35) er vel innenfor rimelighetens grenser? Var BOA på 200 kvm jeg mente i første innlegg. De fleste tomter har vel en utnyttelsesgrad på ca. 25, dvs vi trenger en tomt på ca. 700 kvm, som gir 175 kvm utnyttelse. Vurderer om jeg skal ha en litt høy garasje med løftebukk da jeg skrur litt bil. Er ikke usannsynlig å inkludere kinoen innenfor 100 kvm flaten, ønsket å ha den litt separat pga støy men er kanskje unødvendig?


Takk igjen for alle kommentarene, skal forsøke å holde dere oppdatert med planleggingen.

Her er noen bygninger som jeg vil ta noe inspiriasjon fra:

http://www.dezeen.com/2008/04/27/6302%C2%B0-house-by-schemata-architecture-office-with-cherry-blossom/

http://www.dezeen.com/2008/03/18/house-in-shonandai-by-kiyonobu-nakagame/

http://www.dezeen.com/2008/03/12/twin-houses-by-terry-pawson-architects/

http://gliving.com/tokyo-c-1-house-sharp-clean-and-hmmm-empty/

http://www.dezeen.com/2008/01/27/alan-voo-family-house-by-neil-m-denari-architects/

http://www.dezeen.com/2008/02/11/parabola-house-by-atelier-tekuto/