211    8    11  

Nytt hus med garasje i sokkel over 50m2 BTA

 3     2
Hei.

Vi er i gang med å tegne nytt hus der vi skal ha garasje i sokkel. Huset blir da på 3 plan. Arkitekten har kommet opp med to forslag på løsning da BTA over 50 m2 utløser heftige brannkrav. Vi er veldig usikre på om garasjen blir for liten med to biler som skal inn og ut med løsning 2. Er det noen som har bygget tilsvarende stor garasje i huset? Hva må man regne med av merkostnader for brannsikring etc. etter TEK17 hvis man velger den store garasjen? Vi ser at vi i tillegg må ha to stk. brann hemmende vindu (210x100) i 2. etasje over garasjeport med klasse EL60, noe som også koster noen kroner. 

Løsning 1:
56,2 m2 og 67,2 BTA som vi mener er en grei løsning
Nytt hus med garasje i sokkel over 50m2 BTA - Skjermbilde 2021-11-18 kl. 10.07.17.png - TheSomni
Løsning 2:
41,1 m2 og 49,99 BTA som vi er redd blir litt lite med to biler, men vi sparer sikkert mye penger. 
Nytt hus med garasje i sokkel over 50m2 BTA - Skjermbilde 2021-11-18 kl. 10.02.24.png - TheSomni

   #1
 28     2
Hvorfor ikke redusere størrelsen på "Bod 1" alternativ 2 slik at man får garasjen opp mot 50m2 og kan trekke porten til siden som i alterantiv 1?
  (trådstarter)
   #2
 3     0
Hvorfor ikke redusere størrelsen på "Bod 1" alternativ 2 slik at man får garasjen opp mot 50m2 og kan trekke porten til siden som i alterantiv 1?

Blir bod 1 redusert overstiger garasjen BTA 50m2 og krav til branntiltak blir det samme som ved løsning 1.
   #3
 28     1
Stemmer, la ikke merke til et, så bare på 41.1m2... 41m2 er ikke stort til å være dobbeltgarasje, hvertfall ikke når man "mister" såpass mye areal ved døra (selv om det kan være praktisk til sykler og andre ting).

Men kan vel fremdeles gjøre litt med fasongen på boden? Feks utvide garasjen i bredden mot at man flytter bodveggen nærmere dør inn til garasjen. Ekstrem-alternativet er å trekke den helt ut som vist på illustrasjonen nedenfor (litt paint engieering), men finnes jo alterantiver i mellom også.



Nytt hus med garasje i sokkel over 50m2 BTA - 582ad4fb46fc4bae88dfaa618ea451bd.png - TheSomni
TSt
   #4
 14,509     2
Med løsningen over er det kanskje plass til bredere port også. Hvis en kan kjøre nærme vegg og benytte felles plass for inn og ut i midten kan det bli lettere. Med elbil som vi skal ha nå er det ikke noe eksos heller selv om en rygger inn den ene.
  (trådstarter)
   #5
 3     1
Takk for innspill. Alternativet til ESP1L har vi også vært innom og er et godt alternativ. Vi er litt redd for at gangen blir for smal til å kunne brukes til noe som helst. Finnes det bredere porter en 5 meter er jo det en super løsning å plassere denne mer mot midten for å gjøre utkjøring enklere. Vi har også to elbiler, så avgasser er vi ikke redd for. Pr. idag er den en Model S og en eGolf, så en liten og en stor bil skal inn og ut.
TSt
   #6
 14,509     1
Jeg skal ha 5,5m port i min garasje pga tilhenger og 90gr sving før garasjen.  Spesielt at en kan komme godt ut mot vegg betyr mye for plass.  Med dagens rygge kamera får en god veileding sammen med speil.  

Bare drøyt 5m bredde på garasje er veldig snaut etter min mening.  
   #7
 4,193     1
Det er en grunn til at man regner minst 18m2 per parkeringsplass, også i garasje.

Ville gått for 49.9m2 og så bred som mulig.

   #8
 28     1
Takk for innspill. Alternativet til ESP1L har vi også vært innom og er et godt alternativ. Vi er litt redd for at gangen blir for smal til å kunne brukes til noe som helst. Finnes det bredere porter en 5 meter er jo det en super løsning å plassere denne mer mot midten for å gjøre utkjøring enklere. Vi har også to elbiler, så avgasser er vi ikke redd for. Pr. idag er den en Model S og en eGolf, så en liten og en stor bil skal inn og ut.

Det er klart det kommer an på hva man ønsker bruke gangen til. Men om den blir lang og smal er det jo veldig effektivt areal mtp veggoppbevaring (reoler, knagger etc), der man får lite gulv som dødplass. Jeg ville hvertfall sett mer på hvilken bredde man får. Døra kan evnt flyttes mot en av sidene, slik at man minimum en halvmeter på siden, da får man mye hylleplass.

Løsning 2 i opprinnelig innlegg tror jeg nok dessverre i praksis blir en stor enkeltgarasje, den er rett og slett for smal (uansett hvordan man parkerer må man åpne førerdøra innenfor bredden på det smaleste).

Klarer man kanskje på noen (kreativ) måte redusere differansen fra BRA til BTA?